Romania, pe locul 1 la analfabetism functional in UE
In Uniunea Europeana, Romania ocupa primul loc in clasamentul analfabetismului functional, in timp ce, raportat la intreg continentul european, tara noastra este devansata doar de Albania.
42% dintre elevii romani sunt incapabili sa inteleaga un text citit la prima vedere si au dificultati in ceea ce priveste efectuarea unor operatii matematice elementare.
Asta inseamna ca acesti copii nu se vor putea fi angajati peste ani decat in meserii care cer un nivel minim de educatie.
„Trebuie sa luam masuri concrete pentru ca fenomenul analfabetismului functional a luat o amploare ingrijoratoare“, spunea Mircea Dumitru, Ministrul Educatiei.
„Faptul este ca mai mult de 40% dintre elevii din Romania nu inteleg un text pe care il citesc la prima vedere, au dificultati sa faca operatii aritmetice elementare, au dificutati la nivelul unor competente de baza.
Este nevoie de o scoala care sa fie mult mai eficienta si care sa formeze aceste competente la nivelul intelegerii unui text.
O strategie de reducere a analfabetismul functional trebuie sa constituie o prioritate, dupa care se va face un calcul privind bugetul care trebuie alocat”, a afirmat ministrul Educatiei, Mircea Dumitru.
42% oameni buni! Adica aproape jumatate din elevi.
Acesta e rezultatul reformelor haotice din invatamant din ultimele decade. Al politizarii invatamantului, care a atras oameni incompetenti dar afiliati partidului, al lipsei de viziune, al prostiei crase.
Va mirati ca vedeti elevi batuti de „profesorul“ de religie?
Toata lumea lauda Finlanda si incearca sa copieze cate ceva de acolo, ba ca temele copiilor sunt prea multe si ar trebui reduse, ba ca se sta la scoala mai putine ore, etc.
Ca urmare, sa reducem numarul de ore, sa nu mai dam teme, si uite ca tot acolo ajungem, pentru ca nu aici e cauza esecului pe toata linia.
Nu absenta temelor sau orele putine la scoala determina succesul finlandez ci faptul ca in Finlanda invatatorii si profesorii finlandezi sunt selectati dintre cei mai perfomanti studenti si absolventi de invatamant superior.
In Finlanda ajungi profesor numai daca ai masterat in stiintele educatiei. In Romania, nimereste in sistemul de invatamant numai cine esueaza in alta cariera.
La Facultatea de Litere pe care am absolvit-o eu, nimeni nu voia sa ajunga profesor pentru ca salariul era rizibil si o clasa plina de copii obraznici era ultimul lucru pe care ti-l doreai.
Nimic nu te motiva sa te faci profesor. Nimic, nimic.
In singurul an din viata mea cand am predat engleza la o scoala de gimnaziu am crezut ca o iau razna. Stresul este enorm pentru un profesor, copiii sunt indisciplinati si ajungi acasa terminat de oboseala daca ai peste 15 in clasa.
Salariul meu era de mizerie, departe de a compensa stresul. Evident ca am plecat din invatamant.
Si multi colegi de ai mei, posibili profesori de romana, care sa ii invete pe cei care vin din urma sa citeasca, sa priceapa un text, sa gandeasca critic si sa dezbata idei, au fugit de de invatamant mancand pamantul.
Profesorul trebuie sa fie o figura respectabila si sa inspire copiii sa invete, sa fie un model, dar cum sa vorbesti de vocatie de profesor cand nu ai cele necesare traiului zilnic?
De ce ar vrea la randul lor copiii aceia sa devina profesori, cand vad ca un profesor e prost imbracat in vreme ce un analfabet functional cu 8 clase, dar care a facut niste combinatii, are un Mercedes la scara?! De ce?
In Finlanda, cei 62 000 educatori din cele 3500 de scoli ale tarii sunt selectati din primele 10 universitati de top.
Profesorii sunt lasati liberi sa predea asa cum cred ca ii ajuta pe copil si au putini copii in clasa (aici profesorii fac planuri de lectie si pierd o gramada de timp cu hartogaria, ca poate vine inspectie de la Inspectorat si trebuie sa fie in regula).
Atunci de ce sa ne miram ca avem 42% elevi analfabeti functional?
Citeste si:
Tableta nu compeseaza anii cat un copil nu citeste!
Metode de invatare pe placul copiilor
Foto: 123rf.com