Cum să îmbunătățim abilitățile de reglare emoțională ale copilului nostru?
Abilitatea de reglare emoțională la copil se referă la capacitatea copilului de a gestiona propriile emoții într-un mod sănătos și eficient. Această abilitate include capacitatea de a identifica propriile emoții, de a înțelege ce anume declanșează acele emoții și de a utiliza strategii adecvate pentru a regla emoțiile negative sau a-și menține starea emoțională pozitivă.
De ce este importantă dezvoltarea abilităților de reglare emoțională?
Copiii care sunt buni la reglarea emoțională pot să-și controleze impulsurile, să-și exprime emoțiile într-un mod coerent și să-și mențină calmul în situații stresante. Aceste abilități pot fi esențiale pentru succesul academic și social al copilului, precum și pentru sănătatea mentală și bunăstarea generală.
Ce resurse activează părintele pentru a își sprijini copilul?
- Empatia – capacitatea de a percepe și de a înțelege emoțiile și starea emoțională a copilului. Acest lucru poate ajuta părintele să ofere sprijin și încurajare adecvată, precum și să comunice eficient cu copilul.
- Răbdarea – abilitatea de a rămâne calm și răbdător în timpul momentelor de criză emoțională ale copilului și de a-l ajuta să-și regleze emoțiile.
- Comunicarea eficientă – capacitatea de a comunica clar și deschis cu copilul, într-un mod care să-l facă să se simtă înțeles și sprijinit.
- Capacitatea de a oferi sprijin emoțional – abilitatea de a oferi sprijin emoțional adecvat și de a ajuta copilul să se simtă în siguranță și protejat.
- Autoreglarea – abilitatea de a-și controla propriile emoții și comportamente în timpul momentelor de stres, și de a servi ca model pozitiv pentru copil.
Citește continuarea articolului în ediția de mai 2023 a revistei Psychologies sau abonează-te și profită de ofertele speciale!
Jeni Chiriac este psiholog și psihoterapeut, cu o experiență vastă în domeniu de peste 15 ani. A absolvit Facultatea de psihologie la Universitatea București în anul 2004. A finalizat formarea în terapie ericksoniană, relaxare și hipnoza clinică în anul 2006 și supervizarea în anul 2008. A participat la diferite module de terapii creative în cadrul Institutului Sper (2004-2005). A urmat două module de formare în Programare Neuro-Lingvistică în perioada 2007-2008. Este specializată în sexologie, victimologie și expertiză psihologică judiciară, oferind asistenţă psihologică de specialitate (evaluare psihologică, consiliere și psihoterapie). Fiind preocupată de dezvoltarea și formarea sa profesională continuă, a participat la diferite conferințe pe teme științifice din variate domenii conexe psihologiei (domeniul medical, juridic, farmaceutic etc), finalizând și cursuri postuniversitare precum „Optimizarea performanţei profesionale prin consultanţă și coaching cognitiv-comportamental” sau master în sexologie, UMF Cluj-Napoca (2008-2010). Este preocupată de promovarea psihologiei și asistenţei psihologice în Romania, oferind din 2007 interviuri și participând la diferite emisiuni televizate pe teme sociale și nu numai. În prezent este formator în cadrul Institutului de psihologie judiciară și președintele Patronatului Psihologilor cu drept de liberă practică, zona de dezvoltare București-Ilfov (mandat pe perioadă determinată).