Un parfum de neconformism
Noile parfumuri depasesc codurile parfumeriei clasice. Mirosul pe care il lasa in urma ne starneste dorinta de a ne evidentia individualitatea.
Daca un parfum bun se observa dupa calitatea ingredientelor sale si dupa arhitectura proprie, suplimentul de emotie insuflat adesea atrage sufletele aflate in cautare de senzatii. Creatorii se numesc Byredo, Jovjoy, Le Labo, Francis Kurkdijan, Pierre Guillaume si Tom Daxon…
Pentru a-si scrie povestea, ei pleaca de la o pagina alba si lasa o aroma ce ii va insoti pe parcursul intregii lor existente. Incapatanati, ei valorifica natura, scapa de toate dictoanele si compun parfumuri cu atat de multe fuziuni de materii prime de exceptie si de molecule de sinteza virtuoase, incat nu mai stim care de unde isi trage forta, atat de armonios sunt imbinate.
Actionand astfel, artistul ii lasa parfumeriei literele sale de noblete. Aceste parfumuri ne ajuta sa reinnoim legaturile cu arta ancestrala, in care erau inceputul unei povesti care urma sa se transforme la contactul cu pielea.
Edmond Roudnitska – maestrul parfumer caruia ii datoram, printre altele, existenta parfumului Femme de Rochas, Eau Sauvage, Diorella, de la Dior, precum si Eau de Hermès – le considera drept acte de gandire poetica. Si poezia prinsa din zbor de acesti parfumeri, pe jumatate arhitecti, pe jumatate scriitori, este, in mod cert, cea care ne starneste dorinta.
UN STROP DE ANDROGINIE
Desi ambivalenta planeaza asupra societatii noastre, cele doua sexe se dedau jocurilor de rol. Ne impartim hainele, produsele de infrumusetare, imprumutam caracteristicile celuilalt pentru a ne construi propria identitate, adesea doar pentru a ne camufla mai bine.
Parfumul devine universal. „Atunci cand creez, nu ma gandesc nici la o femeie, nici la un barbat, ci la un parfum. Persoana care il va purta ii va da genul feminin sau masculin“, marturiseste Jean-Claude Ellena, parfumer exclusiv pentru Hermès.
Materiile brute se rotunjesc, florile delicate castiga in putere. Dar nimic nu vine de la sine. Mai trebuie sa acceptam si alchimia parfumului si rezonanta lui in contact cu pielea. A-l expune, a-l iubi si a ni-l asuma pentru ca amploarea sa sa isi gaseasca nota ideala, adica in afinitate perfecta cu ceea ce suntem. Doar atunci parfumul devine al nostru si ne semneaza alura.
UN AMESTEC CONFIDENTIAL
Sa uitam numele celebre, apartenenta la grup, care ne linistesc. Aceste constructii olfactive raspund dorintelor noastre profunde de confidentialitate. Flacoanele sobre, patrate sau rotunde nu prezinta niciun semn exterior de bogatie, iar daca afiseaza o eticheta, in niciun caz nu este pentru ca sa ni se lipeasca de piele si sa ne auzim spunand: „Ia uite, simti acest parfum?“.
Parfumul nostru este necunoscut, strain, insolit si, daca ne vine bine, devenim atragatori. Aceasta nevoie de noutate nu ajuta deloc pe cineva sa seduca, din contra… Vrem ca oamenii sa-si intoarca capetele atunci cand trecem noi, sa-si puna intrebari de¬spre parfumul pe care il purtam.
„Lucrez pe mai multe nivele de emotie. Abstractizarea, interpretarea unei idei… Fiecare trebuie sa transforme parfumul, sa accepte terenul de joc care i se propune“, declara Jean-Claude Ellena.
Adaugarea marcii personale la parfum, crearea propriei legende, precum si urmarea instinctului au redevenit esentiale. Astfel, suntem gata sa impingem usa unei parfumerii in care ni se va propune ceva diferit, inedit, exclusiv, dar, inainte de toate, care sa ni se asemene. Efuziuni, ca expresie a intimitatii noastre. Intr-o anumita maniera, acest lucru inseamna si eliberarea de un conformism ambiant.
CATEVA NOTE DE… INDRAZNEALA
Moleculele de sinteza sunt cele care permit creatorului de parfum sa estompeze contururile compozitiei sale pana la a o face abstracta. O formula se construieste pe o poveste, da contur notelor olfactive, recreeaza o atmosfera speciala. Acordurile sunt atat de estompate, materiile prime se raspandesc de asa maniera, incat nu mai putem sa le ghicim separat.
Ele formeaza atunci un alt miros, inedit. Nu lipsita de indrazneala, scrierea acestor parfumuri respecta totusi lucrurile de baza ale luxului si ale parfumeriei de inalta clasa. Cum este Myrhe et Délires, opera colectiei L’art et la Matière, de la Guerlain.
Pusa in lumina in aceasta compozitie, smirna nu este acolo unde ne-am astepta sa fie. Notele sale sumbre, balsamice si aproape religioase, se estompeaza pentru a lasa loc unei aure puternice, solare. Trecuta prin mainile parfumerului Thierry Wasser, smirna respira de acum inainte caldura verii.