Now Reading
Școala de vară – activități educative pentru copii în timpul vacanței

Școala de vară – activități educative pentru copii în timpul vacanței

Percutie-Zoli-Toth - scoala-de-vara

Vacanța de vară înseamnă mult timp liber pentru copii, dar și o provocare pentru părinți, care se gândesc ce activități să le pună la dispoziție celor mici și cum să atingă echilibrul perfect între educație și joacă.

Școala de Vară Cantus Mundi este un amplu proiect educațional organizat, în București, de echipa Programului Național Cantus Mundi, la care, timp de o lună, în perioada 9 iulie – 5 august, copiii pot participa gratuit la ateliere de cor, percuție, actorie, mișcare scenică, improvizație, dezvoltare personală și jocuri interactive.

Gabriela Maalouf , NLP trainer pentru copii și părinți, susține atelierele de dezvoltare personală în cadrul Școlii de Vară Cantus Mundi. Am discutat cu ea despre ce este bine să facă cei mici pe perioada vacanței și cum putem atinge echilibrul între activitățile de învățare, de joacă și cultivarea pasiunilor celor mici.

cor-anna-ungureanu-scoala-de vara

Cred că ceea ce caracterizează stilul de parentaj modern este nesiguranța. Cu toate că vedem părinți din ce în ce mai implicați în creșterea copiilor, frica de a nu greși este tot mai puternică.

Dacă odinioară mulți dintre copii creșteau pe lângă casa omului, fără a primi prea multă atenție sau fără ca părinții să își pună prea multe întrebări despre ce, cum și cât este bine să primească un copil, părinții din zilele noastre au deja planificatoare stricte cu activități și acțiuni bine definite.

Eu cred că niciuna dintre extreme nu este soluția câștigătoare. Nici ignoranța nu facea niciun serviciu în creșterea copiilor, dar nici frica de a nu greși și de a ruina viața micuțului nu este tocmai un instrument proactiv sau de creștere.

Echilibru între joc, învățare și cultivarea pasiunilor

Întorcându-mă în copilăria mea, în care vara era așa de lungă și la un moment dat plictisitoare, știu sigur că mi-ar fi plăcut să pot face și altceva, ceva ce mi-ar fi putut aduce încântare sufletească. Mi-ar fi plăcut să mă întrebe cineva sau să mă audă măcar când le povesteam despre hobby-urile mele și poate să mă ducă la cluburi cu astfel de activități.

Copiii au nevoie în dezvoltarea lor și de joc structurat și de cel nestructurat. Jocul structurat este acela în care un adult inițiază și are drept scop final ca micuțul să învețe ceva din el, fie că e pur informație sau poate dobândirea unei abilități sau exprimarea unor emoții.

scoala de vara jocuri pentru copii

Jocul nestructurat este jocul pe care îl inițiază copiii și care are de obicei finalitate în creșterea creativității și a autonomiei. Este în regulă să îi lăsăm pe copii să inventeze reguli noi, să le combine, chiar să și dezbată pe ele, chiar dacă nouă ne sună a ușoară ceartă. Atâta timp cât nu se lovesc sau umilesc, etichetându-se în fel și chip, așa zisa cearta pe jocuri, reguli și șefi de joc este un exercițiu util copiilor.

Vacanța de vară a copiilor este un moment potrivit de a corobora toate aceste aspecte benefice în dezvoltarea micuților: plictiseala urmată de creativitate și inventare de jocuri nestructurate, activități structurate în funcție de talentul sau pasiunea fiecăruia și chiar momente de învățare, dacă au teme și cărți de citit pentru la școală.

Moderația – cuvântul de ordine

Pentru că trăim într-o lume extrem de competitivă, unde copiii sunt expuși la cât mai multă acumulare de informații, putem avea senzația că al nostru copil a rămas sau va rămâne în urmă dacă nu îi răpim și vacanța, tot în scopul de a repeta ce a învățat cu un an înainte.

Toate aceste gânduri și temeri pe care le avem sunt de fapt convingeri limitative dobândite prin expunerea la ideile celorlalți. Convingerile limitative au valoare pentru că noi, doborâți de frică, le validăm.

Și astfel, ideea că „copilul meu va rămâne în urmă și va avea mai puține șanse în viitor decât copiii vecinilor, care știu și pe aia și pe ailaltă și tot ce-i pe cer și pe pământ” devine un adevăr absolut, pe care ne este teamă să îl contrazicem.

Adevărul este că micuții învață tot ceea ce îi atrage, indiferent de presiunile celor din jur. Chiar dacă avem senzația că au perioade în care acumulează mult, dacă este oarecum forțat, vor avea ulterior perioade în care vor stagna sau refuza complet orice acțiune legată de învățat. Moderația este cheia și îmbinarea utilului cu plăcutul.

Cititul trebuie să fie o plăcere

Consider că temele de vacanță ar fi bine să fie targhetate pe nivelul fiecăruia de cunoaștere și cu scop precis. Din păcate, temele se dau pentru a fi date și nu corespund neapărat nevoilor copiilor. Dacă știm că micuțul nostru a avut ceva greutăți pe anumite concepte din anumite materii, am putea repeta scurt și la obiect în funcție de aceste aspecte.

Scoala de Vara-Gabriela Maalouf

Cititul este bine să îl tratăm ca pe o plăcere și nu neapărat ca pe o temă sau o corvoadă. Îmi plac școlile de vară care se axează pe posibilele pasiuni ale fiecărui copil în parte, fie că este vorba de un sport, de actorie, muzică sau chiar matematică si tehnologie.

Dacă avem copii pasionați, vara este o oportunitate de a practica mai mult și a descoperi până unde își pot duce talentul și pasiunea. Alegerea unui astfel de program ar fi bine să vină din suflet și din alegerea și dorința copiilor.

Dezvoltare personală la Școala de Vară Cantus Mundi

La Școala de Vară Cantus Mundi susțin atelierul de dezvoltare personală. Eu cred că dezvoltarea personală, emoțională merge mână în mână cu explorarea unei pasiuni sau a unui talent. Se poate întâmpla ca oameni cu mult potențial să nu reușească să se arate lumii din cauza stărilor emoționale puternice. Inteligența noastră emoțională este cea care ne poate ajuta să ne punem în
valoarea inteligența obținută sau dobândită prin acumularea de informații.

La atelierul meu, copiii învață să recunoască atât la nivel verbal, cât și în corp mai multe emoții (nu doar tristețe sau bucurie), își creează un vocabular al emoțiilor, fac pace cu acestea, înțeleg ce anume le stârnește și că de fapt comportamentul de după orice emoție poate fi unul dăunător, iar nu emoția în sine. Facem exerciții de creștere a stimei de sine, de încredere în grup, pentru a
putea duce această senzație și pe scenă.

Căutarea și înțelegerea sinelui fiecărui om în parte este o muncă continuă, ce se desfășoară pe parcursul întregii vieți, iar copiii înțeleg creșterea emoțională ca pe un fapt ce se dezvoltă în relație cu alți oameni. Așadar, pun mult accentul pe prietenie, pe susținere atunci când simt că altora le este greu, pe încrederea de a exprima nevoile pe care le au în fiecare moment. Foarte
important pentru mine este să îi ajut să crească prin colaborare și nu prin competiție, iar ei cer de cele mai multe ori ca activitățile să se desfășoare sub forma proiectelor de grup.

Să îi ascultăm cu adevărat pe copii

Ca și concluzie, aș spune că important este să privim adânc în ochii copiilor noștri, să îi vedem, să îi ascultăm și să renunțăm la frica de a nu cumva eșua pentru că nu suntem adaptați unei idei ale societății. Nu întotdeauna adaptarea sau ideea de a corespunde unui anumit lucru sau situații este benefică, în special dacă acel ceva este o idee sau un concept bolnav.

Vacanța copiilor poate însemna pentru unii teme, muncă, de teama de a nu rămâne în urmă. Pentru mine vacanța reprezintă șansa de a fi creativ prin joc nestructurat, mai mult timp de a pune în practică pasiunea fiecăruia și exercițiul responsabilității prin efectuarea temelor, dacă sunt corect formulate.

Școala de Vară Cantus Mundi

Școala de Vară Cantus Mundi reprezintă o ofertă educațională de elită care se adresează copiilor dornici să își exploreze creativitatea prin intermediul muzicii, actoriei și al multor altor activități educative. Timp de patru săptămâni, în perioada 9 iulie – 5 august, câte 7 ore pe zi, cei aproape 300 de copii înscriși în program beneficiază de o programă culturală complexă, gândită ca un real suport în dezvoltarea aptitudinilor muzicale ale fiecărui copil.

Copiii au acces gratuit la atelierele Școlii de Vară, de la cor, mișcare scenic, actorie și percuție până la improvizație, dezvoltare personală și jocuri interactive. Atelierele sunt coordonate de personalități ale lumii muzicale precum Anna Ungureanu, dirijorul principal al Corului Național de Cameră ,,Madrigal – Marin Constantin”, percuționistul Zoli Toth sau solista de jazz Irina Sârbu. Școala de Vară Cantus Mundi este un proiect organizat de echipa Programului Național Cantus Mundi, cu sprijinul Primăriei București, prin PROEDUS – Centrul de Proiecte Educaționale și Sportive și se desfășoară în incinta Universității Naționale de Muzică București.

 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top