Care e recompensa cea buna?
Trebuie sa-i ajutam pe copii sa invete pentru ei insisi, iar lucrul acesta este mult mai greu de realizat decat daca le dam bani. Dar sa nu uitam ca, in viata copilului noi suntem cei care «le stim pe toate». Daca stim cum sa manevram cuvintele si lucrurile, ii putem face pe cei mici sa se dezvolte pentru ei insisi, nu pentru bani sau doar pentru reusita. Ii putem recompensa pe copii si altfel pentru rezultatele lor bune, intr-o forma care sa le creasca increderea in sine si, mai ales, in capacitatile avute. Le putem recunoaste eforturile depuse, stradania, perseverenta si indrazneala, chiar daca rezultatul final nu este cel mai bun.
Trebuie sa le aratam celor mici ca avem incredere ca data viitoare vor face mai bine, dar si ca ii iubim si suntem mandri de ei pentru ca… sunt ai nostrii si se straduiesc sa faca lucrurile cat mai bine. Ii putem lauda intr-un mod constructiv, astfel incat sa scoatem in evidenta calitatile pe care le-au folosit in indeplinirea sarcinii; caci laudele de genul «Tu esti mereu destept», «Tu iei mereu note mari» arata, de fapt, ca nu bagam in seama toata stradania pe care o depune copilul pentru o activitate specifica.
Deci putem folosi foarte bine recompensa sociala (cuvintele de lauda si apreciere) in locul celei financiare, numai ca trebuie sa fim atenti ce cuvinte folosim, caci nu vrem sa-l facem pe copil sa invete doar pentru lauda si aprecierea noastra. De asta recomand sa se scoata in evidenta eforturile depuse, mai mult decat unele calitati ale persoanei.“ A valoriza efortul este mai important decat acceptul pe rezultat.
Pe de alta parte, insa, sustine Simona Maria Diaconu, banii pot avea si un rol pozitiv: „Chiar daca nu recompensam financiar rezultatele copilului, tot este nevoie sa ii dam o suma de bani pe saptamana pentru a-l responsabiliza si pentru a-l face constient de valoarea banilor. Ea nu trebuie sa fie mare, dar nici una foarte mica. Este bine sa-i spunem copilului ca de acesti bani va dispune dupa bunul plac: ii poate cheltui pe toti odata, si-i poate strange sau isi poate lua ceva mai mare si mai scump.
Este bine sa-i spunem copilului de la bun inceput ca nu va mai primi alti bani in afara acestora, ca nu are voie sa ceara bani de la unul si de la altul (familie sau prieteni de familie), ca, daca va face o boacana, este posibil sa i se reduca suma primita pe o perioada de timp sau va trebui sa plateasca din banii lui anumite pagube produse (geam spart).
In cazul in care a facut o traznaie si il punem sa plateasca pagubele din banii sai, iar daca acestia nu sunt suficienti, il putem ajuta dandu-i cateva sarcini casnice in plus pentru care va fi platit. Sarcinile vor fi, evident, pe masura capacitatilor sale. In principiu nu este greu sa cresti un copil responsabil, cu simtul propriei valori si cu principii sanatoase si constructive de viata. Insa parintilor le este uneori foarte greu sa se gandeasca la cei mici in perspectiva, avand impresia ca intotdeauna vor ramane la fel, sub protectia lor, cand, de fapt, isi doresc sa ii vada ca pot sta pe propriile picioare si pot face alegerile corecte in viata. Si, cum cei mici nu pot creste mereu sub un clopot de sticla, feriti de toate greutatile vietii, ar fi bine sa-i invatam sa fie pregatiti pentru ele.“
Pro si contra recompensei financiare
Posibile dezavantaje:
– Poate trai cu impresia ca singurul lucru care conteaza sunt banii.
– Poate ajunge sa acorde din ce in ce mai putina importanta altor valori ca mijloace de recompensa (satisfactia lucrului bine facut, bucuria de a duce la bun sfarsit un proiect…).
– Poate deveni convins ca nu exista lucruri facute de dragul valorii intrinseci (gesturi de bunavointa si amabilitate, dovezi de altruism si afectiune).
– Poate ajunge sa acorde o importanta exagerata aspectului material („totul are un pret”).
– Poate deveni foarte mercantil de la o varsta frageda.
(„Ce pot cumpara cu banii obtinuti pentru ca am luat 10 la istorie ?”).
Posibile avantaje:
– Poate deveni responsabil de la o varsta foarte mica (daca ne gandim ca recompensele de alta natura pot fi considerate doar o simulare a relatiilor de schimb intre adulti).
– Poate invata foarte de tanar sa realizeze o minima gestiune a banilor (economie, mici investitii care merita facute).
– Poate avea libertatea sa isi foloseasca banii castigati facand un gest frumos (un cadou, o suma simbolica oferita unui om sarac…).
– Poate avea o viziune mai concreta, mai durabila, legata de valoarea eforturilor depuse (o simpla lauda este trecatoare).
Editare de Irina Buda
Foto: shutterstock.com