Un festin de sanatate

Vara este perioada in care putem sa ne schimbam obiceiurile, sa descoperim gusturi noi, sa mancam impreuna cu prietenii sau familia, poate mai des decat pana acum, sa ne jucam de-a maestrii bucatari.

Placerile estivale se descopera si in farfurie. Este timpul pentru acele mese imense, cu mancaruri generoase si savuroase. Vara ne apropie.

In familie sau intre prieteni, masa simbolizeaza acea dorinta de regasire si de schimb, o legatura intre oameni.

Vacantele faciliteaza veselia adesea neglijata in restul anului. Aperitive prelungite sub stindardul festina lente, mese tarzii in jurul unui gratar, invitatii ad-hoc…

Ritualurile noastre de vara dezvaluie dorinta socializarii, care nu este intotdeauna sinonima cu echilibrul alimentar. Prea putini romani considera aceste mese ocazia de a manca sanatos.

Pentru noi, gratarul inseamna mici, carnati, aripioare si, mai in gluma, mai in serios, multi sunt de acord ca cea mai buna „leguma e porcul.

Ce mai conteaza regulile, chiar si alimentare, cand ne simtim bine! Oare asa o fi?! Daca nu ia constiinta atitudine, cu siguranta se vor rascula bila, stomacul, digestia, glicemia.

Ca daca omului ii sta bine cu excesul, costurile sunt pe masura.

 

Gustul lucrurilor simple

Relaxarea corpului si sufletului ne trezeste simturile. Papilele gustative renasc si stiu sa aprecieze savoarea gusturilor simple. Totul pare mai bun, mai savuros.

Rosiile sunt mai zemoase, uleiul de masline mai aromat, patrunjelul sau mararul mai parfumat.

Aceasta incantare sinestezica stimuleaza creativitatea: este timpul sa facem experimente culinare si sa le impartasim.

De ce nu am implica si copiii in aceasta cautare a savorii? Mai tarziu, cand vor gati ei insisi, amintirile legate de prepararea anumitor mancaruri vor aparea precum o mostenire fericita, clipe frumoase petrecute in familie.

Putem sa ne amuzam descoperindu-le copiilor ce condimente dau savoare unui sos sau ornand platourile cu sendvisuri. Pranzurile sau cinele rapide ar trebui inlocuite cu unele mult mai lente, unde mancarea va fi apreciata, savurata si – de ce nu – condimentata cu o discutie interesanta sau cu timp de calitate petrecut alaturi de cei dragi.

Sa ne intoarcem in trecut, la Evul Mediu, perioada interbelica, unde mesele erau un omagiu adus gastronomiei, politetii, complicitatii amoroase ori schimbului cultural de idei.

In fiecare persoana se poate ascunde un mic bucatar. O simpla nota personala modifica salatele si mancarurile obisnuite, transformandu-le in retete aparte.

Iar intr-o era unde informatia este la un click distanta, iar nutritionistii ofera sfaturi pretioase si scot pe banda rulanta carti de bucate, universul gastronomic este, cu adevarat, unul infinit.

Sfantul gratar

Vara fara a merge la un gratar parca nu este vara. La munte, la padure, in propria curte ori in vizita la prieteni, placerea este sporita de ideea de aer liber.

Totusi, unii nutritionisti nu il apreciaza decat daca este un obicei ocazional si prefera gatitul la plita. De ce?

Pentru ca problema principala a gratarelor cu carbuni este reprezentata de grasimile care, scurgandu-se pe jaratic, il aprind si mai mult, provocand astfel eliberarea unor substante posibil cancerigene (benzopirena) care se depun pe alimente.

Solutia? Gratarele electrice sau pe gaz si renuntarea la alimentele grase. Repune in drepturi carnea de pui, de vita, pestele si… moderatia. Atat pentru mancare, cat si pentru consumul de alcool sau sucuri dulci.

Citește continuarea pe pagina următoare: 1 2
Comentează și tu
Recomandări
Ce beneficii pentru organism oferă ciocolata caldă
Ce beneficii pentru organism oferă ciocolata caldă

Ce poate fi mai plăcut decât o cană cu ciocolată caldă după o tură pe pârtia de schi sau după săniuș?! Din fericire aceasta nu e doar delicioasă, ci și benefică pentru organism.

Citeste
Cum preparăm cea mai gustoasă cafea și ce beneficii are pentru sănătate
Cum preparăm cea mai gustoasă cafea și ce beneficii are pentru sănătate

Cafeaua este startul activ al zilei. Te ajută să rămâi treaz, însă poate cauza nervozitate, anxietate, insomnie sau iritabilitate. Iată câtă cafea e indicat să bei, cum să o prepari și ce beneficii are pentru organism.

Citeste
De ce este obligatoriu să bem ceai! Tipuri de ceai și cum ne ajută organismul
De ce este obligatoriu să bem ceai! Tipuri de ceai și cum ne ajută organismul

Înfruntă temperaturile scăzute și bucură-te de gustul rafinat la ceaiului! O licoare savuroasă, cu impact pozitiv asupra organismului. Alexandra Alexandru, nutriționist, ne oferă argumente solide.

Citeste
Un festin de sanatate
Un festin de sanatate

Vara inseamna un alt comportament alimentar. Escapade in aer liber, explozie de fructe si legume, o imbinare a veseliei cu placerea si, speram noi, alimentatia echilibrata.

Citeste
Murăturile și bacteriile bune pentru organism
Murăturile și bacteriile bune pentru organism

Murăturile nu sunt doar o tradiție culinară, o îmbogățire a meselor din sezonul rece, ci și un cocteil magic pentru organism, cu beneficii nenumărate! Iată de ce este mai mult decât indicat să mâncăm murături.

Citeste
Stil alimentar: Ce mănânci transmite un anumit mesaj despre tine
Stil alimentar: Ce mănânci transmite un anumit mesaj despre tine

Ai stat vreodată la rând la casă și fără să vrei te-ai trezit că analizai cumpărăturile celui dinaintea ta? La fel se întâmplă și când ieși la prânz sau la cină. Uite ce spune despre tine stilul tău alimentar.

Citeste