Frustrarea Optimă – cheia pentru a crește copii pregătiți pentru viață
Aparținem unei specii a cărei membri suntem foarte atenți la copii: vrem să știm care este, la orice moment, starea lor, să știm că le este bine. Vrem să aibă mereu parte de un drum cât mai lin și fără lipsuri, pentru a putea fi cât mai fericiți. Facem tot ce putem pentru a nu avea parte decât de emoții pozitive, iar pe cele negative le îngrădim. Chiar am ajuns să premiem fiecare copil doar pentru că participă și mai puțin pentru că perfomează. Tot mediul pe care îl creem în jurul copiilor noștri, pe parcursul vieții, este destinat ca aceștia să aibă cât mai puține provocări!
Avem nevoia de noastră, personală, de nu ne vedea copiii supărați ori frustrați.Și facem efortul de a îndepărta obstacolele din calea copiilor pe toată durata copiilor, persistând uneori și în perioada adultă.
O astfel de atitudine pare că are efecte pozitive – crește încrederea în forțele proprii și atașamentul emoțional. Însă nu vedem dezavantajele consistente, cel mai important fiind lipsa antrenamentului în rezolvarea problemelor și găsirea soluțiilor. Copilul nu își dezvoltă acea abilitate care ne face să spune în mod popular că este descurcăreț.
Protejarea copilului de confruntarea obstacolelor nu îi crește reziliența emoțională. Copilul nu este obișnuit cu frustrările, el primește totul fără efort, iar acest lucru nu îl pregătește pentru momentele mai grele, în care este nevoie de efort și rezistență la efort și la emoțiile negative.
Citește continuarea articolului în ediția septembrie 2023 a revistei Psychologies sau abonează-te și profită de ofertele speciale!