De ce este obligatoriu să bem ceai! Tipuri de ceai și cum ne ajută organismul

Înfruntă temperaturile scăzute și bucură-te de gustul rafinat la ceaiului – o licoare savuroasă, cu impact pozitiv asupra organismului. Alexandra Alexandru, nutriționist, ne oferă argumente solide.

 

Ceaiul este este o băutură obținută prin infuzarea frunzelor uscate ale plantei Camellia sinensis, cultivate în climatul tropical, fiind diferită de infuziile altor plante alimentare sau medicinale.

Noi suntem obișnuiți să denumim „ceai și băutura obținută din infuziile cu apă caldă ale altor plante medicinale, aromatice sau fructe, care de fapt se numesc „tizane.

 

Tipuri de ceai

După modul de prelucrare (oxidare) a frunzuliţelor de ceai, se deosebesc trei mari categorii de ceaiuri:

  • ceaiul verde-alb, cu virtuţile medicinale cele mai recunoscute – este ceaiul neoxidat;
  • ceaiul oolong, intermediar între ceaiul verde şi negru, este preferat datorită echilibrului dintre aromă şi calităţile acestuia – este ceaiul mediu oxidat;
  • ceaiul negru – este ceaiul cel mai oxidat.

Toate formele de ceai conţin o formă de cafeină naturală denumită „teofilină, care acţionează diferit faţă de cafeina din cafea şi teobromina din cacao sau ciocolată.

Teofilina din ceai, spre deosebire de cafeina din cafea, are un efect mai blând, stimulator, dar cu acţiune pe o durată mai mare decât a cafelei.

 

Beneficiile ceaiului

Ceaiul conţine compuşi biologic activi care protejează celulele nervoase (neuronii) de moarte prin supraexcitare.

Uleiurile esenţiale au efect neurotonic, întăresc psihicul, inducând o stare de spirit pozitivă, cu efect antistres.

Compuşii din ceai au acţiune antihipertensivă (persoanele care suferă de boli cardiovasculare trebuie să consulte medicul cardiolog).

Ceaiul are acţiune antiinflamatoare, antitrombotică (împiedică formarea cheagurilor de sânge), antiproliferativă (anticancer) şi de prevenire a maladiilor neurodegenerative (Alzheimer, Parkinson, demenţă, senilă).

Ceaiul verde protejează pielea de efectele cancerigene ale radiaţiei ultraviolete.

L-teanina este un aminoacid natural, care se găseşte doar în ceai, în cantităţi semnificative. Teanina din ceai are efecte remarcabile asupra performanţelor cognitive şi comportamentale, asupra clarităţii somnului.

Tizanele (infuziile din plante medicinale, alimentare și din fructe) sunt, de asemenea, indicate pentru hidratare.

Atenție! Nu le bea după ureche, deoarece pot avea și efecte nedorite. Consultă un specialist în fitoterapie sau medicul curant pentru a le consuma în siguranță.

Calitatea tizanelor depinde atât de calitatea plantelor şi fructelor folosite, cât şi de calitatea apei. Citește eticheta produsului și ferește-te de adaosul de coloranţi artificiali, îndulcitori și aromatizanţi sintetici.

 

Infuziile din plante sau fructe

Infuziile de fenicul sau soc sunt indicate tinerelor mame, pentru stimularea lactației.

Infuziile de mentă sau afin au efecte pozitive în cazul tulburărilor digestive, iar cea de gălbenele – în afecțiuni ale vezicii biliare.

Infuzia de tei este benefică în afecțiuni ale căilor respiratorii superioare (tuse, răceală, bronșită), febră, nervozitate, agitație, insomnie.

Sunătoarea contribuie la o relaxare optimă și la menținerea bunei dispoziții.

Infuziile de fructe sunt băuturi foarte indicate pentru copii. Alege întotdeauna variantele curate, fără coloranți și arome, și oferă-le copiilor în locul sucului. Adaugi lămâie, miere și sigur nu dai greș!

 

Cum prepari ceaiul

Ceaiul trebuie să fie de calitate superioară, de preferinţă ecologic, frunzuliţe sau piramide cu frunzuliţe, preparat numai cu apă minerală plată și prin infuzare în apă timp de 2-3 minute la 60– 70ºC.

Calitatea tizanelor depinde atât de calitatea plantelor şi fructelor folosite, cât şi de calitatea apei, dar la temperaturi mai ridicate, de 90-95ºC, timp de circa 5-10 minute.

Ceaiul și tizanele nu se îndulcesc sau se îndulcesc foarte puţin (după răcire), cu puțină miere naturală sau stevia.

Ceaiul are acţiune uşor diuretică, dar nu deshidratează, el având calitatea de a hidrata corpul la nivel celular.

 

Alexandra Alexandru este specialist în nutriție pe platforma Atlashelp.net.

Foto: Shutterstock

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Ce beneficii pentru organism oferă ciocolata caldă
Ce beneficii pentru organism oferă ciocolata caldă

Ce poate fi mai plăcut decât o cană cu ciocolată caldă după o tură pe pârtia de schi sau după săniuș?! Din fericire aceasta nu e doar delicioasă, ci și benefică pentru organism.

Citeste
Cum preparăm cea mai gustoasă cafea și ce beneficii are pentru sănătate
Cum preparăm cea mai gustoasă cafea și ce beneficii are pentru sănătate

Cafeaua este startul activ al zilei. Te ajută să rămâi treaz, însă poate cauza nervozitate, anxietate, insomnie sau iritabilitate. Iată câtă cafea e indicat să bei, cum să o prepari și ce beneficii are pentru organism.

Citeste
Cât de sănătoase (sau nu) sunt preparatele de Crăciun
Cât de sănătoase (sau nu) sunt preparatele de Crăciun

Masa de Sărbători este îmbelșugată și de multe ori ne pune în dificultate silueta. Însă kilogramele în plus nu sunt singura problemă. Ce fel de vitamine sau nutrienți ne oferă aceste preparate de Crăciun, și ce impact au ele asupra sănătății? O analiză pro și contra realizată de Alina Trifu, consilier în nutiție.

Citeste
De ce este obligatoriu să bem ceai! Tipuri de ceai și cum ne ajută organismul
De ce este obligatoriu să bem ceai! Tipuri de ceai și cum ne ajută organismul

Înfruntă temperaturile scăzute și bucură-te de gustul rafinat la ceaiului! O licoare savuroasă, cu impact pozitiv asupra organismului. Alexandra Alexandru, nutriționist, ne oferă argumente solide.

Citeste
Stil alimentar: Ce mănânci transmite un anumit mesaj despre tine
Stil alimentar: Ce mănânci transmite un anumit mesaj despre tine

Ai stat vreodată la rând la casă și fără să vrei te-ai trezit că analizai cumpărăturile celui dinaintea ta? La fel se întâmplă și când ieși la prânz sau la cină. Uite ce spune despre tine stilul tău alimentar.

Citeste
Mituri despre slăbit
Mituri despre slăbit

Vrei să arăți bine, iar cu slăbitul ești familiarizată încă din adolescență. Însă, câteodată, cântarul nu arată vreo modificare, fizic, nu te simți bine și nu știi ce să mai încerci. Dr. Ion Niculaescu, health coach, ne spune ce funcționează și care sunt cele mai frecvente mituri despre slăbit.

Citeste