Plan alimentar strict? Broccoli e cel mai bun? Educă-ți copilul să aibă o relație sănătoasă cu mâncarea

Pentru o nutriție sănătoasă a celui mic te poți adresa unui nutriționist. Nu te agăța de un plan alimentar prea strict și ajută-ți copilul să aibă o relație sănătoasă cu mâncarea.

Citește și:

Dependența de dulciuri: 9 din 10 femei iubesc ciocolata. A zecea minte

De ce sa preferi alimentatia sanatoasa

Copiii sunt adulți în miniatură, iar comportamentul nostru față de ei trebuie adaptat în consecință. Nu știu, dar învață, nu au aptitudini, care le deprind, nu și-au format gusturi sau preferințe, dar zilnic acceptă sau refuză alimente.

Indiferent de trendurile care circulă în materie de nutriție, copiii trebuie să primească, în familie și mai târziu, în societate, trendul normalității în relația lor cu mâncarea.

Pendularea între o grijă excesivă a părinților în primii ani de viață și o relaxare foarte permisivă pe măsură ce copiii cresc, este o practică debusolantă care a făcut ca România să fie pe locul doi în lista tărilor cu obezitate infantilă. 1 din 4 copii este obez și 1 din 2 este supraponderal.

Iată un decalog pentru părinții ai căror copii vor dezvolta o relație sănătoasă cu mâncarea:

1 Sunt zile în care va mânca mai mult și zile în care va mânca mai puțin, zile în care va avea poftă și zile în care va fi mai sclifosit. E la fel ca tine. Nu-l obliga și nu-l stresa. Lucrurile se echilibrează.

2 Va avea perioade în care nu va mânca broccoli și perioade în care nu va mânca spanac. Nici ție nu îți place dovlecelul și poți supraviețui foarte bine fără el. Asigură-te, în schimb, că mănâncă legume. Pune-i la dispoziție cât mai variate și mai colorate și mâncați împreună.

3 Nu-l recompensa și nu-l condiționa cu dulciuri. Mai târziu, în viața, va învăța să se recompenseze și motiveze singur, să își condiționeze emoțiile și stările cu mâncare. Nu îl aplauda dacă mănâncă, pentru că vorbim de un act firesc, care ne asigură supraviețuirea, nu de un premiu câștigat la olimpiada de conopidă-viteză.

4 Implică-l în luarea deciziilor atunci când stabiliți felurile de mâncare ce urmează a fi pe masa, dar și în pregătirea lor. Va mânca cu entuziasm dintr-un preparat la care a contribuit.

5 Desființează clubul celor care mănâncă tot din farfurie. Cei mici știu cât au nevoie, când stomacul este plin.

6 Tratează-l ca pe un adult în devenire și explică-i de fiecare dată de ce e bine să mănânce legume, de ce este zahărul în exces nesănătos, de ce peștele ne face mai deștepți. Ai încredere în el că va înțelege, chiar dacă nu de prima dată.

7 Încearcă să nu îi transferi propriile temeri și fobii în relația cu diverse alimente, o relație atât de importantă, care îi va însoți pe parcursul întregii vieți.

8 O cantitate prea mare de alimente în farfurie îl poate descuraja. Oferă-i câte puțin și lasă-l să mai ceară.

9 Oferă-i des, cu încredere și perseverență alimente noi. Copilul are nevoie de timp înainte de a decide dacă o legumă sau fel de carne îi place sau nu.

10 Nu te aștepta să mănânce cu entuziasm fructe sau lactate dacă tu nu o faci. Cei mici își dezvoltă comportamentul prin mimetism, iar odată cu alimentele atent alese, gătite sănătos, primesc și obiceiuri pe care le vor purta cu ei toată viața de adult.

 

De Alina Trifu, consilier în nutriție, terapeut în terapii complementare, cu specializare în nutriție, diete și stil de viață și membru în Ordinul Practicienilor de medicină complementară și alternativă. Fondator iHealth. Ambasador Food Revolution, concept inițiat de Jamie Oliver.

alina.trifu@ihealth.com.ro

www.ihealth.com.ro

Foto: shutterstock.com

Loading...
Comentează și tu
Recomandări
Stil alimentar: Ce mănânci transmite un anumit mesaj despre tine
Stil alimentar: Ce mănânci transmite un anumit mesaj despre tine

Ai stat vreodată la rând la casă și fără să vrei te-ai trezit că analizai cumpărăturile celui dinaintea ta? La fel se întâmplă și când ieși la prânz sau la cină. Uite ce spune despre tine stilul tău alimentar.

Citeste
Mituri despre slăbit
Mituri despre slăbit

Vrei să arăți bine, iar cu slăbitul ești familiarizată încă din adolescență. Însă, câteodată, cântarul nu arată vreo modificare, fizic, nu te simți bine și nu știi ce să mai încerci. Dr. Ion Niculaescu, health coach, ne spune ce funcționează și care sunt cele mai frecvente mituri despre slăbit.

Citeste
Beneficiile unei diete fresh cu legume și fructe
Beneficiile unei diete fresh cu legume și fructe

Tot auzi că e bine să mănânci legume și fructe. Iată cum ajută ele concret organismul.

Citeste
Plan alimentar strict? Broccoli e cel mai bun? Educă-ți copilul să aibă o relație sănătoasă cu mâncarea
Plan alimentar strict? Broccoli e cel mai bun? Educă-ți copilul să aibă o relație sănătoasă cu mâncarea

Pentru o nutriție sănătoasă a celui mic te poți adresa unui nutriționist. Nu te agăța de un plan alimentar prea strict și ajută-ți copilul să aibă o relație sănătoasă cu mâncarea.

Citeste
Reguli simple pentru o alimentație sănătoasă
Reguli simple pentru o alimentație sănătoasă

O alimentație sănătoasă nu trebuie să însemne diete, limitări, interdicții. Pentru a ne schimba obiceiurile alimentare, iată câteva reguli simple din partea Alinei Trifu, nutriționist.

Citeste
Alimentația copiilor! Cât și ce trebuie să mănânce un copil
Alimentația copiilor! Cât și ce trebuie să mănânce un copil

Ți-a spus mama ori soacra că un copil e un adult de dimensiuni mai mici? Ți-a spus să-l hrănești bine? Asta însemnând că trebuie îndopat? Din păcate, cultura noastră românească pune accent pe mâncatul mult… Prin urmare iată ce presupune alimentația copiilor.

Citeste