Ii rasfatam prea mult?
De ce copiii cuplurilor divortate primesc mai multe cadouri?
Aproape intotdeauna Craciunul se sarbatoreste de doua ori: o data la mama, o data la tata. Iar cea mai mare teama a parintilor este ca la „celalalt” a fost mai placut. De aceea pluseaza, nu pentru binele copilului, ci pentru propriul interes narcisic. Astfel, cadoul seamana cu o cerere de genul „iubeste-ma” adresata copilului. Prizonier al acestei situatii si intrand in acest joc, copilul isi manipuleaza parintii deja rivali, care se lupta pentru a-i intra in gratii. El poate deveni tiranic, exagerat si niciodata satisfacut: „Vrei sa te iubesc? Da-mi tot ce vreau!”
Genoveva Teleki afirma ca „acest aspect tradeaza conflictul ramas actual intre parinti. Este vorba de rivalitatea si competitia in a-i arata copilului ca doar el, si nu celalalt, il iubeste cu adevarat. Ca atare, si copilul ar fi bine sa faca la fel, sa-l excluda pe celalalt. Cel mic ajunge sa fie antrenat intr-o disputa care nu e a lui, care pe moment ii poate aduce beneficii (obtine ce vrea din ambele parti), dar pe termen lung il va face sa se simta neimportant, folosit in razboiul parintilor. Ideal ar fi ca parintii divortati sa realizeze ca pentru copil este esential sa aiba doi parinti, sa nu fie pus sa aleaga. Exista, din fericire, si parinti care reusesc sa treaca peste esecul lor si sa coopereze in astfel de situatii. De exemplu, afland din timp ce-si doreste copilul si stabilind ce cumpara fiecare. Fara a crea diferente si dandu-i fiului sau fiicei sentimentul ca se ocupa inca impreuna de el”.
Cum sa facem sa nu avem un copil plictisit?
„In primul rand, lasandu-l sa-si doreasca ceva nu doar ca pe un capriciu, ci sa si aiba un sens al dorintei lui. Sa simta utilitatea acelui ceva si eventual sa inteleaga ca va trebui sa dea si el ceva in schimb. Apoi, implicarea parintilor in jocul copilului e foarte importanta. Ne dorim poate de multe ori ca jucaria cea noua sa absoarba atentia copilului si sa ne aduca niste clipe de liniste. Dar, pe cat posibil, ar fi bine sa impartasim uneori bucuria lui”, spune Genoveva Teleki.
Cu siguranta se va plictisi daca ne incapatanam sa-l coplesim cu cadouri, pe care oricum la un moment dat nu le va mai aprecia. Mai ales daca il lasam sa creada ca toate aceste cadouri sunt de fapt un drept al sau. Inversul este sa ii lasam timp sa spuna ce isi doreste, care ii sunt pretentiile, fara a fi satisfacute fortat si imediat. In felul acesta, copilul invata sa viseze, sa se proiecteze in viitor. Sa amane momentul satisfactiei dat de indeplinirea dorintelor si sa nu bata din picioare atunci cand este frustrat. Dar asta cu pretul renuntarii la fantasmele puterii, devenind mai matur.
Este o practica zilnica foarte utila, nu doar pentru sezonul sarbatorilor. Cred ca majoritatea parintilor ar fi foarte usurati daca cel mic nu s-ar tavali in mijocul magazinul pentru ca vrea jucaria aceea stiind ca aceasta este modalitatea cea mai rapida pentru a obtine ceea ce isi doreste.
Cum alegem cadoul potrivit evitand risipa?
„Incercand sa surprindem dorintele copilului, intrebandu-l si adaptandu-i dorintele si cadoul la nivelul varstei. Important este si nivelul posibilitatilor noastre financiare actuale, dar mai ales viitoare. Acum putem sa-i luam tot ce-si doreste, dar vom putea si la anul? O anumita cumpatare va feri copilul de frustrari ulterioare”, afirma Genoveva Teleki.
Intai intrebam copilul ce ii place cu adevarat si apoi facem o triere, caci este foarte probabil ca lista sa fie prea lunga. Desi este imposibil ca in acelasi timp sa fie cu adevarat pasionat de o multitudine de lucruri. Daca optam pentru efectul surpriza atunci trebuie sa fim siguri ca alegerea pe care am facut-o este cea buna. Iar pentru a atinge acest obiectiv este esential sa ne gandim intai la ce-i place copilului, nu la ce ne place noua. Sa-i respectam dorintele lui, nu impulsurile noastre.
Isabelle Taubes, Stéphanie Torre
Traducere Si adaptare: Catalina Cristescu
de citit: Cand copilul are acces la exprimarea verbala, incepe minunatul joc al transpunerii in cuvinte a trairilor si a emotiilor, al ascultarii si al recunoasterii copilului ca individualitate. Parintii si educatorii sunt pusi in fata unei varietati de limbaje nonverbale pe care trebuie sa le asculte, sa le recunoasca si sa incerce sa le inteleaga. |