O istorie a orgasmului
Shere Hite, una dintre pionierele sexologiei, scrie insa in introducerea de la celebrul sau Raport ca „ceea ce noi consideram libertate sexuala – miscarea din anii ’60, care a dat femeilor dreptul de a face sex in afara casatoriei si a scazut importanta monogamiei – a fost un rezultat a importantei scazute a nasterii copiilor pentru societate. Desi etichetata drept «libertate sexuala», de fapt, ea nu a asigurat prea multa libertate reala femeilor (sau barbatilor) pentru a-si explora propria sexualitate; ea pur si simplu a facut presiuni ca ei sa faca mai mult sex in acelasi fel…“ O evolutie relativa?
In cursa evolutionista, placerea feminina pare a avea sensuri insemnate.
Revolutia sexuala din anii ’60, generata de revelatiile feminismului si de pilula contraceptiva a eliberat femeile de imperativul maternitatii.
O istorie a placerii
de Robert Muchembled
La Editura Cartier a aparut in 2006 o istorie aproape completa a felului cum lumea europeana percepe placerea. Daca in Orient acesteia i se dedica tratate foarte tehnice, in Europa, placerea este mai degraba inhibata de religie, de educatie etc. Iata cateva idei centrale.
„Ideea de placere acopera o realitate multiforma. De la satisfactiile senzoriale la extazele estetice sI beatitudinile vietii spirituale, trecand prin deliciile mesei, fara a uita de betiile perverse, paleta fericirilor omenesti se dovedeste extrem de variata. In China antica, in epoca dinastiei Han, literatii defineau termenul cu precizie, raportandu-l fie la o actiune, fie la o stare, cum ar fi euphoria, fie la emotii sau necesitati. Ei distingeau trei forme posibile de juisare: satisfacerea imediata a dorintelor, delectarea atasata orgoliului posedarii, voluptatea dintr-o reflectie filozofica asupra perceperii bucuriilor resimtite, ceea ce ducea la intarzierea uneia dintre ele, pentru a obtine un extaz final mai lung sI mai intens. Marii magistri ii sfatuiau pe imparatI sa duca o politica a placerii, astfel incat sa confere excesului de energie, de timp si de bogatie impus de cautarea acesteia.”
„Cand crestinismul incearca inca de la inceput sa puna la popreala lava in fuziune a instinctului vital sub o carapace de interdictii si de prohibitii, presiunea morala nu se intensifica de-a binelea decat odata cu mijlocul secolului al XVI-lea. Autocontrolul personal si culpabilizarea in crestere a comportamentelor impudice sau obscene contribuie la impunerea unui model de sexualitate pur procreator, unic admisibil in cadrul casatoriei, folosind, de altfel, cu multa moderatie bucuriile carnii in asternuturile conjugale.”
Material realizat de Iuliana Alexa
Foto: dreamstime.com