20 de minute pentru a ne regenera

Paula, 36 de ani, adora sa fie sclava somnului. „Imi place enorm aceasta toropeala care preceda siesta. Percep razele soarelui prin fereastra, iau o patura si atunci imi simt corpul absorbit de caldura.

Il ascult, ma las in voia lui. Cateodata, petrec acest timp mai ales pregatindu-ma sa adorm. Insa ceea ce imi place mai mult sa vad, este timpul pierdut care se scurge.“

Inca de la sfarsitul anului 1990, psihologul Bill Anthony, director al Centrului de Reabilitare Psihiatrica de la Universitatea Harvard, studiaza beneficiiile acestei ruperi de cotidian, metoda foarte eficienta impotriva stresului.

Ea ar favoriza memoria si, prin odihnirea creierului, ar permite asimilarea de date noi. Alte studii sustin ca, gratie celor 20 de minute de repaus, performantele intelectuale ar creste cu 20%!

Iar aparatorii ei ferventi subliniaza ca elibereaza creativitatea, avand in vedere lista geniilor care au adoptat-o: Isaac Newton, Arhimede, Victor Hugo, André Gide…

In ce masura? Este un mister total! In ochii oamenilor de stiinta, mecanismele sale raman inca putin cunoscute.

O slabiciune scuzabila

Siesta (din latinescul sexta sau a sasea ora din zi) desemneaza un timp de odihna luat dupa masa de pranz. In opinia lui Michel Tib¨rge, neurolog la Centrul Somnului din Toulouse, „fiinta umana este genetic programata sa aiba tendinta de a dormi intre orele 14 si 15“.

La aceasta ora-cheie, atentia scade, pleoapele clipesc mai des, capul se clatina. Pe unii ii va durea nasul, altii nu isi vor mai aminti ceea ce tocmai au citit, dar aceasta mica slabiciune, chiar daca nu o percepem in mod constient, este inevitabila.

„Acest moment corespunde, de altfel, cu cel in care se intampla accidente rutiere“, atentioneaza Anne Marie Malabre, biolog. Dar, daca aceasta stare depinde de ceasul nostru cicardian (24 de ore), ea nu este legata de niciun fenomen fiziologic precum cele pe care le inregistram inainte de a adormi seara, ca, de exemplu, scaderea temperaturii corporale.“ Chiar daca o masa prea bogata, un efort fizic si efectul caldurii destabilizeaza organismul si pot accentua aceasta scadere brusca.

Faptul ca ne place siesta este un semn de maturitate

„Medicii sustin ca aceasta hipovigilenta ar fi o relicva a somnului polifazic al bebelusului“, explica Anne Marie Malabre. Intr-adevar, bebelusul doarme in etape, atat ziua, cat si noaptea. Pe parcursul lunilor, fazele somnului de zi se diminueaza, dar cea de la inceputul dupa-amiezii (siesta!) este ultima care dispare, intre varsta de patru si sase ani.

A lupta impotriva somnolentei cu ajutorul cafelei? Asta inseamna a actiona impotriva naturii, creierul va reitera semnalul mai tarziu. „Fiinta umana poseda «usi de somn» de la unul la doua minute, o data la o ora jumatate, doua. Este un ritm arhaic care se duce pana la originile noastre ca specie“, subliniaza Michel Tib¨rge.

Intr-adevar, pentru a nu se expune pradatorilor, omul preistoric dormea putin, dar des. Mai aproape de timpurile noastre, Leonardo Da Vinci practica in maniera sa proprie somnul polifazic: un sfert de ora o data la doua ore – cum fac astazi navigatorii in curse solitare.

Dar siesta nu inseamna neaparat a dormi, esentialul este sa ajungem sa ne regeneram. Asezat cu capul pe birou sau lungit pe iarba, cu jaluzelele trase sau „tachinat“ de razele soarelui, putin conteaza.
 

Citește continuarea pe pagina următoare: 1 2
Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Vaccinarea: o șansă la viață pe care nu ar trebui să o refuzăm
Vaccinarea: o șansă la viață pe care nu ar trebui să o refuzăm

Variola nu a trecut cu tinctură de pătrunjel, ci mulțumită unui vaccin. Iar așa cum nu luăm bisturiul din mâna chirurgului să ne operăm singuri, pentru că am mai tăiat legume la viața noastră, tot așa, când ne întrebăm despre eficiența și necesitatea vaccinurilor, lăsăm răspunsurile în seama specialiștilor.

Citeste
Air yoga – calea spre relaxare, tonifiere și joacă
Air yoga – calea spre relaxare, tonifiere și joacă

Oare cum ar fi să faci yoga în aer? Air yoga nu este despre performanță și nici abilități speciale. Yoga, în general, este despre liniște mentală și apropierea de tine însuți. Performanța se traduce printr-un tonus mai bun și o minte mai relaxată. Iar dacă vrem să simțim totul ca pe o joacă, atunci air yoga este pentru noi.

Citeste
Beneficiile pilulelor contraceptive pentru organismul tău
Beneficiile pilulelor contraceptive pentru organismul tău

Majoritatea femeilor încep să ia pilule contraceptive pentru a se asigura că nu vor avea parte de instalarea unei sarcini nedorite pe parcursul administrării lor. Evitarea unei sarcini este funcția principală a anticoncepționalelor, dar această metodă contraceptivă are și multe alte beneficii pentru femei.

Citeste
20 de minute pentru a ne regenera
20 de minute pentru a ne regenera

Siesta – somnul de dupa masa de pranz – este un vis pentru multi dintre cei „activi“. Este mare pacat, intrucat specialistii nu mai contenesc cu laudele legate de beneficiile acestei pauze: ea accelereaza memoria si elibereaza creativitatea.

Citeste
Metode de  relaxare pentru o odihnă mai bună
Metode de relaxare pentru o odihnă mai bună

Adormi târziu? Te trezești peste noapte, dormi puțin, iar dimineața ești chiar mai obosită? Iată ce să faci pentru un somn mai odihnitor.

Citeste
Beneficii și riscuri pentru lucrările dentare
Beneficii și riscuri pentru lucrările dentare

Ideal este să conștientizăm importanța menținerii sănătății dentare și să apelăm la stomatolog atunci când apare o problemă, nu când rămân puține de făcut pentru rezolvarea ei. Despre lucrările dentare, materialele folosite și care sunt recomandările actuale, am stat de vorbă cu medicul stomatolog Lucian Matei.

Citeste