Now Reading
Parinti-profesori, deveniti adevarati aliati

Parinti-profesori, deveniti adevarati aliati

Revista Psychologies

Stabiliti dialoguri

A vorbi permite o mai buna intelegere, este evident acest lucru. „Sunt intotdeauna la dispozitia parintilor pentru parinti si le spun mereu lucrul acesta“, afirma S., invatatoare si directoare de scoala primara.

Iar acest lucru ii incita sa opteze pentru aceeasi atitudine. Nu a refuzat niciodata sa dialogheze cu parintii: „Prefer contactul verbal, mai degraba decat tacerea. Intalnirea cu parintii imi permite sa inteleg mai bine copiii si sa adopt o atitudine proprie.“

Opinia altui profesor este ca „nu trebuie niciodata sa lasam nelamuririle sa se adune. Problemele trebuie discutate, rapid. Nu trebuie sa ezitam sa cerem mai multe intalniri intr-un an“.

Solicitare care trebuie sa vina din partea parintilor, fara a astepta o manifestare anume din partea profesorilor. Invatatorul si dirigintele sunt niste interlocutori privilegiati.

Avertizati in legatura cu o indoiala privind adaptarea unui copil la ore (schimbarea scolii, de exemplu), ei vor fi mai atenti in a-l sustine. Acelasi lucru se poate intampla si in cazul unei dificultati familiale: parintii trebuie sa o semnaleze.

Un copil care este agitat din cauza situatiei conflictuale din familia lui, nu este tratat la fel cu unul care este agitat pentru ca pur si simplu este prost crescut.
Si daca apare o problema grava, asociatiile de parinti ai elevilor sunt prezente pentru a stabili un echilibru intre familii si institutie.

Profesorul adauga ca este, in egala masura, necesar sa incitam copilul sa vorbeasca despre scoala si sa facem efortul de a decoda ceea ce ne spune. Nu, profesorii nu sunt intotdeauna „transanti“, nici „complet bagaciosi“!

Copiii pot exagera si minti, pentru ca situatia aceasta ii favorizeaza… In fine, in timpul sedintelor profesori-parinti, parerea profesorilor de la materiile asa-zise principale nu este suficienta: a face schimb de opinii si cu responsabilii de la catedra de desen sau de sport le poate spune parintilor mai multe despre comportamentul si personalitatea copiilor lor.


Implicati-va in activitatile scolare

Participarea la activitatile scolii este un mijloc extraordinar de a intretine dialogul cu profesorii si de a scapa de o atitudine de consumator. Atunci cand insotim zece elevi in cadrul unei iesiri scolare, suntem obligati sa ii avem pe toti in vedere, nu doar pe propriul copil.

Asta ne invata, in egala masura, sa (re)consideram scoala ca pe un bun comun: atunci cand ne-am dat peste cap pentru a gasi fonduri pentru o calatorie in Italia sau cand am petrecut o jumatate de ora saptamanal discutand cu cei care frecventeaza biblioteca, asta modifica, implicit, parerea pe care o avem despre scoala si profesori.

„Atunci cand parintii investesc timp in universul scolii, isi reiau locul lor cel adevarat: nu pe cel de pedagog paralel, ci pe cel de coeducator“, explica André Agard-Maréchal, psiholog scolar, care a militat pentru punerea in aplicare a unei gradini gestionate in acelasi timp de catre parinti, elevi si profesori intr-una dintre institutiile in care intervine. Si asta functioneaza! „Acest lucru influenteaza atitudinea copiilor: nu poate insulta un profesor care lucreaza cu propriul lui parinte.“

Vorbiti despre scoala acasa

Nu este vorba aici despre a pune in discutie toate orele din ziua respectiva, ci de a se pune in legatura cu profesorii. Atat mamele cat si tatii trebuie sa se implice, dar sa pastreze totusi distanta corespunzatoare. Nici prea aproape, nici prea departe. Dificil de facut? Da, dar pastrand o legatura cu profesorii, cerandu-le sfaturi despre modalitatea de a ajuta copiii acasa, devenim eficace fara a avea o atitudine „duplicitara“.

Este aceeasi notiune cu „lucrul in comun“ pe care o apara Philippe Meirieu. Profesorul de engleza citat merge chiar mai departe, vorbind despre „sacrificiul parental“: „Nu este mereu confortabil sa fii parinte. Asta presupune frustrarea copiilor, impunerea de limite. Cu cat primii isi asuma mai putin acest rol, cu atat celorlalti le vine mai greu sa suporte autoritatea de la scoala“.

„Coerenta intre parinti si profesori este esentiala, ca si intr-un cuplu, si permite sa se rezolve problemele intre adulti“, spune psihologul Christine Allain. In fine, daca o problema serioasa apare si se instaleaza, precum o scadere a notelor, un comportament perturbator sau, din contra, o absenta majora la ore, o intalnire cu psihologul scolar va permite de a vedea situatia mai clar si de a lua in calcul, in caz de nevoie, solutii de lunga durata (sedinte frecvente la psiholog, apelarea la un consilier…).

 

Pages: 1 2
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top