Calea laptelui

I se zice lapte, dar nu vine de la… vaca! Extras din soia, din orez, din migdale sau din castane, laptele vegetal nu mai este rezervat doar fanilor alimentatiei bio. Asadar, sunteti gata sa gustati?

 

Lapte vegetal? Daca te gandesti putin, primul care iti vine in minte este laptele de soia. E bine pentru inceput, dar acesta nu este singurul. Pentru ca solutii lactate pot fi extrase din mai multe plante. Sunt albe ca laptele si au o utilizare destul de apropiata cu a acestuia, chiar daca termenul care le denumeste este oarecum „uzurpat” (reglementarile in vigoare rezerva cuv¢ntul „lapte” singurului produs provenit de la mamifere).

Asadar, astazi, clasicul lapte de vaca are numerosi concurenti vegetali, care se impart in trei familii: laptele din leguminoase (soia), din cereale (orez, ovaz), din oleaginoase si fructe uscate (migdale, alune, nuci de cocos, castane). Care sunt atuurile acestor noi produse? Lipsite de grasimi animale, ele sunt bogate in nutrienti de o calitate excelenta si iti permit sa experimentezi gusturi noi si noi retete culinare.

Bun pentru sanatate

  • Proteine. Cele din laptele vegetal sunt de foarte buna calitate. Campion incontestabil: laptele de soia, care contine toti acizii aminati e­sen­­tiali. Contine aproape 4% proteine, la fel ca si laptele de vaca. Laptele de migdale si alune, de asemenea. Exceptie: laptele de orez, care este aproape lipsit de proteine.
  • Glucide (energia de baza a muschilor si a creierului). Trioul c¢stigator: laptele de orez, ovaz si castane.
  • Calciu. Laptele vegetal are tot atata calciu ca si laptele de origine animala si intr-o forma la fel de asimilabila. Laptele de migdale si cel de alune contin calciu in mod natural, in timp ce celelalte sunt „imbogatite cu calciu” pentru a se evita riscul carentelor.
  • Zero colesterol. Cu exceptia laptelui de cocos, natural, bogat in grasimi vegetale saturate, toate celelalte sortimente sunt total lipsite de colesterol. Mai mult, majoritatea (mai ales cel de soia) ajuta la scaderea colesterolului, diminu¢nd astfel riscurile cardio-vasculare.
  • Acizi grasi esentiali. Laptele vegetal este bogat in „grasimi bune”: mai mult de doua treimi din lipidele lor sunt nesaturate, asadar, indispen­sabile echilibrului nostru si sanatatii celulelor.

Laptele de soia, laptele de orez: Doua alternative la laptele de vaca

Cel mai cunoscut si care poate fi gasit peste tot este laptele de soia. Dar, atentie: gustul sau difera de la o marca la alta. Incearca mai multe sortimente inainte de a face alegerea. Gratie savorii lui destul de neutre, el inlocuieste cu usurinta laptele de vaca in numeroase retete. In schimb, este mai putin agreabil de baut dec¢t celelalte sortimente. Pentru baut, alege mai degraba variantele aromate cu ciocolata sau cu va­­­­nilie. Trebuie sa stii insa ca acest lapte nu este intotdeauna bine digerat. Este mai bine sa limitezi consumul la baietii mai mici de trei ani (influenta lui asupra echilibrului hormonal al mi­cu­tului nu este bine cunoscuta). Si nu uita sa ve­­­­rifici daca mentiunea „Soia nu a fost modificata genetic” este clar indicata pe ambalaj.

Citește continuarea pe pagina următoare: 1 2
Comentează și tu
Recomandări
Ce beneficii pentru organism oferă ciocolata caldă
Ce beneficii pentru organism oferă ciocolata caldă

Ce poate fi mai plăcut decât o cană cu ciocolată caldă după o tură pe pârtia de schi sau după săniuș?! Din fericire aceasta nu e doar delicioasă, ci și benefică pentru organism.

Citeste
Cum preparăm cea mai gustoasă cafea și ce beneficii are pentru sănătate
Cum preparăm cea mai gustoasă cafea și ce beneficii are pentru sănătate

Cafeaua este startul activ al zilei. Te ajută să rămâi treaz, însă poate cauza nervozitate, anxietate, insomnie sau iritabilitate. Iată câtă cafea e indicat să bei, cum să o prepari și ce beneficii are pentru organism.

Citeste
De ce este obligatoriu să bem ceai! Tipuri de ceai și cum ne ajută organismul
De ce este obligatoriu să bem ceai! Tipuri de ceai și cum ne ajută organismul

Înfruntă temperaturile scăzute și bucură-te de gustul rafinat la ceaiului! O licoare savuroasă, cu impact pozitiv asupra organismului. Alexandra Alexandru, nutriționist, ne oferă argumente solide.

Citeste
Calea laptelui
Calea laptelui

I se zice lapte, dar nu vine de la… vaca! Extras din soia, din orez, din migdale sau din castane, laptele vegetal nu mai este rezervat doar fanilor alimentatiei bio. Asadar, sunteti gata sa gustati?

Citeste
Murăturile și bacteriile bune pentru organism
Murăturile și bacteriile bune pentru organism

Murăturile nu sunt doar o tradiție culinară, o îmbogățire a meselor din sezonul rece, ci și un cocteil magic pentru organism, cu beneficii nenumărate! Iată de ce este mai mult decât indicat să mâncăm murături.

Citeste
Stil alimentar: Ce mănânci transmite un anumit mesaj despre tine
Stil alimentar: Ce mănânci transmite un anumit mesaj despre tine

Ai stat vreodată la rând la casă și fără să vrei te-ai trezit că analizai cumpărăturile celui dinaintea ta? La fel se întâmplă și când ieși la prânz sau la cină. Uite ce spune despre tine stilul tău alimentar.

Citeste