Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim

Eviți să mănânci carbohidrați? Asta este o mare greșeală de nutriție! Uite de ce sunt importanți și la ce alimente să nu renunți.

Atât de blamați de iubitorii dietelor și, totuși, atât de iubiți de noi toți, carbohidrații sunt principala sursă de energie pentru organism.

Atunci când corpul nu primește suficienți carbohidrați de calitate pentru a funcționa, va folosi energia provenită din proteine, adică din masa musculară proprie.

Citește și:

Cum citim corect eticheta produselor

Stări care ne declanșează mâncatul pe fond emoțional

Totuși, aceasta nu este o scuză argumentată științific pentru a mânca patiserie dimineața, cartofi prăjiți la prânz și un biscuite, hai, doi, la gustarea de după-amiază.

Există mai multe tipuri de carbohidrați, aliați ai sănătății sau inamici fără scrupule. Carbohidrații sunt de trei tipuri: carbohidrați simpli, carbohidrați complecși și fibre dietetice.

Toate tipurile de carbohidrați sunt formate din unități de zaharuri. Ceea ce îi diferențiază este tocmai numărul unităților de zaharuri și modul în care acestea sunt legate.

Carbohidrații simpli conțin una (glucoza, fructoza) sau două unități de zaharuri (sucroza, adică zahărul de masă). În categoria carbohidraților simpli întâlnim dulciurile procesate (prăjituri, biscuiți, produse de patiserie, bomboane), sucurile, orezul alb, pastele din făină albă, pâinea din făină albă.

Toate aceste produse conțin doar vagi urme de vitamine și minerale, o cantitate mică de fibre, sunt o sursă de amidon și calorii goale. Consumul lor constant destabilizează sistemul imunitar și are ca efect acumularea depozitelor de grăsime.

Carbohidrați complecși întâlnim în fructe, legume, cereale integrale, pseudocereale (quinoa, mei, hrișcă) și în leguminoase (fasole, linte, mazăre, năut, arahide).

Sunt bogați în fibre, reglează nivelul zahărului din sânge, conferă o senzație prelungită de sațietate, dau energie pe termen lung (pentru că organismul eliberează energia treptat atunci când mâncăm carbohidrați complecși) și îmbunătățesc digestia.

Sunt aliați ai sănătații, siluetei și antrenamentelor sportive eficiente. Al treilea tip de carbohidrat, fibrele dietetice, este întâlnit sub diverse denumiri: celuloză, pectină, beta glucan.

Fibrele dietetice sunt părți din alimente de origine vegetală, pe care organismul nu are capacitatea de a le digera sau absorbi. Traversează tubul digestiv și sunt eliminate aproape intacte.

Rolul fibrelor este acela de a facilita digestia, de a ajuta la funcționarea unui colon leneș, consumul lor în cadrul unui stil de viață echilibrat ajutând chiar la scăderea colesterolului.

Fibre întâlnim în toate produsele de origine vegetală: cereale integrale, leguminoase, legume și fructe, nuci, alune, migdale și semințe crude.

De Alina Trifu, consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață, membru al Ordinului Practicienilor de Medicină Complementară și Alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, program inițiat de Jamie Oliver. Specializată în alimentația copiilor și adolescenților, alimentația femeii însărcinate, diete în funcție de diverse afecțiuni, inițiere în metode de gastrotehnie, alimentația sportivilor, întocmirea meniurilor în școli și grădinițe, alinatrifu.ihealth@gmail.com, www.ihealth.com.ro.

Foto: Shutterstock

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Stil alimentar: Ce mănânci transmite un anumit mesaj despre tine
Stil alimentar: Ce mănânci transmite un anumit mesaj despre tine

Ai stat vreodată la rând la casă și fără să vrei te-ai trezit că analizai cumpărăturile celui dinaintea ta? La fel se întâmplă și când ieși la prânz sau la cină. Uite ce spune despre tine stilul tău alimentar.

Citeste
Mituri despre slăbit
Mituri despre slăbit

Vrei să arăți bine, iar cu slăbitul ești familiarizată încă din adolescență. Însă, câteodată, cântarul nu arată vreo modificare, fizic, nu te simți bine și nu știi ce să mai încerci. Dr. Ion Niculaescu, health coach, ne spune ce funcționează și care sunt cele mai frecvente mituri despre slăbit.

Citeste
Beneficiile unei diete fresh cu legume și fructe
Beneficiile unei diete fresh cu legume și fructe

Tot auzi că e bine să mănânci legume și fructe. Iată cum ajută ele concret organismul.

Citeste
Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim
Cum ajută carbohidrații organismul și în ce alimente îi găsim

Eviți să mănânci carbohidrați? Asta este o mare greșeală de nutriție! Uite de ce sunt importanți și la ce alimente să nu renunți.

Citeste
Reguli simple pentru o alimentație sănătoasă
Reguli simple pentru o alimentație sănătoasă

O alimentație sănătoasă nu trebuie să însemne diete, limitări, interdicții. Pentru a ne schimba obiceiurile alimentare, iată câteva reguli simple din partea Alinei Trifu, nutriționist.

Citeste
Alimentația copiilor! Cât și ce trebuie să mănânce un copil
Alimentația copiilor! Cât și ce trebuie să mănânce un copil

Ți-a spus mama ori soacra că un copil e un adult de dimensiuni mai mici? Ți-a spus să-l hrănești bine? Asta însemnând că trebuie îndopat? Din păcate, cultura noastră românească pune accent pe mâncatul mult… Prin urmare iată ce presupune alimentația copiilor.

Citeste