Metode de relaxare pentru o odihnă mai bună

Adormi târziu? Te trezești peste noapte, dormi puțin, iar dimineața ești chiar mai obosită? Iată ce să faci pentru un somn mai odihnitor.

Citește și:

Ești încordată? Fă acest exercițiu de relaxare

Învinge stresul prin meditație

Nu reușim să adormim la comandă, oricât ne-am dori. Chiar dacă simțim oboseala, odată ajunși în pat somnul pare să întârzie.

Primul pas după câteva astfel de nopți repetate, este să mergem la medic și să eliminăm suspiciunea unei cauze organice. Altfel, dacă nu găsim explicația medicală, putem să acordăm atenție ritualurilor dinainte de culcare și metodelor de relaxare care ne pot ajuta să adormim mai ușor, dar și să ne odihnim mai bine.

Cu toții știm că, de cele mai multe ori, cele care nu ne lasă să dormim sunt propriile gânduri. Totuși, oricât de agitată ar fi perioada pe care o traversezi, somnul este cel care te ajută să îți reîncarci bateriile și să ai energie pentru o nouă zi.

La polul opus, oboseala acumulată te face mai irascibilă, mai agitată și stresată, mai neproductivă și incapabilă să iei deciziile potrivite. Pentru a-ți ajuta creierul și mintea, elimină, în primul rând, obiceiurile care îți alungă somnul.

Dacă ești obișnuită să stai la televizor chiar și în pat, renunță! Lumina televizorului te agită și nu permite creierului să se relaxeze, în plus, foarte probabil vei găsi vreun program care să îți întârzie ora de culcare.

Oprește televizorul măcar cu o jumătate de oră înainte de culcare (dacă nu chiar cu o oră) și ascultă muzică în surdină. Am recomanda jazz sau clasicii cu muzica lor liniștitoare și nu ultimele hit-uri ale lui Jason Derulo…

Mirosurile pot contribui și ele la starea de relaxare, de aceea poți opta pentru lumânări parfumate, aromaterapie sau parfumuri speciale pentru lenjeria de pat.

O tehnică utilă este și cea a imageriei dirijate, care se bazează pe imaginarea unui spaţiu în care te simţi cel mai bine, pentru a crea o stare de linişte  şi calm.

Aşadar, întinde-te  şi găseşte cea mai bună poziţie în care corpul tău să fie relaxat. Vizualizează un astfel de loc, cum ar fi de  exemplu o plajă însorită, o poiană într-o pădure, o cameră  răcoroasă, aranjată cu gust, o terasă însorită cu vedere spre mare, un parc cu copaci înfloriţi, o pajişte montană, sau orice alt spaţiu liniştitor. Imaginează-ți că te afli în acel loc complet relaxată și urmărește mental detaliile care te relaxează.

Tot în scopul relaxării poți folosi și masajul. Desigur, nu este simplu să beneficiezi de un masaj înainte de culcare, dar poți discuta cu jumătatea semnificativă să contribuie cu câteva minute de relaxare.

De altfel, te poți masa și singură, după o baie relaxantă, folosind un ulei aromat care se absoarbe repede. Insistă în zona umerilor, a claviculelor și pieptului. Efectele masajului sunt de lungă durată și contribuie și la relaxarea musculaturii, ajutându-te să te liniștești și mental.

Lectura este un alt ajutor atunci când dorim să adormim. Citește câteva pagini înainte de culcare înlocuind astfel calculatorul sau butonarea telefonului. Lectura te ajută să îți iei mintea de la grijile şi stresul de peste zi.

Iar dacă simți că gândurile sunt copleșitoare și nu poți reduce anxietatea nici cu tehnicile de respirație, atunci este util să te adresezi unui psihoterapeut, care să te ghideze în detașarea de aceste probleme mentale care îți alterează somnul.

Calitatea somnului e foarte importantă pentru sănătate, dar şi pentru funcţionarea noastră zilnică  adecvată, la nivel fizic, emoţional şi mental. Tehnicile menţionate şi descrise par simple, dar sunt eficiente pentru reducerea insomniilor și obținerea unui somn mai odihnitor. Nu trebuie decât să o găsești pe cea potrivită ție.

 

De Ioana Cristina Stancu, psiholog, Iaşi

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Motive pentru care apelăm la chirurgul estetician
Motive pentru care apelăm la chirurgul estetician

Doctorul estetician Ovidiu Grecu (www.drgrecu.ro), pionier al chirurgiei estetice responsabile și specialist renumit în acest domeniu comentează în cele ce urmează declicul care produce această dorință în rândul femeilor.

Citeste
Urticaria la frig și alte probleme ale pielii în sezonul rece
Urticaria la frig și alte probleme ale pielii în sezonul rece

Temperaturi neprietenoase, fulgi de nea care bucură copiii și blochează traficul, piesaje feerice. Sezonul rece are o mulțime de nuanțe, iar pentru unele persoane aduce o problemă în plus: de la simpla sensibilitate, la patologii ale pielii, precum eczeme sau forme specifice de alergie la frig.

Citeste
Probleme de vedere după 40 de ani
Probleme de vedere după 40 de ani

Trecerea timpului are impact asupra întregului organism, iar după 40 de ani observăm că ochii ne joacă feste atunci când citim sau lucrăm la calculator. La ce alte probleme de vedere ne putem aștepta? Detalii de la medicul oftalmolog Cristina Ciucă.

Citeste
Metode de  relaxare pentru o odihnă mai bună
Metode de relaxare pentru o odihnă mai bună

Adormi târziu? Te trezești peste noapte, dormi puțin, iar dimineața ești chiar mai obosită? Iată ce să faci pentru un somn mai odihnitor.

Citeste
Ce este artrita și cine o face
Ce este artrita și cine o face

Artrită, gută… vârsta nu vine doar cu un plus de înțelepciune, ci și cu probleme osteoarticulare. Medicul ortoped Alin Pandea explică ce sunt toate acestea și cum ne putem feri de instalarea lor.

Citeste
Ce este bulimia și cum o ținem sub control
Ce este bulimia și cum o ținem sub control

Mâncat compulsiv cantități impresionante de mâncare, apoi vomismente sau laxative. Cam asta știm, în general, despre bulimie. Dar situația e mai complexă, uneori greu de ghicit, și încărcată cu multă vinovăție și rușine. Ce e de făcut.

Citeste