Ce rol au grăsimile și ce alimente conțin grăsimi sănătoase

A mânca sau a nu mânca grăsimi? Fugim de ele încă din faza de achiziție sau le adăugăm în felurile de mâncare preferate? Cert este că un organism sănătos are nevoie de grăsimi.

Corpul folosește grăsimile, pe care le asimilează din mâncare, pentru a construi țesuturi noi și pentru a fabrica hormoni.

Grăsimile sunt, pentru organism, sursă de energie, acționează ca o pătură izolatoare ce împiedică corpul să piardă căldură, definesc forma trupului.

Grăsimile intră în componența membranelor celulare, a sistemului nervos, a creierului și contribuie la absorbția vitaminelor liposolubile (A, D, E, K).

Citește și:

Alimentația potrivită atunci când facem sport: proporția corectă de carbohidrați, grăsimi și proteine

Pepenele roșu are efect similar cu un medicament pentru potență

Deși grăsimile au mai multe calorii/gram decât proteinele și carbohidrații, corpul extrage mai greu energia din ele. Imaginați-vă o mulțime de baloane de diferite forme și culori care plutesc pe întinderea unei ape.

Exact în același mod plutesc și moleculele de grăsime în bolul alimentar din stomac. Astfel, ca urmare a faptului că lipidele se digeră mai greu, atunci când mâncăm grăsimi, senzația de sațietate este prelungită.

Și lipidele sunt de două feluri: nesaturate (grăsimile bune) și saturate (grăsimile rele). Grăsimile saturate sunt grăsimile care rămân în stare solidă la temperatura mediului ambiant.

Organismul le procesează și metabolizează greu. Le întâlnim în carnea roșie, unt, brânzeturi, grăsimi animale. Consumul constant de grăsimi saturate crește colesterolul rău (LDL), dar nu îl scade pe cel bun (HDL).

Nu se combină între ele în cadrul aceleiași mese și, pentru a le diminua efectele nocive asupra organismului, se mănâncă doar ocazional și alături de salate și legume proaspete.

Grăsimile trans sunt grăsimi saturate, „făcute de mâna omului“, adică obținute prin diverse procedee. Cele mai cunoscute sunt margarina și uleiurile rafinate.

Acest tip de grăsimi crește colesterolul rău, îl scade pe cel bun și accelerează riscul apariției bolilor cardiovasculare. Grăsimile trans trebuie eliminate din alimentație.

Grăsimile nesaturate sau grăsimile sănătoase se găsesc din abundență în nuci, alune, migdale, semințe crude, avocado, pește, măsline, uleiuri presate la rece.

Trebuie integrate zilnic în planul nostru alimentar, la mesele principale sau la gustări. Atenție însă la cantități, pentru că orice gram de grăsime are 9 calorii, indiferent de proveniența sa.

 

De Alina Trifu, consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață, membru al Ordinului Practicienilor de Medicină Complementară și Alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, program inițiat de Jamie Oliver. Specializată în alimentația copiilor și adolescenților, alimentația femeii însărcinate, diete în funcție de diverse afecțiuni, inițiere în metode de gastrotehnie, alimentația sportivilor, întocmirea meniurilor în școli și grădinițe, alinatrifu.ihealth@gmail.com, www.ihealth.com.ro.

Foto: Shutterstock

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Stil alimentar: Ce mănânci transmite un anumit mesaj despre tine
Stil alimentar: Ce mănânci transmite un anumit mesaj despre tine

Ai stat vreodată la rând la casă și fără să vrei te-ai trezit că analizai cumpărăturile celui dinaintea ta? La fel se întâmplă și când ieși la prânz sau la cină. Uite ce spune despre tine stilul tău alimentar.

Citeste
Mituri despre slăbit
Mituri despre slăbit

Vrei să arăți bine, iar cu slăbitul ești familiarizată încă din adolescență. Însă, câteodată, cântarul nu arată vreo modificare, fizic, nu te simți bine și nu știi ce să mai încerci. Dr. Ion Niculaescu, health coach, ne spune ce funcționează și care sunt cele mai frecvente mituri despre slăbit.

Citeste
Beneficiile unei diete fresh cu legume și fructe
Beneficiile unei diete fresh cu legume și fructe

Tot auzi că e bine să mănânci legume și fructe. Iată cum ajută ele concret organismul.

Citeste
Ce rol au grăsimile și ce alimente conțin grăsimi sănătoase
Ce rol au grăsimile și ce alimente conțin grăsimi sănătoase

A mânca sau a nu mânca grăsimi? Fugim de ele încă din faza de achiziție sau le adăugăm în felurile de mâncare preferate? Cert este că un organism sănătos are nevoie de grăsimi.

Citeste
Reguli simple pentru o alimentație sănătoasă
Reguli simple pentru o alimentație sănătoasă

O alimentație sănătoasă nu trebuie să însemne diete, limitări, interdicții. Pentru a ne schimba obiceiurile alimentare, iată câteva reguli simple din partea Alinei Trifu, nutriționist.

Citeste
Alimentația copiilor! Cât și ce trebuie să mănânce un copil
Alimentația copiilor! Cât și ce trebuie să mănânce un copil

Ți-a spus mama ori soacra că un copil e un adult de dimensiuni mai mici? Ți-a spus să-l hrănești bine? Asta însemnând că trebuie îndopat? Din păcate, cultura noastră românească pune accent pe mâncatul mult… Prin urmare iată ce presupune alimentația copiilor.

Citeste