Ești matinală sau nocturnă? Cum îți afectează memoria ceasul intern

Sunteţi persoane matinale sau dimpotrivă? Dimineţile de iarnă vă „omoară concentrarea şi memoria? Ei bine, există o scuză.

Toţi avem aşa-numite ritmuri circadiene zilnice, care ne dictează ce să facem: când trebuie să mâncăm, să dormim sau chiar când să ne amintim lucruri.

Ele ne fac să fim „mierle, activi dimineaţa, sau „bufniţe, activi seara. „Mierlele au metabolismul mai activ dimineaţa, începând după ora 6, cu un maxim la ora 8, în timp ce „bufniţele au un metabolism întârziat dimineaţa, care începe să se „trezească pe la ora 8.

Iar seara, primii se sting mai repede, iar cei din urmă abia atunci ajung la un maxim de activitate mentală – între șapte şi zece.

Citește și:

Ce să faci pentru o memorie mai bună

Trucuri ca să-ți antrenezi memoria

Este important de spus că majoritatea adolescenţilor este pe profilul „bufniţă şi ei sunt dezavantajaţi de un orar care începe dimineaţa devreme, creierul lor fiind încă incapabil să se mobilizeze.

Studiile realizate la Universitatea Fraser (Canada) au descoperit că „bufniţele stau mai prost cu memoria de scurtă durată şi cu ignorarea informaţiilor nerelevante dimineaţa şi mai bine după-masa.

Deci, cei care sunteţi „bufniţe, aveți toate şansele să fiţi mai puţin productivi dimineaţa şi acum aveţi chiar o scuză pentru asta. E dreptul vostru să fiţi aşa – aşa sunteţi construiţi!

De asemenea, acelaşi studiu a relevat că performanţa memoriei creşte după ce dormim şi este afectată de deprivarea de somn. Se ştie, de o bucată de vreme, că în timpul somnului se consolidează amintirile.

Trec din memoria de scurtă durată, în cea de lungă durată. Se pare că, atunci când vrem să trecem cu bine un test de cunoştinţe, este indicat să învăţăm cu una-două ore înainte de somn, iar apoi să dormim măcar șase ore.

În plus, somnul ne protejează de Alzheimer! În timpul somnului, creierul se curăţă de deşeurile care se strâng în urma funcţionării sale, inclusiv unele care, dacă se depun în creier, conduc la teribila boală.

Se ştie că bolile psihice sunt, toate, asociate cu probleme de somn, iar oamenii în vârstă dorm mai puţin şi au frecvent insomnii.

De asemenea, oamenii care lucrează în schimburi de noapte, care alternează cu munca normală din timpul zilei, pot suferi de alterări ale ritmului circadian şi, ca urmare, de probleme cu memoria. La fel şi cei care călătoresc frecvent pe distanţe mari şi astfel ajung să fie afectaţi de fenomenul de jetlag.

La aceştia s-a descoperit un fenomen îngrijorător şi anume o scădere a apariţiei de noi neuroni, care provoacă amnezii retrograde (adică incapacitatea de a-şi aminti lucruri din trecut, în special de dinaintea călătoriei).

Alterări ale ritmului circadian au loc şi sezonier – adică în timpul iernii. Asta se întâmplă în special la cei care trebuie să se scoale dimineaţa devreme, când este încă întuneric.

În felul acesta, are loc o desincronizare între cerinţele activităţii zilnice şi capacitatea creierului de a-şi mobiliza resursele.

Iar studiile arată că creierul prezintă activări mai mici în timpul sarcinilor de atenţie şi memorie de lucru între solstiţiul de iarnă şi solstiţiul de vară.

Iar dacă nu ştiaţi, ritmul circardian este cuplat cu sistemul imunitar. Din acest motiv, organismul are un profil pro-inflamator iarna şi anti-inflamator vara, iar imunitatea se mobilizează în timpul somnului, ajutând la însănătoşire.

De aceea suntem somnolenţi atunci când suntem bolnavi. Este semnalul organismului de a trece în modul de vindecare.  Citiţi acest articol înainte de culcare…

De Dragoș Cîrneci, doctor în psihologie, specialist în neuroștiințe. Lucrează în cercetare aplicată, dezvoltând produse pentru sănătate, mediul de afaceri. Este interesat de evoluția omului, precum și de provocările cu care specia umană se confruntă în lumea tehnodigitală de astăzi, http://dragos-cirneci.blogspot.ro

Foto: Shutterstock

Comentează și tu
Recomandări
Cum putem uita de insomnie
Cum putem uita de insomnie

Prea mult stres, prea multe gânduri, oboseală adunată… cu toții am traversat o dată sau mai frecvent, episoade de insomnie. Iată ce putem face pentru a ne odihni și a ne recupera energia.

Citeste
Motive pentru care apelăm la chirurgul estetician
Motive pentru care apelăm la chirurgul estetician

Doctorul estetician Ovidiu Grecu (www.drgrecu.ro), pionier al chirurgiei estetice responsabile și specialist renumit în acest domeniu comentează în cele ce urmează declicul care produce această dorință în rândul femeilor.

Citeste
Urticaria la frig și alte probleme ale pielii în sezonul rece
Urticaria la frig și alte probleme ale pielii în sezonul rece

Temperaturi neprietenoase, fulgi de nea care bucură copiii și blochează traficul, piesaje feerice. Sezonul rece are o mulțime de nuanțe, iar pentru unele persoane aduce o problemă în plus: de la simpla sensibilitate, la patologii ale pielii, precum eczeme sau forme specifice de alergie la frig.

Citeste
Ești matinală sau nocturnă? Cum îți afectează memoria ceasul intern
Ești matinală sau nocturnă? Cum îți afectează memoria ceasul intern

Sunteţi persoane matinale sau dimpotrivă? Dimineţile de iarnă vă „omoară“ concentrarea şi memoria? Ei bine, există o scuză.

Citeste
Diagnosticul de endometrioză: provocări fizice și psihice
Diagnosticul de endometrioză: provocări fizice și psihice

Una din zece femei este diagnosticată cu endometrioză. Mai mult de jumătate suferă de infertilitate. Am stat de vorbă despre impactul psihologic endometriozei cu Prof. Dr. Elvira Brătilă, medic primar obstetrică ginecologie, supraspecializat în diagnosticul, tratamentul și chirurgia endometriozei.

Citeste
Ce este artrita și cine o face
Ce este artrita și cine o face

Artrită, gută… vârsta nu vine doar cu un plus de înțelepciune, ci și cu probleme osteoarticulare. Medicul ortoped Alin Pandea explică ce sunt toate acestea și cum ne putem feri de instalarea lor.

Citeste