3 mituri despre somn și nevoia de odihnă

În ritmul actual al vieții, odihna începe să capete o importanță tot mai mare. Iată 3 mituri despre somn care nu se aplică tuturor.

Citește și:

10 lucruri pe care nu le știi despre somn

Tehnici de relaxare pentru un somn mai bun

Toată lumea are nevoie de 8 ore de somn…

…sau nu. Cea mai frecventă recomandare se învârte în jurul celor 8 ore. Chiar dacă, generozitatea studiilor, ne spune că ne-am descurca chiar și mai bine cu doar 7 ore de somn.

Ce pierdem din vedere este că ritmul circadian al fiecăruia înseamnă, într-adevăr, un parcurs de 24 de ore al funcțiilor biologice și adaptarea noapte-zi a organismului… dar în egală măsură, fiecare dintre noi are propriul ritm biologic care își spune cuvântul.

Nu toată lumea are nevoie de 8 ore de somn. Aici merită luată în calcul și tendința homeostatică a fiecăruia către somn, respectiv, nevoia personală de odihnă. Tot de aici apare oboseala mai intensă și presiunea de a te culca.

Iar dacă ne concentrăm asupra credinței că 8 ore ne sunt necesare, ajungem să ne frustrăm, fie pentru că organismul nostru răspunde eficient la o odihnă mai scurtă, fie că necesită mai multe ore de somn.

Important este ca fiecare să își înțeleagă propriile nevoi, să acorde timp suficient odinei și să se concentreze mai mult pe calitatea somnului.

 

Poți funcționa și cu mai puțin de 6 ore de somn

Chiar dacă mitul nr. 1 are propriile revelații, cam toată lumea suferă de probleme de sănătate, are o productivitate scăzută și resimte frustrări atunci când organismul se odihnește mai puțin de șase ore.

Există persoane care pot ține acest ritm în mod sănătos, cu performanțe nealterate și o stare de sănătate foarte bună, dar reprezintă mai puțin de 5% din populație. Iar acest comportament al lor se datorează unei mutații genetice.

Restul dintre noi, ne păcălim singuri că ne este bine și funcționăm perfect privați de somn. Prin urmare, dacă îți spui că poate faci parte din acest grup, sunt șanse mai mari să fii unul dintre cei 95% care au nevoie de odihnă timp de 6 sau mai multe ore.

 

Nevoia de somn scade odată cu vârsta…

Aceasta este o percepție greșită. Este adevărat, ritmul de somn suferă transformări din copilărie și pe parcursul adolescenței, când organismul aflat în creștere are mai mare nevoie de somn. Iar ritmul se stabilizează odată cu vârsta adultă și nu mai suferă schimbări majore.

Dacă pe perioada adultă datorită muncii sau altor responsabilități, ajungem să dormim mai puțin, nu înseamnă că nevoia noastră s-a schimbat. Ci doar că o ignorăm.

Iar dacă ne gândim la schimbare, aceasta nu are legătură cu nevoia de somn ci cu problemele care apar atunci când vrem să ne odihnim.

La maturitate, apar insomniile, stresul și anxietatea care ne afectează somnul, sau probleme precum apneea în somn. Ritmul circadian slăbește pe măsură ce înaintăm în vârstă, somnul devine neregulat, iar programul de odihnă ne este afectat.

Poate că dormim mai puține ore, dar cum nevoia organismului este aceeași, unii dintre noi ar avea nevoie de somn la prânz.

Foto: shutterstock.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Vaccinarea: o șansă la viață pe care nu ar trebui să o refuzăm
Vaccinarea: o șansă la viață pe care nu ar trebui să o refuzăm

Variola nu a trecut cu tinctură de pătrunjel, ci mulțumită unui vaccin. Iar așa cum nu luăm bisturiul din mâna chirurgului să ne operăm singuri, pentru că am mai tăiat legume la viața noastră, tot așa, când ne întrebăm despre eficiența și necesitatea vaccinurilor, lăsăm răspunsurile în seama specialiștilor.

Citeste
Air yoga – calea spre relaxare, tonifiere și joacă
Air yoga – calea spre relaxare, tonifiere și joacă

Oare cum ar fi să faci yoga în aer? Air yoga nu este despre performanță și nici abilități speciale. Yoga, în general, este despre liniște mentală și apropierea de tine însuți. Performanța se traduce printr-un tonus mai bun și o minte mai relaxată. Iar dacă vrem să simțim totul ca pe o joacă, atunci air yoga este pentru noi.

Citeste
Beneficiile pilulelor contraceptive pentru organismul tău
Beneficiile pilulelor contraceptive pentru organismul tău

Majoritatea femeilor încep să ia pilule contraceptive pentru a se asigura că nu vor avea parte de instalarea unei sarcini nedorite pe parcursul administrării lor. Evitarea unei sarcini este funcția principală a anticoncepționalelor, dar această metodă contraceptivă are și multe alte beneficii pentru femei.

Citeste
3 mituri despre somn și nevoia de odihnă
3 mituri despre somn și nevoia de odihnă

În ritmul actual al vieții, odihna începe să capete o importanță tot mai mare. Iată 3 mituri despre somn care nu se aplică tuturor.

Citeste
Metode de  relaxare pentru o odihnă mai bună
Metode de relaxare pentru o odihnă mai bună

Adormi târziu? Te trezești peste noapte, dormi puțin, iar dimineața ești chiar mai obosită? Iată ce să faci pentru un somn mai odihnitor.

Citeste
Beneficii și riscuri pentru lucrările dentare
Beneficii și riscuri pentru lucrările dentare

Ideal este să conștientizăm importanța menținerii sănătății dentare și să apelăm la stomatolog atunci când apare o problemă, nu când rămân puține de făcut pentru rezolvarea ei. Despre lucrările dentare, materialele folosite și care sunt recomandările actuale, am stat de vorbă cu medicul stomatolog Lucian Matei.

Citeste