(P) Etapele dezvoltarii psiho-emotionale a copilului – ce trebuie sa observe parintii

Copilul se afla in continua dezvoltare fizica, mentala si psiho-emotionala inca din perioada vietii intrauterine pana la varsta adolescentei. In primele luni dupa nastere, desi este complet dependent de mama, bebelusul trece printr-o etapa accelerata de dezvoltare, pentru ca spre varsta de 1 an sa faca, usor-usor, primii pasi spre autonomie si descoperire a universului ce-l inconjoara.
In aceasta minunata calatorie din prima parte a vietii – copilaria – se disting trei etape de dezvoltare, pe care le vom descrie in continuare.
Prima copilarie, primii pasi in lumea emotiilor
Perioada cuprinsa intre nastere si varsta de 3 ani, prima copilarie pune bazele dezvoltarii ulterioare a personalitatii copilului.
La nastere, copilul poseda deja propria personalitate, care rezulta din bagajul ereditar, adica trasaturile mostenite de la parinti, si din viata intrauterina, adica factorii care i-au influentat dezvoltarea de la concepere pana la venirea pe lume.
In primul an de viata, copilul deprinde exprimarea emotiilor si stabilirea relatiilor cu cei care il inconjoara. Psihiatrul si psihanalistul maghiar Rene Arped Spitz a descris doua faze:
-stadiul preobiectal (de la nastere pana la sfarsitul lunii a doua) este reprezentat de simbioza perfecta in care se afla nou-nascutul fata de mama. Principalele moduri de manifestare a emotiilor in acest stadiu sunt plansul si contactul vizual. Chiar daca nou-nascutul zambeste adesea, mai ales in somn, zambetul este acum doar un reflex neuronal involuntar. Abia dupa 6 saptamani, zambetul poate fi considerat o reactie afectiva constienta.
-stadiul obiectal debuteaza in jurul varstei de 3 luni si corespunde perioadei de diferentiere a copilului fata de mama. Micutul realizeaza ca mama reprezinta lumea exterioara. Zambetul bebelusului devine un raspuns la contactul vizual cu mama. Intre 6 si 8 luni, el incepe sa perceapa manifestarile celorlalte persoane din jur si isi fac aparitia gangurelile ca reactii la sunete sau cuvinte pe care i le adreseaza parintii. Dupa varsta de 8 luni, dezvoltarea psiho-emotionala avanseaza rapid, incepe sa devina anxios in preajma strainilor, intelege sensul cuvantului „nu', plange pentru a-si exprima frustrarea, se simte in siguranta in preajma persoanelor cunoscute. La varsta de un an oscileaza intre a fi cooperant si necooperant, fiind modul lui de a-si manifesta personalitatea.
La 1 an si jumatate, copilul este capabil sa se recunoasca in oglinda, perioada in care isi face aparitia constiinta de sine.
Intre 2 si 3 ani, copilul continua sa-si manifeste independenta fata de parinti, crizele temperamentale pot continua, apar raspunsuri frecvente cu nu', interactioneaza cu alti copii ca si cum ar fi obiecte sau jucarii, dar se joaca singur folosindu-si imaginatia si creativitatea. Este varsta la care copilul adora sa exploreze tot ceea ce il inconjoara, fiind foarte activ si curios.
A doua copilarie, descoperirea universului
Intre 3 si 6 ani – varsta prescolaritatii, copilul purcede la descoperirea asidua a realitatii exterioare. La 3 ani, copilul devine constient de propria persoana si incepe sa foloseasca pronumele personal eu', sa isi exprime posesia mie'. Este faimoasa perioada a crizelor de independenta, cand copilul face exact contrariul fata de ceea ce i se spune, urla cand este contrazis, vrea sa manance singur, sa se imbrace singur. La 4 ani apare dezlantuirea verbala, dominata de tirurile de intrebari: de ce?', cum?', unde?', cand?'.
Odata cu intrarea in colectivitate, copilul invata sa socializeze cu alti copii, sa se joaca impreuna, sa imparta jucariile. Incep sa se dezvolte foarte mult abilitatile manuale, iar copilul este captat de diverse jocuri cu plastelina, lut, instrumente de cantat si ii va placea sa deseneze si sa coloreze. Fisele de colorat sunt modalitati foarte bune de a-i oferi copilului o activitate distractiva, care ii sporeste creativitatea si il incurajeaza sa invete despre obiecte noi, fructe, legume, flori, personaje din povesti si desene animate.
A treia copilarie, bun venit la scoala
Perioada dintre 6/7 ani si 11/12 ani este marcata de primii ani de scoala, care constituie o etapa decisiva in dezvoltarea psiho-emotionala a copilului. La aceasta varsta, relatiile familiale incep sa se estompeze pentru a lasa loc celor sociale. Copilul incepe sa-si faca prieteni, dorindu-si sa apartina unui grup. Este momentul in care apare controlul emotiilor si odata cu alfabetizarea scolara, respectiv dezvoltarea inteligentei academice (IQ), poate debuta si alfabetizarea emotionala, respectiv dezvoltarea inteligentei emotionale (EQ). Potrivit noilor tendinte in educatie, inteligenta emotionala este una dintre cele mai importante abilitati de care copilul are nevoie pentru a duce o viata echilibrata si armonioasa.
Studiile arata ca, „daca ii ajutam pe copii sa isi imbunatateasca constiinta de sine si increderea in sine, sa isi controleze emotiile si impulsurile suparatoare si sa-si dezvolte empatia, rasplata lor nu va consta doar intr-un comportament imbunatatit, ci si in performante academice masurabile', arata Daniel Goleman, autorul lucrarii de referinta „Inteligenta emotionala'.
Copilaria reprezinta o fereastra unica pentru dezvoltarea inteligentei emotionale. In prezent, inteligenta emotionala se preda in scoli si universitati din intreaga lume. In Romania, din pacate, doar unele institutii private de invatamant implementeaza programe educationale bazate pe dezvoltarea inteligentei emotionale.
Mai multe informatii despre dezvoltarea psiho-emotionala a copilului poti descoperi pe site-urile MamiSiCopilul.ro si SfaturiMedicale.ro – platforme de informare si educatie pentru sanatate dezvoltate de GTS Solution.
Despre GTS Solution

GTS Solution este o companie care ofera servicii si solutii integrate pentru piata farmaceutica din Romania. Pediatria reprezinta una dintre principalele arii terapeutice ale GTS Solution, compania dezvoltand o expertiza de 18 ani in domeniul pediatric.

Misiunea GTS Solution este de a contribui la imbunatatirea calitatii vietii si a starii de sanatate a pacientilor, prin promovarea unor produse farmaceutice si servicii de inalta calitate.

Comentează și tu
Recomandări
radio romania muzical, concert muzica clasica
De ziua Radio România Muzical, violonistul Alexandru Tomescu și Corul de Copii Radio România cântă la ParkLake Shopping Center din București, iar în Librăriile Humanitas și pe carturesti.ro sunt Zilele muzicii clasice

În ziua în care Radio România Muzical, unicul post românesc dedicat muzicii clasice, împlinește 22 ani de existență, violonistul Alexandru Tomescu și Corul de Copii Radio România, dirijor Răzvan Rădos, la pian Madgalena Faur, vor cânta la ParkLake Shopping Center din București, într-un eveniment din cadrul campaniei “Ascultă 5 minute de muzică clasică”.

Citeste
Livre Paris 2019
Prima zi la Livre Paris 2019 – ministrul francez al Culturii a vizitat standul ICR: Este un mare succes!

Cel mai mare eveniment dedicat cărţii în Franţa, Livre Paris, ediţia a 39-a, s-a deschis joi seară, la Porte de Versailles, în prezenţa unui public numeros, celebrând Europa şi valorile ei.

Citeste
femeie cu spatele care tine steagul uniunii europene cu ambele maini
Românii vor oprirea defrișărilor și reducerea poluării, investiții in educație și în autostrăzi

10 propuneri ale cetățenilor români privind reinventarea UE sunt supuse votului europenilor, în cea mai mare consultare publică de pe continent. 120.000 de români au votat online în campania derulată în toate cele 27 de state membre UE.

Citeste
(P) Etapele dezvoltarii psiho-emotionale a copilului – ce trebuie sa observe parintii
(P) Etapele dezvoltarii psiho-emotionale a copilului – ce trebuie sa observe parintii

Copilul se afla in continua dezvoltare fizica, mentala si psiho-emotionala inca din perioada vietii intrauterine pana la varsta adolescentei. In primele luni dupa nastere, desi este complet dependent de mama, bebelusul trece printr-o etapa accelerata de dezvoltare, pentru ca spre varsta de 1 an sa faca, usor-usor, primii pasi spre autonomie si descoperire a universului […]

Citeste
Psihologia camerei copilului: cum îl pot influența amenajările interioare pe cel mic
Psihologia camerei copilului: cum îl pot influența amenajările interioare pe cel mic

În design interior, se discută mult impactul pe care îl au amenajările interioare asupra stării de spirit și emoțiilor noastre, prin elemente precum culorile folosite, lumina naturală și artificială sau utilizarea spațiului. Copiii sunt chiar mai susceptibili la aceste influențe, așa că importanța amenajării camerei copilului nu trebuie subestimată. Camera copilului devine spațiul în care […]

Citeste
(P) Jucarii educative pentru copii: ce alegem pentru cei mici?
(P) Jucarii educative pentru copii: ce alegem pentru cei mici?

Ce jucarii educative sunt mai potrivite pentru copiii nostri? Ar trebui sa le diferentiem pe grupe de varsta? Exista jucarii educative pentru copii de 2 ani? Care sunt categoriile de jucarii educative specifice pentru varstele de 4-5 ani? Intrebari de acest gen ii bantuie din ce in ce mai des pe parintii aflati la inceput […]

Citeste