Nevoia de socializare și comunicare a copilului
Vorbim despre socializare când vrem să exprimăm faptul că interacționăm cu alte persoane în plan social, non-profesional. Socializarea reprezintă pentru copii o nevoie crucială în procesul dezvoltării lor atât în plan fizic, dar și mental și emoțional, pentru fiecare etapă de dezvoltare umană.
Care este rolul socializării?
Prin interacțiunile sociale – la școală în pauză, la locul de joacă, în cadrul evenimentelor culturale, în vizită la prieteni, copiii dezvoltă abilitățile necesare pentru o dezvoltare sănătoasă și pentru dezvoltarea relațiilor. Astfel, copiii înțeleg și internalizează abilități de comunicare necesare tuturor etapelor de dezvoltare umană și de-a lungul etapelor educaționale și profesionale ulterioare. Învață astfel săși asume riscuri într-un mod sănătos, așa cum este a învăța să înoate sau să cunoască o nouă persoană, să se implice în activități sportive și extracuriculare, să înțeleagă intențiile celorlalți, observând și înțelegând limbajul subtil nonverbal, învață să-și manifeste interesul față de lume și viață. Prin interacțiunea cu ceilalți copii, învață să aibă încredere și să fie autonomi în viață și își construiesc mecanisme interne prin care vor putea face față necunoscutului. Prin aceste interacțiuni din primii ani de viață învață să își construiască relații, iar astfel noile interacțiuni sociale devin treptat mai puțin înfricoșătoare.
Copiii învață să împartă resurse , cunoștințe, lucruri, povești cu alții și să înțeleagă și nevoile altor copii, treptat. Această abilitate permite copiilor să-și facă prieteni, esența vieții noastre sociale la orice vârstă, și permite dezvoltarea rezilienței și a speranței – utile în experiențe extreme de viață, când viața poate fi pusă în pericol. Acest mecanism construit permite în aceste situații utilizarea resurselor, și nu renunțarea. Empatia se dezvoltă prin interacțiuni cu alte persoane, prin observare și imitarea comportamentului. Ajută copilul să fie bun și să-i pese de ceilalți. În mijlocul altor copii el observă cum alți copii ajută pe cineva care suferă și ține partea sau ia apărarea unui copil care a fost tratat nedrept sau care a fost înțeles greșit. Astfel dezvoltă capacitatea de confruntare, de comunicare și sunt capabili să se integreze în medii constructive.
Rolul comunicării
Abilitatea de comunicare este una dintre nevoile primordiale ale copilului. Aceasta face parte din misiunea de dezvotare a omului. Dezvoltarea comunicării începe înainte de naștere și se dezvoltă pe tot parcursul vieții. Comunicarea este în mod esențial un sistem de manipulare a simbolurilor. Bloom a descris procesul dezvoltării comunicării ca fiind ghidat de nevoia de relevanță, referindu-se la a transmite ce este important, nevoia de discrepanță, fiind vorba despre capacitatea de analiză și stabilire a consistenței informației, și nevoia de elaborare, prin învățarea abilităților complexe de limbaj. Exprimarea limbajului se dezvoltă prin mișcarea capului, ochilor și a corpului și continuă prin conversații, prin limbajul semnelor sau sisteme de comunicare prin arte plastice, cuvinte și propoziții scrise și vorbite, mișcare și interacțiunea cu semenii.
Citește continuarea articolului pe Revista CARIERE.