Adolescentii si setea de celebritate
Ce isi doresc ei cu adevarat? Au intre 13 si 20 de ani. Idolii lor? Rihanna, Miley Cyrus sau Tokyo Hotel. Visul lor? Sa apara la televizor, sa f ie celebri si bogati. Dupa aceea? Vor vedea. Pentru o generatie intreaga, „ Megastar “, „Hannah Montana“, „High School Musical“ sunt cheile viitorului.
Mihai nu ezita nicio secunda in a spune: „Cand esti celebru, toata lumea te iubeste!“. El tocmai a implinit 18 ani. Modelele sale sunt cantaretii Jay Z si 50 Cent. L-am gasit pe un scuter, insotit de prietena lui,
Cristina. E imbracat dupa moda artistilor care ii plac si are o atitudine superioara cand vorbeste. Este foarte sigur de opiniile lui. Si el, si Cristina vor sa fie „cunoscuti“, preferabil prin intermediul muzicii. De aceea i-am si intalnit in fata sediului unei televiziuni. Vor ca oamenii de acolo sa „ii stie“, sa ii tina minte.
Ar putea face si alte lucruri: figuratie pentru videoclipuri, reclame, sa fie in publicul spectator. Cam orice, sa apara la tv. „In orice caz, mai intai trebuie sa te faci cunoscut. Apoi, vei putea sa faci ce-ti place“, declara amandoi. Mihai lasa anunturi si pe site-urile pe care se vorbeste despre casting-uri, la sfatul unei prietene. Ne-a aratat pe Blackberry-ul din dotare, cum arata anuntul. Un text asemanator cu al altor sute de tineri: greseli de ortografie, multe semne de exclamatie, emoticoni si continut lipsa. „Caut orice are legatura cu mediul artistic, cant (chitara), caut si figuratie… Multumesc de a ma contacta este visul meu si il voi trai cu sau fara voi!!!! :D:D “
Pentru moment, nimeni nu l-a contactat, in afara de revista Psychologies. Dar, pentru el, „este deja un bun inceput, chiar daca parintii mi-au spus ca nu o sa foloseasca la nimic venirea mea azi aici.“
Modelling-ul, aceasta bagheta magica
Cel mai mare impact l-a avut mereu modelling-ul. Majoritatea fetitelor nici nu treceau bine de copilaria mica si isi doreau sa devina „manechine “. Era o tranzitie aproape perfecta de la rolul de printesa, la cel de papusa Barbie in carne si oase. Fenomenul a continuat sa fascineze, datorita cosmetizarii: atat a detaliilor legate de culisele modei, cat si a intregii realitati cu privire la aceasta lume. S-au vandut iluzii atat de frumos ambalate, incat nu puteai sa nu iti doresti sa fii acolo, parte din acel miraj. Din acest motiv, tinere – indiferent de varsta, mediu sau… forma fizica – au ajuns sa identifice perfectiunea cu aspectul fizic ireprosabil, in detrimentul altor calitati sau valori personale.
Mai mult, aceste visuri nerealiste, intretinute si de o mama (in cele mai multe cazuri) ce-si proiecteaza propriile aspiratii si nereusite asupra fiicei („Tu trebuie sa fii acolo, sa ai parte de ce eu nu am avut…“) degenereaza, avand de multe ori rezultate triste, chiar tragice. Iar aici amintim de cazurile de anorexie sau bulimie, de depresia ca telul tau iti depaseste mijloacele, de compromisurile facute pentru a urmari un vis ori, in cazuri mai grave, de decese.
Dorinta de celebritate la adolescenti nu este noua. Amintiti-va de perioada hippie sau a rockerilor din anii ’80. Marea provocare a aparut odata cu dezvoltarea televiziunii, care a reusit sa vanda visurile mai bine decat orice altceva. Pentru ca, daca pana nu demult trebuia sa fii descoperit de o agentie sau de un impresar, acum poti deveni celebru peste noapte, fara sa faci mare lucru.
Succesul – ca scut
Chiar daca aceasta dorinta nu reprezinta nimic nou, fenomenul, dupa spusele specialistilor in probleme aferente adolescentei, este exacerbat.
Pentru psihiatri, una dintre explicatiile cresterii fenomenului se datoreaza in mare parte declinului trecerii la adolescenta, perioada care era supravegheata de parinti pana acum. Ca si cum televizorul ar fi preluat ceea ce societatea a lasat in urma, instaurand o serie de probe initiatice: separarea de familie, reinventarea hainelor, numirea alesilor. Celebritatea este cea care te protejeaza si include iluzia unei imunitati psihologice impotriva tulburarilor fizice si a schimbarilor relatiilor cu prietenii si familia. Este si un mod de a te detasa de parinti, facandu-te chemat si ales de grupul social.
Este o separare de familie trambitata, aparent rapida si practica, si mai ales valorificata de catre… parinti. Toti adolescentii viseaza sa plece de langa parintii lor. Mai mult, nu vor sa le faca rau prin asta, ci, daca e posibil, placere. Acest lucru se poate intampla intr-o maniera rapida si foarte putin dureroasa: prin aparitia celebritatii. Independeta este astfel castigata nu atat prin merit propriu, cat prin conjunctura “.