Now Reading
Industria nefericirii și acceptarea

Industria nefericirii și acceptarea

Avatar photo
industria-nefericirii-și-acceptarea

Ce simțim, la nivel personal sau profesional, când ne dăm seama că ne-am fixat un obiectiv nerealist și imposibil de atins, în parcursul căruia am investit timp și energie? Evident, răspunsul e că ne simțim frustrați, inadecvați, iar stima noastră de sine se scufundă.

Este exact ceea ce face publicitatea și mass-media, în general, atunci când ne prezintă drept modele de urmat bărbați sau femei pentru care a fi „frumoși” este o meserie, femei și bărbați care nu fac altceva decât să aibă grijă de aspectul lor și care sunt îngrijiți și asistați de o echipă de maseuri, antrenori, make-up artiști, fotografi care lucrează împreună pentru a crea imagini fabuloase și atrăgătoare pentru reclame și reviste. Iar dacă, din întâmplare, imaginea nu este perfectă, se mai prelucrează la calculator.

Dacă ne lăsăm vrăjiți de acești manipulatori și nu ne dăm seama că avem de-a face cu niște obiective imposibil de atins, nu putem decât să ne simțim descurajați, frustrați și nemulțumiți. De altfel, acesta este exact scopul publicității, pe care eu o numesc „industria nefericirii”, care caută prin toate mijloace persuasive subtile să îi facă pe oameni nemulțumiți de ceea ce sunt pentru a-i împinge să cumpere un anumit produs care promite că va rezolva tensiunea creată în mod deliberat. Dar orice expert de marketing știe – oamenii mulțumiți și satisfăcuți nu cumpără nimic.

Nici din punct de vedere mental lucrurile nu stau mai bine: nesfârșita literatură despre succes din ultimele decenii încearcă să ne convingă că ar trebui să ne petrecem viața într-un fel de stare de grație, că ar trebui să fim mereu pozitivi, optimiști și motivați, că nu ar trebui să trăim așa-numitele „emoții negative”, iar – ascultându-i pe acești guru – credem că dacă avem un moment de supărare, de furie, de tristețe, însemna că ceva e greșit în mintea noastră și asta ne face din nou să ne simțim vinovați și frustrați.

Citește articolul integral în ediția de mai a revistei Psychologies sau abonează-te și primește lunar cadourile pregătite.

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top