De ce apa este vitala

Cum eliminam apa din organism si cata ar trebui sa bem zilnic? Ce rol are apa pentru sanatatea corpului nostru? Iata cateva informatii de care este bine sa tinem cont.

Cata apa avem in organism

Procentul de apa din organismul uman variaza intre 50 % si 70 %, in functie de sex, varsta si, nu in ultimul rand, in functie de grasimea acumulata. 70 % din masa corporala a unui adult slab este apa, fata de numai 40 – 50 %, in cazul persoanelor obeze.

 

Rolul apei

In organism, apa indeplineste anumite functii.

Solvent. Apa reprezinta solventul pentru toate procesele chimice care se desfasoara in orgaism.

Transport. Apa circula in organism prin sange, secretii si fluide tisulare, realizand transpurtul de nutrienti, produsi de secretie, metaboliti si alte materiale, in concordanta cu necesitatile tesuturilor.

Mentinerea formei si structurii corporale. Apa asigura saturarea tesuturilor, distensia sau gradul de rigiditate a celulelor, determinand astfel caracteristice morfologice ale corpului.

Mentinerea temperaturii corpului. Prin circulatia ei in organism, apa tinde sa egalizeaze temperatura acestuia. Pierderea de apa pe cale cutanata (transpiratii si perspiratii insensibile) este determinata de temperatura ridicata si are rolul de a reduce temperatura la suprafata corpului. Astfel, prin intermediul circulatiei, temperatura va scadea in intreg organismul.

Lubrifiant. Apa indeplineste acest rol pentru structurile care asigura mobilitatea corpului (de exemplu, fluidele din articulatii).

 

Nevoia de apa

In conditii normale, un adult metabolizeaza 2,5 – 3 litri de apa pe zi. Cel putin, asa ar trebui, pentru ca aceasta este diferenta dintre apa necesara in organism si ceea ce se pierde in procesul de dezasimilare.

Senzatia de sete are scopul de a ne semnala deficitul de apa din organism. Exista, desigur, situatii in care aportul de apa necesar este mai mare decat cel obisnuit.

Temperatura ridicata a mediului face ca apa sa se piarda intr-o mai mare masura prin transpiratie.
Totodata, necesarul este crescut, in vederea racirii organismului. Un adult care munceste fizic la o temperatura ridicata poate transpira si 2 litri intr-o zi de munca.

Starea de boala necesita adesea consumul intensiv de lichide. Fie pentru compensarea pierderilor mai mari – ca in cazul diareei sau al transpiratiei abundente – fie in scopul fluidizarii unor secretii, ca in cazul celor provocate de raceli si bronsite.

Copiii au un risc crescut de deshidratare in conditii de temperatura crescuta a mediului ambiant. Activitatea lor metabolica intensa determina producerea unei cantitati mari de caldura iar suprafata cutanata prin care se realizeaza evaporarea, raportata la masa corporala, este mare.

Femeile gravide si cele care alapteaza au, de asemenea, un necesar crescut de apa.

Varstnicii au un risc crescut de deshidratare datorita alterarii mecanismului fiziologic al setei, ceea ce duce la un aport hidric insuficient pentru satisfacerea nevoilor.

 

Sursele de apa…

… ale organismului sunt:

– apa din lichidele consumate: 1200 – 1500 ml;
– apa din alimente: alimentele solide contin apa in proportii variabile: 700 – 1000 ml;
– apa care se produce in organism, rezultata din procesele de oxidare: 200 – 300 ml.

Cantitatile sunt corespunzatoare unei zile (24 h).

 
Eliminarea apei

Exista patru cai principale de eliminare a apei din organism:

prin rinichi. Adultul elimina zilnic, in conditii normale, 1000 – 1200 ml de apa, prin urina;
prin piele. Aproximativ 300 ml de apa se pierd zilnic la nivel cutanat, prin difuziune; 100 ml se pot pierde suplimentar, prin pespiratie normala; in conditii de crestere a temperaturii mediului ambiant sau de efort fizic crescut, se pot pierde inca 250 ml sau mai mult;
prin plamani. Prin respiratie, se elimina zilnic 350 ml de apa; aceasta cantitate variaza in functie de conditiile climaterice, fiind mai redusa la cald si umezeala si mai crescuta in conditii de temperaturi scazute;
prin intestin. Prin materiile fecale se pierd zilnic 150 – 200 ml de apa; pierderi crescute se produc in caz de diaree.

 

Cata apa sa bem

In general, se recomanda un aport de 35 ml / kg corp la adulti, 50 – 60 ml / kg corp la copii si 150 ml / kg corp la nou-nascuti.

Necesarul de apa la un adult este, prin urmare, de 2 – 2,5 l zilnic, in functie de masa corporala. La copii, necesarul de apa este mai ridicat, datorita capacitatii reduse a rinichilor de a limita diureza, procentului crescut de apa din masa corporala si suprafetei corporale mari.

Femeile gravide si cele care alapteaza au un necesar zilnic de apa cu 600 – 700 ml mai mare, datorita nevoilor crescute.

Necesarul este crescut si in cazul celor care executa effort fizic de intensitate crescuta si in cazul celor bolnavi.

 

Foto: 123rf.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Diagnosticul de endometrioză: provocări fizice și psihice
Diagnosticul de endometrioză: provocări fizice și psihice

Una din zece femei este diagnosticată cu endometrioză. Mai mult de jumătate suferă de infertilitate. Am stat de vorbă despre impactul psihologic endometriozei cu Prof. Dr. Elvira Brătilă, medic primar obstetrică ginecologie, supraspecializat în diagnosticul, tratamentul și chirurgia endometriozei.

Citeste
Ce este artrita și cine o face
Ce este artrita și cine o face

Artrită, gută… vârsta nu vine doar cu un plus de înțelepciune, ci și cu probleme osteoarticulare. Medicul ortoped Alin Pandea explică ce sunt toate acestea și cum ne putem feri de instalarea lor.

Citeste
Ce este bulimia și cum o ținem sub control
Ce este bulimia și cum o ținem sub control

Mâncat compulsiv cantități impresionante de mâncare, apoi vomismente sau laxative. Cam asta știm, în general, despre bulimie. Dar situația e mai complexă, uneori greu de ghicit, și încărcată cu multă vinovăție și rușine. Ce e de făcut.

Citeste
De ce apa este vitala
De ce apa este vitala

Procentul de apa din organismul uman variaza intre 50 % si 70 %, in functie de sex, varsta si, nu in ultimul rand, in functie de grasimea acumulata. 70 % din masa corporala a unui adult slab este apa, fata de numai 40 – 50 %, in cazul persoanelor obeze.

Citeste
Tai chi: sport sau meditație?
Tai chi: sport sau meditație?

Tai chi (taijiquan) e una dintre numeroasele ramuri ale disciplinei sportive wushu kungfu, fiind, probabil, cea mai practicată ramură a unei arte marțiale din lume. Poate fi exersat la orice vârstă, de către orice persoană, și este popular, în primul rând, datorită beneficiilor sale aduse sănătății. Explicații despre acest sport grațios, de la Sonia Grindeanu.

Citeste
Ce trebuie să știi despre pastila de a doua zi
Ce trebuie să știi despre pastila de a doua zi

Ai avut un contact sexual neprotejat? Prezervativul s-a rupt în timpul actului sexual? Ori poate ai uitat să iei mai multe pilule anticoncepționale consecutive? Nu intra în panică! Apelează la metoda contraceptivă de urgență: pastila de a doua zi.

Citeste