Respiratia abdominala – solutia sigura de relaxare

Cand trecem prin perioade stresante creste ritmul cardiac, transpiram mai mult, muschii sunt tensionati, respiratia rapida si superficiala. Daca aceste conditii sunt mentinute pentru o perioada indelungata, ele conduc la dezechilibru si declansarea anumitor boli. Toate aceste efecte negative pot fi contracarate foarte usor folosindu-ne de respiratie.

 

Cum functioneaza respiratia abdominala

Respiratia abdominala este cel mai natural si mai eficient mod de a respira. Totusi, este de multe ori uitata datorita tensiunii, a posturii incorecte a corpului, a hainelor prea stramte si a lipsei de antrenament.

Odata ce aceasta tehnica devine din nou parte integranta a vietii zilnice, si va fi adoptat un mod corect de respiratie, starea mentala si fizica se va imbunatati considerabil.

Respiratia abdominala se practica prin actionarea diafragmei si diminuarea actiunii cutiei toracice. Diafragma este un muschi in forma de bolta, ce separa plamanii de cavitatea abdominala si, atunci cand functioneaza corect, asigura cel mai eficient tip de respiratie.

In timpul inspiratiei, diafragma coboara, impingand continutul abdominal in jos si catre exterior. In timpul expiratiei diafragma se ridica, tragand dupa ea si continutul abdominal.

Miscarea diafragmei arata ca sunt utilizati lobii inferiori ai plamanului. Utilizarea corecta a diafragmei produce dilatarea echilibrata a alveolelor pulmonare, imbunatateste drenajul limfatic de la baza plamanilor, maseaza ficatul, stomacul, intestinele si toate celelalte organe ce se situeaza imediat sub ea, exercita un efect pozitiv asupra functiilor cardiace si coronariene si imbunatateste oxigenarea si circulatia sangelui.

 

Tehnica realizarii respiratiei abdominale

Aseaza-te in postura shavasana (intins pe spate, cu fata in sus), inchide ochii si relaxeaza intreg corpul. Observa-ti respiratia, fara a o controla, asa cum e ea naturala. Continua o perioada sa-ti observi respiratia naturala.

Pune mana dreapta pe abdomen, chiar deasupra buricului, si mana stanga pe centrul pieptului. Mana dreapta se va misca in sus odata cu inspiratia si in jos odata cu expiratia. Mana stanga nu ar trebui sa se miste odata cu respiratia.

Abdomenul nu trebuie sa fie tensionat. Nu incerca sa fortezi miscarea abdominala in niciun fel. Nu dilata cutia toracica, nu misca umerii. Simte cum abdomenul se dilata si se contracta.

Continua sa respiri incet si adanc. Inspira cat mai mult posibil in timp ce abdomenul se dilata, fara a dilata cutia toracica. La sfarsitul inspiratiei diafragma va comprima abdomenul si buricul va fi in cel mai ridicat punct.

Odata cu expiratia, diafragma se va misca in sus, iar abdomenul va cobori. La sfarsitul expiratiei abdomenul va fi contractat si buricul va fi comprimat catre coloana vertebrala.

 

Continua asa pentru 10 minute.

 

Autor: Iulia Nalatan

Prakriti School of Yoga

www.yogabucuresti.ro

 

Foto: Shutterstock

Comentează și tu
Recomandări
Cum putem uita de insomnie
Cum putem uita de insomnie

Prea mult stres, prea multe gânduri, oboseală adunată… cu toții am traversat o dată sau mai frecvent, episoade de insomnie. Iată ce putem face pentru a ne odihni și a ne recupera energia.

Citeste
Motive pentru care apelăm la chirurgul estetician
Motive pentru care apelăm la chirurgul estetician

Doctorul estetician Ovidiu Grecu (www.drgrecu.ro), pionier al chirurgiei estetice responsabile și specialist renumit în acest domeniu comentează în cele ce urmează declicul care produce această dorință în rândul femeilor.

Citeste
Urticaria la frig și alte probleme ale pielii în sezonul rece
Urticaria la frig și alte probleme ale pielii în sezonul rece

Temperaturi neprietenoase, fulgi de nea care bucură copiii și blochează traficul, piesaje feerice. Sezonul rece are o mulțime de nuanțe, iar pentru unele persoane aduce o problemă în plus: de la simpla sensibilitate, la patologii ale pielii, precum eczeme sau forme specifice de alergie la frig.

Citeste
Respiratia abdominala – solutia sigura de relaxare
Respiratia abdominala – solutia sigura de relaxare

Cand trecem prin perioade stresante creste ritmul cardiac, transpiram mai mult, muschii sunt tensionati, respiratia rapida si superficiala. Daca aceste conditii sunt mentinute pentru o perioada indelungata, ele conduc la dezechilibru si declansarea anumitor boli. Toate aceste efecte negative pot fi contracarate foarte usor folosindu-ne de respiratie.

Citeste
Diagnosticul de endometrioză: provocări fizice și psihice
Diagnosticul de endometrioză: provocări fizice și psihice

Una din zece femei este diagnosticată cu endometrioză. Mai mult de jumătate suferă de infertilitate. Am stat de vorbă despre impactul psihologic endometriozei cu Prof. Dr. Elvira Brătilă, medic primar obstetrică ginecologie, supraspecializat în diagnosticul, tratamentul și chirurgia endometriozei.

Citeste
Ce este artrita și cine o face
Ce este artrita și cine o face

Artrită, gută… vârsta nu vine doar cu un plus de înțelepciune, ci și cu probleme osteoarticulare. Medicul ortoped Alin Pandea explică ce sunt toate acestea și cum ne putem feri de instalarea lor.

Citeste