Vrei să o iei de la capăt? Ai nevoie de iertare!

Deseori rămânem blocați în trecut, iar bagajul emoțional ne țintuiește în durere, resentimente, frustrări și gânduri răzbunătoare. Iată de ce ai nevoie de iertare în viața ta.

Citește și:

Cum ne identificam si corectam un comportament problematic

Somatizare: mesajele emotionale pe care le transmite durerea

Resentimentele sunt somatizate

​Actul iertării este o resursă prin intermediul căreia am putea reseta jocul, să revenim la un nivel neutru şi să putem începe totul de la zero. Am putea-o numi chiar o strategie spirituală pentru vindecarea sufletului.

​A ierta nu înseamnă că va trebui să fim de acord cu acel comportament greşit sau cu repetarea acestuia.

Iertarea se referă la eliberarea de acea pierdere de energie pe care opusul iertării o implică. Pentru că atunci când refuzăm acest lucru, inclusiv organismul nostru se revoltă…

Cum spuneam, iertarea este o resursă care se regăseşte în interioriul fiecărui om, fiind accesibliă ori de câte ori alegem să facem acest act.

​Atunci când purtăm în sufletul nostru un resentiment faţă de o persoană, relaţia dintre mintea noastră şi corp are de suferit.

Corpul va începe să producă în exces adrenalină şi cortizol, care în timp îşi vor lăsa amprenta asupra sistemului nostru imunitar şi pot contribui la dezvoltarea bolilor cardiace. Nu degeaba se spun vorbele acelea din popor : a murit de inimă rea' sau şi-a otrăvit inima'.

Ei bine, atunci când cineva ne-a greşit sau atunci când noi percepem că am fost trădaţi, creierul nostru începe să emită semnale de alarmă întregului organism, avertizându-l că suntem în pericol (instinctual de autoapărare), iar atunci toate organele se pregătesc de atacul propriu-zis.

Creierul emite semnale glandelor suprarenale, acestea eliberează în corp adrenalina, care măreşte bătăile inimii, pulsul arterial măreşte fluxul sanguin, iar când ajunge în plămâni primeşte oxigen, trimiţând toată puterea în muschi, corpul întreg fiind gata de atac.

Dar pentru că la noi, oamenii, primează raţiunea, de cele mai multe ori nu vom reacţiona, neexistând o eliberare a acestei puteri declanșate în interiorul nostru.

Astfel, vom ajunge să „fierbem în suc propriu', toate toxinele eliberându-se în organism și provocându-ne și mai mult rău.

Acest proces va continua pe măsură ce vom merge mai departe fără a accesa actul iertării. Atunci când suntem supăraţi şi nu iertăm, ne concentrăm pe cel care ne-a greşit, îi distorsionăm imaginea şi căutam un plan de a-l face să plătească.

​Prin accesarea actului de iertare, ne putem elibera de toate aceste suferinţe şi greutăţi care ne apasă inima.

Atunci când ne concentrăm asupra procesului de iertare, ne putem mări capacitatea de a simți compasiune şi dragoste față de cei de lângă noi, dar în special față de noi înșine.

Și da, iertarea poate fi uneori un proces, nu poate fi de pe azi pe mâine, mai ales atunci când rănile sunt adânci, sau când e nevoie să iertăm o persoană de mai multe ori pentru a putea reconcilia acea relaţie.

 

Iertând, îți faci ție un bine

​Atunci când inima găseşte liniştea, sufletul va trece printr-o transformare. Toate actele de iertare şi eliberare sunt de fapt acte de vindecare ale sinelui iar dacă acest act devine o regulă, va fi mai uşor să ne dezvoltăm capacitatea de a iubi, de arăta compasiune şi mai ales de a fi flexibili.

​Fiecare om aduce cu sine un bagaj pe care l-a dobândit de-a lungul dezvoltării sale, a învăţat să reacţioneze într-un anume fel, unic, şi-a dezvoltat un tipar pe care l-a învăţat în primul rând în familie (sănătos sau mai puţin sănătos), atât cu privire la iertare cât și la alte aspecte ale vieţii.

Toţi oamenii reacţioneză şi fac anumite lucruri pe un fond conştient sau mai puţin conştient dar care are legătuă și cu copilăria și educația. ​

Temperamentul îl moştenim ereditar, iar acesta exprimă trăsăturile caracterului care se formează pe parcursul vieţii în funcţie de mediul în care trăim, familie, prieteni, societate.

Temperamentul şi comportamentul contribuie la formarea personalităţii, bazele acestora conturându-se în primii 3 ani de viaţă, dar procesul rămâne continuu.

​Ceea ce învăţăm în familie rămâne de cele mai multe ori în incoştient iar acţiunea pe care o emitem merge de fiecare dată pe acelaşi drum bătătorit, fără să ne dăm seama măcăr de ce alegem „întotdeauna' să facem asta.

​Modul în care noi am primit sau am oferit iertarea, ne-a învăţat atunci când eram mici care este drumul.

Gândeşte-te la perioada copilăriei şi la ce înseamna pentru tine iertarea atunci, ca pe ce anume ai perceput-o, filtrează informaţia pe care ai primit-o astăzi cu privire la resentimente şi la beneficiile pe care le ai atunci când alegi să ierţi. Dacă vei fi sincer cu tine, vei fi surprins să afli că vei dori să înclini tot mai mult spre a oferi iertarea.

De Veronica Bayrakcioglu, psihoterapeut de familie, cuplu și copil

www.cente.ro

Foto: 123rf.com

Comentează și tu
Recomandări
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică
Tulburarea obsesiv-compulsivă din perspectiva psihanalitică

Tulburarea obsesiv-compulsivă sau OCD-ul despre care am tot auzit este o tulburare ce are la bază conflictul de ambivalență, adică conflictul dintre dragoste și ură. De el se leagă și dorința de control, încăpățânarea sau avariția.

Citeste
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice
Cum să nu te lași controlată de emoții puternice

Oare este posibil să nu te lași controlată de emoții puternice? Psihologul Irina Doiciu ne dă câteva indicii despre cum ne putem gestiona propria impulsivitate.

Citeste
Cum ne explicăm impulsivitatea
Cum ne explicăm impulsivitatea

Impulsivitatea este definită ca o lipsă de stăpânire de sine, o predispoziție pentru acțiuni rapide și neplanificate ca răspuns al unui stimul intern sau extern, fără analiza consecințelor asupra ta sau a celorlalți. Sună complicat?

Citeste
Vrei să o iei de la capăt? Ai nevoie de iertare!
Vrei să o iei de la capăt? Ai nevoie de iertare!

Deseori rămânem blocați în trecut, iar bagajul emoțional ne țintuiește în durere, resentimente, frustrări și gânduri răzbunătoare. Iată de ce ai nevoie de iertare în viața ta.

Citeste
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău
Compasiunea: Cum să ai o relație sănătoasă cu tine și cei din jurul tău

În primul rând, compasiunea nu are nicio legătură cu mila. Mila față de ceilalți ne plasează într-o poziție de superioritate și nu conține nicio empatie. Mesajul ei este mai degrabă „uite ce ți s-a întâmplat – mie nu mi se poate întâmpla, eu nu mă văd în postura ta.”. Mila față de sine, ne poate plasa într-un rol de victimă „săracul de mine, uite ce am pățit, nu am ce să fac”. Lipsa compasiunii ne îndepărtează de noi înșine, dă mai tare volumul criticului interior, iar față de ceilalți ne amorțește emoțional, blocând relațiile hrănitoare, benefice.

Citeste
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective
De ce sunt necesare regulile pentru setarea de obiective

Nu cred că este dificil pentru cineva să își seteze un obiectiv. De regulă, acest lucru începe cu „eu vreau să…” și iată, ne-am setat un obiectiv. Sau nu? Oare este suficient să vrem ceva? Din experiența noastră de viață știm că odată ce am spus că „vrem să…” am și făcut acel lucru? Am atins acel obiectiv? Sau, undeva, pe parcurs, ne-am poticnit, am găsit scuze și motive pentru a amâna împlinirea lui, am dat vina pe factori externi sau ni s-a diminuat motivația internă, am clacat și am abandonat?

Citeste