Ce este metabolismul și cum să ne consumăm energia

Cum funcționează metabolismul și câte calorii trebuie să consumăm când facem sport?

Metabolismul este procesul prin care corpul uman transformă în energie ceea ce mâncăm. Diferă în funcție de vârstă, sex, greutate, compoziție corporală.

Copiii și adolescenții au un consum caloric mai mare decât adulții, pentru că sunt în continuă mișcare, creștere, dezvoltare și transformare.

Citește și:

Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim

Ce sunt proteinele și în ce alimente le găsim

Bărbații, datorită masei musculare mai dezvoltate, au un consum caloric mai mare decât femeile. Bătrânii au un consum caloric mic, pe de o parte, din cauza activității fizice scăzute, dar și a faptului că țesuturile și musculatura se dezvoltă și se refac foarte încet.

 

Cum consumăm energia

Ne putem gândi la necesarul de energie ca la un cont bancar: facem depozite atunci când mâncăm calorii (alimente), operăm retrageri atunci când corpul consumă energie pentru diverse activități.

Cantitatea de energie pe care o „retragem“ zilnic are două componente: energia necesară în stare de repaos și energia necesară pentru activitățile curente. Pentru a păstra balanța, trebuie ca depunerile să poată susțină retragerile de calorii.

Energia necesară în starea de repaos, atunci când, deși aparent nu facem nimic, inima noastră bate, digestia alimentelor are loc, glandele secretă hormoni, iar creierul trimite impulsuri nervoase, se numește metabolism bazal și se calculează în funcție de vârsta, înălțimea și greutatea fiecărei persoane.

Energia necesară pentru activitățile zilnice cuprinde necesarul pentru tot ceea ce facem uzual: de la spălat pe dinți, la cumpărături, udat florile, alergat sau mers la sală.

În funcție de intensitatea efortului depus, pentru a afla câte calorii trebuie să consumăm, vom adăuga metabolismului bazal 100- 150 calorii/oră pentru activități ușoare (plimbare, curățenie în casă, golf sau tenis de masă), 160- 220 calorii/oră pentru activitățile moderate (plimbat cu bicicleta, tenis de câmp, dans, schi) și 250- 330 calorii/oră pentru activitățile intense (baschet, cățărat, sală sau fotbal).

De Alina Trifu, consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață, membru al Ordinului Practicienilor de Medicină Complementară și Alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, program inițiat de Jamie Oliver. Specializată în alimentația copiilor și adolescenților, alimentația femeii însărcinate, diete în funcție de diverse afecțiuni, inițiere în metode de gastrotehnie, alimentația sportivilor, întocmirea meniurilor în școli și grădinițe, alinatrifu.ihealth@gmail.com, www.ihealth.com.ro.

Foto: Shutterstock

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Vaccinarea: o șansă la viață pe care nu ar trebui să o refuzăm
Vaccinarea: o șansă la viață pe care nu ar trebui să o refuzăm

Variola nu a trecut cu tinctură de pătrunjel, ci mulțumită unui vaccin. Iar așa cum nu luăm bisturiul din mâna chirurgului să ne operăm singuri, pentru că am mai tăiat legume la viața noastră, tot așa, când ne întrebăm despre eficiența și necesitatea vaccinurilor, lăsăm răspunsurile în seama specialiștilor.

Citeste
Air yoga – calea spre relaxare, tonifiere și joacă
Air yoga – calea spre relaxare, tonifiere și joacă

Oare cum ar fi să faci yoga în aer? Air yoga nu este despre performanță și nici abilități speciale. Yoga, în general, este despre liniște mentală și apropierea de tine însuți. Performanța se traduce printr-un tonus mai bun și o minte mai relaxată. Iar dacă vrem să simțim totul ca pe o joacă, atunci air yoga este pentru noi.

Citeste
Beneficiile pilulelor contraceptive pentru organismul tău
Beneficiile pilulelor contraceptive pentru organismul tău

Majoritatea femeilor încep să ia pilule contraceptive pentru a se asigura că nu vor avea parte de instalarea unei sarcini nedorite pe parcursul administrării lor. Evitarea unei sarcini este funcția principală a anticoncepționalelor, dar această metodă contraceptivă are și multe alte beneficii pentru femei.

Citeste
Ce este metabolismul și cum să ne consumăm energia
Ce este metabolismul și cum să ne consumăm energia

Cum funcționează metabolismul și câte calorii trebuie să consumăm când facem sport? 

Citeste
Metode de  relaxare pentru o odihnă mai bună
Metode de relaxare pentru o odihnă mai bună

Adormi târziu? Te trezești peste noapte, dormi puțin, iar dimineața ești chiar mai obosită? Iată ce să faci pentru un somn mai odihnitor.

Citeste
Beneficii și riscuri pentru lucrările dentare
Beneficii și riscuri pentru lucrările dentare

Ideal este să conștientizăm importanța menținerii sănătății dentare și să apelăm la stomatolog atunci când apare o problemă, nu când rămân puține de făcut pentru rezolvarea ei. Despre lucrările dentare, materialele folosite și care sunt recomandările actuale, am stat de vorbă cu medicul stomatolog Lucian Matei.

Citeste