Cariera si familie: cum jonglezi cu cele doua roluri
…dar de ce?
Daniel Bichis detaliaza acest model foarte raspandit de relationare: „In mod traditional, marile decizii sunt atribuite «capului» masculin al familiei, iar punerea in aplicare e delegata «gatului», care este sotia. Rolurile sunt clar distribite, barbatul fiind lider, femeia – manager. Este o schema care a functionat mii de ani, in toate clasele sociale, asigurand atat reprezentarea intereselor, cat si buna gestionare a resurselor. Iesirea din ea creeaza tensiuni pentru persoana care incearca sa incalce ordinea aceasta arhetipala in relatiile sale cu cei din jur. La nivelul motivatiilor, barbatii sunt fascinati de putere si control. Femeile sunt atrase de afiliere si relationare. Desigur, fiecare motivator permite obtinerea de satisfactii din celalalt plan, dar acestea sunt secundare“.
In unele situatii, manifestarea dorintei de a intemeia o familie, de a avea un copil poate face ca o femeie sa renunte la aceea de a obtine un post de conducere. Acest lucru se poate explica, insa, si prin faptul ca o pozitie de lider se mentine mai greu in acest caz. O tanara middle-manager, de 32 de ani: „Sunt consilier in cadrul unei corporatii. Imi doresc sa avansez si stiu ca sunt capabila sa o fac. Dar ma sperie gandul ca e posibil sa fiu nevoita, la un moment dat, sa aleg intre familie si cariera. Superiorul meu este femeie. A trebuit sa isi planifice sarcina, sa o anunte si sa isi ia concediu post-natal de numai doua luni, pentru a-si pastra postul! Mi se pare foarte greu sa concurezi in aceasta lume de barbati atunci cand vrei sa ramai femeie“.
Adopta o noua perspectiva
Femei-lider? Da. Pentru ca acestea pot aduce o noua perspectiva asupra ideii de conducere. O astfel de schimbare presupune demontarea unor prejudecati si aducerea a ceva nou si valoros, in schimb. Este o problematica de sex rol, mai ales in Romania, unde se stia clar ca femeia trebuie sa aiba grija de casa, iar barbatul sa munceasca. „Societatea umana evolueaza datorita persoanelor care depasesc limitele impuse de cultura. Este extrem de importanta sustinerea femeilor care vor sa-si asume rolul de lider“, conchide Daniel Bichis.
4 moduri de a fi tu insati
Daca vrem sa depasim prejudecatile celorlati si chiar si pe ale noastre, iata ce ne propune psihologul Daniel Bichis:
1. Alege inteligent organizatia in conducerea careia te angajezi. „Existenta unei culturi de tip patriarhal si cam autoritariste este posibil sa creeze multe bariere in calea promovarii femeilor si a acceptarii lor in posturi de conducere. In cazul acestor organizatii, pozitii de project manager sau middle-manager sunt, totusi, accesibile femeilor. Institutiile de stat si ONG-urile reprezinta un teritoriu foarte adecvat pentru leadership-ul feminin, datorita nivelului mai redus de stres si a culturii ce sustine diversitatea.”
2. Nu abuza de feminitatea ta, dar nici nu uita de existenta ei. „Femeile trebuie sa-si cultive un stil de comunicare echilibrat, in care sa recurga cat mai rar la armele seductiei feminine, dar fara a deveni, totodata, dure si transante. Astfel, se evita capcanele intinse de usurinta cu care pot fi, uneori, obtinute concesii din partea barbatilor, precum si respingerea din partea femeilor. Exista o forma feminina de conducere, dar care este la fel de eficienta ca si autoritarismul masculin.”
3. Evita stresul. „O femeie-lider trebuie sa isi asigure suficiente mijloace de reducere a stresului, atat profesional, cat si personal.
Sa vegheze la mentinerea starii ei de bine, prin alocarea de timp si resurse suficiente pentru intretinere corporala, (masaj, activitati culturale, artistice…)”.
4. Gandeste-te la ceea ce iti doresti cu adevarat. „Este bine ca o doamna aflata intr-un post de conducere sa isi clarifice foarte bine valorile si motivatiile. Este mai usor sa obtii satisfactii din pozitia de lider, daca stii ca o ocupi ca rezultat al asteptarilor si dorintelor tale si ale grupului, nu din concurenta.”
Text de Irina Gabriela Buda
Foto: Guliver/Getty Images