Now Reading
Pedagogia Waldorf

Pedagogia Waldorf

Revista Psychologies

Copiii se pot transfera de la o unitate alternativa la una de invatamant clasic si invers?
Da, acest transfer se poate organiza de la unitate la unitate, atat de la invatamantul clasic la cel alternativ, cat si invers.

(http://www.waldorf.ro/)

Dezvoltarea flexibilitatii si a creativitatii

A-i acorda copilului o educatie adecvata nu inseamna numai a-l ajuta sa se integreze respectivelor conditii culturale, economice si sociale. Educatia intr-o lume care se transforma de la o zi la alta intr-un ritm ametitor, impune parintilor si pedagogilor intrebarea: cat de creativi, independenti, liberi si plini de initiativa pot deveni tinerii prin intermediul educatiei si al scolii? Cum invata ei sa intampine noul cu flexibilitate? Cum pot fi educati copiii in asa fel incat sa puna cu placere, interes si curiozitate intrebarile care ii framanta? Sa invete in primul rand sa puna intrebari si nu sa ofere raspunsuri gata pregatite?

Educatia ar trebui sa constea in transformarea cunostintelor acumulate in impulsuri catre reflectii individuale, perceptii diferentiate si actiuni voluntare.

Cu acest punct de vedere este de acord majoritatea cercetatorilor din domeniul stiintelor educatiei. Aceste obiective educationale constituie la ora actuala un subiect de discutie generalizat si sunt parte integranta a modelului educational practicat in scolile Waldorf.

Pedagogia Waldorf, insa, inseamna mai mult: fundamentul ei il constituie antroposofia lui Rudolf Steiner, care vede omul ca o totalitate formata din trup, suflet si spirit. Cadrul didactic Waldorf isi pune intrebarea: cum se leaga natura spirituala a omului de cea fizica? Cum poate fi ajutata individualitatea indisolubila a omului sa gaseasca ceea ce o caracterizeaza, propriul proiect existential?

Pedagogia Waldorf si problemele educatiei culturale

In Europa de Est se face simtita o deschidere larga catre noi modele educationale, o atmosfera de pionierat sustinuta de o mare disponibilitate (si din partea autoritatilor invatamantului de stat) de a gasi o modalitate de a iesi din sistemul educational unic de stat. Interesul pentru pedagogia Waldorf a facut ca acesta sa fie integrata experimental, chiar in scolile de stat. Cele spuse mai sus sunt in parte valabile si pentru tarile scandinave. In Olanda, Danemarca si Germania scolile Waldorf si-au dobandit un loc stabil in sistemul de invatamant si pot interveni in favoarea libertatii si a autonomiei tuturor activitatilor pedagogice.

In vest, mai ales in SUA, reprezentantii scolilor Waldorf sunt tot mai des solicitati sa dea o mana de ajutor. Confruntata in orasele mari cu probleme aproape de nerezolvat, pedagogia Waldorf este perceputa ca o posibilitate de a raspunde acestor provocari. In acest scop in Milwaukee/Wisconsin a luat fiinta un model care a starnit un puternic interes si in alte state (ca de exemplu in California).

Problema este mai curand lipsa de formatori (cadre didactice Waldorf care sa pregateasca cadrele didactice din invatamantul de stat) si care sa raspunda cererilor de ajutor.

Scolile Waldorf sunt multiculturale

colaborarea internationala

Putem deduce din faptul ca scolile Waldorf sunt raspandite in toata lumea, ca pedagogia lui Rudolf Steiner se poate aplica in contextul oricarei culturi. Asta inseamna ca poate fi transpusa cu usurinta in practica in Egipt, Japonia, Rusia sau Brazilia, peste tot avand ca urmare convietuirea armonioasa a oamenilor apartinand diferitelor culturi.

Astfel este posibil ca diferitele tari si scoli sa se ajute intre ele. Se fac schimburi intense de docenti, de asistenti pentru programe de dezvoltare si de cadre didactice care lucreaza impreuna cu mai tinerii colegi in scolile nou infiintate. De exemplu, multe cadre didactice din Olanda ajuta la crearea scolilor Waldorf din Polonia, Cehia si Portugalia iar multe cadre didactice din Germania activeaza in tarile baltice, Rusia, Cehia si Romania.

Sistemul de invatamant Waldorf este prezent in Romania in 20 de judete si in Bucuresti.

  • Majoritatea unitatilor de invatamant Waldorf este reprezentata de gradinite.
  • Exista scoli Waldorf cu clasele I – VIII in Bucuresti, Resita, Turda, Constanta, Baia Mare, Ramnicu Valcea.
  • In Bucuresti, Cluj, Simeria, Iasi, Sibiu si Timisoara functioneaza licee Waldorf, clasele I – XII.
  • In comuna Rosia din judetul Sibiu, exista o Scoala de Arte si Meserii Waldorf.

Mai multe informatii despre invatamantul Waldorf in Romania puteti gasi la www.waldorf.ro

 Trebuie mentionata si colaborarea activa a multora dintre membrii miscarii Waldorf in „Forumul European pentru Libertate in Invatamant”. Colaborarea internationala in domeniul pedagogic este la fel de importanta ca si promovarea constienta a pluralitatii culturale in antroposofia lui Rudolf Steiner, avand in vedere diferitele spatii culturale.

Tendinte contemporane

Intrucat contextul national actual se inscrie, in linii mari, in tendintele lumii contemporane — a carei directie fundamentala este democratia — alternativa Waldorf poate veni in sprijinul implinirii obiectivelor educationale:

  • integrarea democratiei in subsistemul educational pe care il reprezinta;
  • asigurarea unei educatii sub forma unui invatamant deschis si flexibil;
  • formarea unor cetateni constienti si responsabili, preocupati de evolutia societatii in care traiesc;
  • formarea atitudinilor si relatiilor sociale solicitate de necesitatea imbunatatirii vietii cultural-etice spre binele general al societatii romanesti;
  • dezvoltarea interesului pentru educatie printr-un tip de invatamant axat pe disponibilitatea continua pentru cunoastere si actiune, pentru desavarsirea culturala si morala, pentru adaptarea la un context social in schimbare.

Inst. Adrian Condrea
Liceul Waldorf Iasi
membru in Consiliul director al Federatiei Waldorf din Romania

Pages: 1 2
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top