Stop stresului acasa si la scoala
Parintii uita ca un copil este o fiinta in dezvoltare si in continua invatare. Trebuie mai degraba sa facem ceva cu ceea ce copilul este, la un moment al vietii sale, pentru a-l ajuta sa isi gaseasca puncte de sprijin si a-i alina slabiciunile. Cei mai buni aliati?
Ei bine, invatatorii. „Profesorul vede copilul intr-un context diferit“, spune F., fosta invatatoare, 58 de ani. „Asta ii poate ajuta pe parinti sa-si faca o imagine mai completa si mai complexa, ingloband punctele pozitive si negative. Comunicarea sustinuta este un mijloc excelent pentru a avea o imagine de ansamblu.“ O buna cale de a integra noile informatii pentru a adopta un comportament mai aproape de copil.
Stresul bun si cel rau
Precum colesterolul, exista un stres bun si unul rau. Primul motiveaza, produce concentrarea si eficacitatea. Cel de-al doilea inhiba si il face pe copil sa se indoiasca de sine. Multi elevi sunt paralizati de frica de a nu gresi. Asadar, parintii trebuie sa filtreze propriul lor stres, sa nu dramatizeze fiecare eveniment al vietii scolare (lucrare de control, examen, etc.) si sa amenajeze un climat emotional linistit in jurul copilului. Asigurand, de exemplu, un moment de „decompresie“ atunci cand fiul sau fiica vine de la scoala. Este necesar atat pentru elev cat si pentru parinte.
Este ocazia de a asculta mai mult despre copil. Ce ii place, ce viseaza… si fara sa tina cont de realitatea notelor sau a rezultatelor scolare, sa utilizeze visele pentru a-l motiva. Se viseaza realizator de film sau scriitor? Ii reamintim necesitatea unei bune culturi generale si dificultatea concursului de admitere.
Sa profitam de greseli
„Pedagogia este fundamentata pe greseli“, spunea cineva. „Important este drumul care duce la intelegerea acelor greseli, a ceea ce nu merge. Doar asa se acumuleaza stiinta si competenta.“ Pedopsihiatrul Gis¨le George a facut apel la metafora bicicletei. „Cand un copil cade, niciun parinte nu se enerveaza. Dimpotriva, alearga pe langa el si il ajuta pana cand acesta merge singur. De ce sa nu actionam la fel cand este vorba despre scoala? Anumiti copii invata repede, altii sunt mai lenti… Toti au insa nevoie de atentie sustinatoare, dar nu foarte invaziva.“ Mai mult conteaza sa incerci sa vezi alaturi de copilul tau ce anume duce la greseala, sa ii ceri sa refaca un exercitiu daca au ramas nelamuriri, sa redea o lectie cu probleme, sa explice o notiune invatata recent…
Prezent, fara sa fii sufocant
„Parintii ar trebui sa se pozitioneze mai curand in pozitia de insotitori ai copiilor lor, invatandu-i sa se organizeze, sa isi pregateasca ghiozdanul, sa planifice orarul lectiilor, sa anticipeze“, spune Marie-France Le Heuzey, psihiatra specialista in probleme legate de copilarie. „Castigand incet, incet controlul asupra timpului si programului sau, copilul devine principalul actor al vietii sale scolare, si asta face sa scada stresul.“
Dar a-i fi alaturi inseamna si sa-i oferi prezenta ta calda, care contribuie la sentimentul de siguranta interioara. Astfel, seara este bine sa existe un moment dedicat intregii familii (chiar daca e redus drastic alaturi de adolescenti!). Aceste intalniri frecvente sunt un prilej simplu si agreabil pentru toti de a elimina stresul zilei. Un parinte care isi face timp, va actiona mereu mai calm.
Dupa Philippe Meirieu, nimic nu e mai linistitor si mai regenerant decat sa traiesti momente de calm in familie: gatitul impreuna, jocurile, privitul impreuna la film, tot atatea lucruri fundamentale si invizibile. Schimbul emotional, confruntarea, (de ce nu?), ajuta la crestere, la dezvoltarea simtului critic, un instrument suplimentar pentru a tine stresul la distanta.
Incheie „contracte“
Psihopedagogii trag un semnal de alarma: trebuie eliminate notele, cifrele din evaluarea copiilor mici! Parinti, dascali si elevi – au ochii atintiti pe niste cifre care nu sunt decat dovada unui moment in decursul achizitiilor! Relativizand valoarea notei, ne dam prilejul sa mai respiram putin. Daca este proasta, mai bine ne interesam asupra cauzei: lipsa de exercitiu? Dificultati de intelegere? Mai bine facem un drum invers: cum si-a facut lectia, ce instrumente a folosit?
Este esential sa cautam solutii, mai ales alaturi de el. Si sa insistam pe lucrurile realiste care pot fi realizate: o notiune noua ce trebuie achizitionata, control mai mare asupra uneia sau alteia dintre opera-
tiile matematice… Philippe Mairieu este convins: sa incetam sa ne concentram pe note. Asta permite ruperea spiralei stresului si castigul sigurantei. Exista o corelatie intre increderea in sine si reusita scolara.
Articol de Liviana Tane
Credit foto: Guliver/ Getty Images