Condimente pentru sezonului rece

Daca ne gandim la licorile aburinde transformate de condimente ce altadata erau la fel de pretioase precum aurul, la preparatele delicioase imbogatite cu mirodenii, putem afirma cu incredere ca sezonul rece este un regal al gustului. Despre valoarea acestor condimente si impactul lor asupra sanatatii vorbeste Ioana Pasca, specialist in nutritie.

 

Alimentatia corecta

Alimentatia, se stie, joaca un rol esential in viata noastra, iar pentru a fi sanatosi este important sa combinam corect alimentele si sa ajutam organismul sa se adapteze cat mai usor mediului inconjurator.

Atunci cand este frig afara, corpul lucreaza mai mult pentru a compensa temperatura scazuta, valorile din termometru facand organismul mai vulnerabil.

Iar o alimentatie corecta, sanatoasa, bogata in nutrientii necesari si in antioxidanti creste rezistenta la racelile destul de frecvente in aceasta perioada.

Prin urmare, pe langa meniul potrivit, trebuie sa tinem cont si de condimentele adecvate, care pot accelera anumite procese si pot ajuta organismul in lupta cu frigul.

 

Scortisoara

Betele de scortisoara se obtin din scoarta copacului de scortisoara ce a fost descoperit in Ceylon si cultivat mai apoi si in Indonezia, America Centrala si Madagascar.

Dar, din cele peste 200 de specii ale arborelui de scortisoara, doar cateva sunt potrivite pentru a obtine acest condiment.

Cea mai buna scortisoara are o nuanta maroniu-deschis, este foarte subtire si seamana ca textura cu hartia, iar gustul sau este foarte fin.

Vorbind acum despre anotimpul rece, trebuie sa recunoastem ca iarna n-ar mai fi iarna fara parfumul de scortisoara!

La noi, condimentul este asociat cu prajiturile, dar in bucataria asiatica si cea araba scortisoara este utilizata pentru asezonarea carnii, pestelui si orezului. Este bine de stiut ca scortisoara are si proprietati curative, unele descoperite inca din Antichtate.

Uleiul esential pe care il contine este antiseptic si bactericid, scortisoara stimuleaza circulatia sangelui, este buna pentru inima, ajuta in artrita, stimuleaza memoria si scade colesterolul.

Iar pentru cei ce doresc sa slabeasca, scortisoara este aliatul perfect: o poti folosi pentru scaderea apetitului si, mai ales, pentru lupta cu „pofta de dulce presarand putin praf de scortisoara intr-o cana cu ceai sau pe cateva felii de mar.

 

Cuisoare

Cuisoarele sunt, de fapt, bobocii unui arbore care poate ajunge si la 15 m inaltime, culesi inainte sa se desfaca, iar apoi lasati sa se usuce la soare pana devin maronii.

Gustul cuisoarelor este foarte intens si iute, mirosul foarte puternic, iar ele se pot folosi intregi, macinate ori sub forma de uleiuri esentiale.

In bucatarie, cuisoarele sunt utilizate in asezonarea mancarurilor din carne, peste, precum si la prajituri, budinci sau in combinatie cu alte mirodenii.

Poate ca nu stiai, dar cuisoarele sunt si un bun conservant: un singur cuisor pus in carnea tocata ii poate prelungi termenul de valabilitate cu cel putin 24 de ore.

Cuisoarele sunt bogate in acizi grasi esentiali Omega 3, fibre, vitaminele K, C, calciu, magneziu, mangan si ofera o protectie puternica fata de multe boli.

Ele contin eugenol, un ulei volatil cu proprietati antiinflamatoare, anestezice, antibacteriene, puternic antioxidante, stimuleaza digestia si apetitul, si trebuie utilizate cu masura, mai ales de cei care sunt la dieta.

Pentru raceli, disfunctii biliare, precum si pentru mici intepaturi de insecte, praful de cuisoare poate face minuni.

In plus, uleiul de cuisoare are efect analgezic, fiind un component important in anestezicele utilizate in chirurgia dentara.

 

Piper

Piperul este unul dintre cele mai vechi condimente cunoscute, fiind utilizat inca din Egiptul antic, inclusiv la mumificarea faraonilor!

Desi exista mai multe tipuri de piper (negru, alb, verde si rosu), de fapt, vorbim despre acelasi fruct al unei plante cataratoare, verde tot timpul anului.

Piperul verde reprezinta fructul cules inainte de coacere si care, in urma uscarii la soare, devine negru. Fructele coapte si ajunse la maturitate sunt de culoare roz si dupa uscare devin piper rosu.

Daca aceste boabe roz sunt tinute la inmuiat si li se indeparteaza coaja, raman albe si obtinem astfel piperul alb. Piperul, acum accesibil tuturor, in trecut era foarte scump, fiind folosit ca moneda de schimb.

Supranumit „regele condimentelor are numeroase utilizari in bucatarie, dar si in terapie, inclusiv ca stimulent al apetitului sexual.

Piperul este un bun digestiv (substantele pe care le contine stimuleaza papilele gustative si organismul reactioneaza prin secretie rapida de suc gastric si acid clorhidric), ajuta la eliminarea toxinelor din organism, are efect diuretic, este antioxidant, antibacterian si reduce acumularile de grasime.

Dar piperul este si un puternic iritant al mucoaselor, astfel incat cei cu probleme gastrointestinale trebuie sa il evite.

 

Nucsoara

Puternic stimulent al centrilor cerebrali, nucsoara vine cu precautii de utilizare, intrucat exista riscul de supradozare.

Excesul de nucsoara produce efecte asemanatoare cu cele ale consumului de alcool, iar intoxicarea cu nucsoara duce la greturi, varsaturi, agitatie si convulsii. Insa nu tebuie sa ne speriem si sa eliminam nucsoara din lista condimentelor benefice pentru organism.

Nucsoara are puternice efecte antiseptice, antiparazitare, analgezice si combate digestia dificila, diareea, este calmant al sistemului nervos si bun remediu in insomnii.

Nucsoara are si un puternic efect afrodisiac, creeaza euforie si stimuleaza activitatea sexuala.

 

Hrean

Ca multe condimente stravechi, hreanul a fost apreciat inca din Antichitate de egipteni, greci si romani, si valora cat greutatea lui in aur.

Hreanul este, de fapt, o planta cultivata pentru radacina sa picanta, care poate fi conservata (rasa sau pasta) in otet, pentru a nu-si pierde gustul si parfumul.

Inca din vechime, hreanul a fost considerat si medicament: frunzele crude, legate pe frunte, alungau durerile de cap, iar din radacina rasa se aplicau turte care vindecau durerile de gat.

Totusi, pe langa aceste „leacuri ale bunicii, nu trebuie sa ignoram faptul ca hreanul are un bogat continut de vitamina C, B1, B2, B6, minerale si uleiuri esentiale, adevarate „medicamente iarna.

Nu este recomandat femeilor gravide si copiilor mai mici de sapte ani, pentru care poate fi un puternic iritant.

 

Ghimbir

Ca si hreanul, ghimbirul este o planta cultivata pentru radacina sa subterana, cu un bogat continut de uleiuri esentiale si o multitudine de proprietati benefice pentru organism.

Ghimbirul, utilizat proaspat sau conservat, este un puternic antioxidant, favorizeaza „incalzirea organismului si eliberarea de energie, fiind recomandat pentru consum in sezonul rece.

Este un aliat de nadejde impotriva toxinelor, previne bolile cardiovasculare, cancerul, precum si imbatranirea.

In combinatie cu ceapa si usturoiul, ghimbirul este „secretul tineretii, mentinand sanatatea si vitalitatea corpului.

 

Usturoi

Cunoscut de peste 6.500 de ani, originar din centrul Asiei, usturoiul ramane si acum vedeta continentului, pentru ca cel mai mare producator este China, cu peste zece milioane de tone recoltate anual.

Condiment universal, poti adauga usturoi in aproape orice preparat. Usturoiul crud este cel mai eficient „vaccin impotriva racelilor si virusurilor, fiind considerat un antiviral natural.

Se recomanda consumul sau pentru tratarea hipertensiunii arteriale, in bronsite, tuse, rinite sau guta si este un adevarat dusman al viermilor intestinali.

Puternic antioxidant, usturoiul este benefic mai ales in anotimpul rece, fie individual, fie in combinatie cu ghimbirul.

 

Turmeric

Turmericul sau cucurma face parte din lista celor mai vechi condimente din lume. Supranumit si „sofranul indian, foarte popular in India si Indonezia, turmericul asezoneaza atat mancarurile pe baza de peste, cat mai ales orezul, legumele, sosurile ori supele.

Efectul antioxidant al uleiului volatil din turmeric este benefic in prevenirea cancerului de prostata, de colon, al cancerului pulmonar si in bolile de sange.

Este un puternic stimulent al secretiei biliare si combate cu succes afectiunile cauzate de o deficienta a bilei.

 

Impact asupra frumusetii

Intrucat condimentele de sezon au ca prima actiune stimularea sistemului circulator, toti nutrientii de calitate ajung si la piele, par si unghii.

La nivelul tenului, administrata intern, scortisoara ofera stralucire, iar sub forma de masca, in combinatie cu mierea, regenereaza pielea si reduce ridurile.

In plus, datorita proprietatilor sale antibacteriene si antivirale, scortisoara trateaza acneea, uscand cosurile. Si mastile cu turmeric sunt, de asemenea, eficiente in tratarea cosurilor si curatarea tenului.

Daca iti cade parul in exces consuma usturoi, acesta contine un aminoacid care ajuta la revigorarea foliculilor de par si la intarirea podoabei capilare.

 

Silueta

Pentru a fi in forma trebuie sa alegem condimentele care diminueaza apetitul si accelereaza arderile. „Regina absoluta este scortisoara, dar lista continua cu piper negru, ghimbir, ardei iute, chimen.

Ardeiul iute incalzeste corpul, crescand consumul de calorii, chimenul imbunatateste digestia, stimuleaza productia de suc gastric, astfel incat alimentele se vor digera mai repede si mai bine.

 

Imunitate

Scapa de raceli consumand usturoi, ghimbir, turmeric si scortisoara, dar nu uita nici de anason, semintele de fenicul sau de echinaceea.

Alege condimente sau plante cu un continut bogat de vitamina C si proprietati antioxidante.

 

Efect afrodisiac

Pentru a obtine un efect afrodisiac, foloseste piper sau nucsoara, dar si ghimbir sau hrean, seminte de mac, scortisoara, cardamom si chimen.

 

Ioana Pasca este specialist in nutritie/health trainer
www.ioanapasca.ro

A consemnat Catalina Cristescu

Foto: shutterstock.com

Comentează și tu
Recomandări
Ce beneficii pentru organism oferă ciocolata caldă
Ce beneficii pentru organism oferă ciocolata caldă

Ce poate fi mai plăcut decât o cană cu ciocolată caldă după o tură pe pârtia de schi sau după săniuș?! Din fericire aceasta nu e doar delicioasă, ci și benefică pentru organism.

Citeste
Cum preparăm cea mai gustoasă cafea și ce beneficii are pentru sănătate
Cum preparăm cea mai gustoasă cafea și ce beneficii are pentru sănătate

Cafeaua este startul activ al zilei. Te ajută să rămâi treaz, însă poate cauza nervozitate, anxietate, insomnie sau iritabilitate. Iată câtă cafea e indicat să bei, cum să o prepari și ce beneficii are pentru organism.

Citeste
De ce este obligatoriu să bem ceai! Tipuri de ceai și cum ne ajută organismul
De ce este obligatoriu să bem ceai! Tipuri de ceai și cum ne ajută organismul

Înfruntă temperaturile scăzute și bucură-te de gustul rafinat la ceaiului! O licoare savuroasă, cu impact pozitiv asupra organismului. Alexandra Alexandru, nutriționist, ne oferă argumente solide.

Citeste
Condimente pentru sezonului rece
Condimente pentru sezonului rece

Daca ne gandim la licorile aburinde transformate de condimente ce altadata erau la fel de pretioase precum aurul, la preparatele delicioase imbogatite cu mirodenii, putem afirma cu incredere ca sezonul rece este un regal al gustului. Despre valoarea acestor condimente si impactul lor asupra sanatatii vorbeste Ioana Pasca, specialist in nutritie.

Citeste
Murăturile și bacteriile bune pentru organism
Murăturile și bacteriile bune pentru organism

Murăturile nu sunt doar o tradiție culinară, o îmbogățire a meselor din sezonul rece, ci și un cocteil magic pentru organism, cu beneficii nenumărate! Iată de ce este mai mult decât indicat să mâncăm murături.

Citeste
Stil alimentar: Ce mănânci transmite un anumit mesaj despre tine
Stil alimentar: Ce mănânci transmite un anumit mesaj despre tine

Ai stat vreodată la rând la casă și fără să vrei te-ai trezit că analizai cumpărăturile celui dinaintea ta? La fel se întâmplă și când ieși la prânz sau la cină. Uite ce spune despre tine stilul tău alimentar.

Citeste