Regulile pentru copii – prieteni sau dușmani?
Noțiunea de cei șapte ani de acasă, numită parenting în jargonul modern, a suferit și în România o transfigurare greu de imaginat pentru generațiile anterioare. Părinții moderni nu vor să-și crească copiii sub imperiul coerciției, ci își doresc să le ofere libertatea de care majoritatea dintre ei nu s-au bucurat în copilărie. Dat fiind acest context, impunerea unor reguli și norme de conduită mai reprezintă o necesitate?
Răspunsul este: categoric da. Regulile sunt parte inerentă a oricărui context social în care ne-am putea găsi, indiferent de vârstă. Deși copiii se vor răzvrăti inițial și le vor pune sub semnul întrebării, regulile joacă un rol vital în dezvoltarea lor emoțională și intelectuală, în primul rând pentru că oferă sentimentul de organizare și siguranță și în al doilea, întrucât contribuie la formarea personalității unor adulți responsabili.
1. Organizare și predictibilitate
Unul dintre motivele principale pentru care copiii au nevoie de reguli este sentimentul de organizare pe care acestea li-l oferă. Un mediu așezat, predictibil, în care copiii știu la ce să se aștepte și ce așteptări au ceilalți de la ei, le insuflă sentimentul de siguranță. De asemenea, crearea unor obiceiuri, precum cele referitoare la orele de masă sau de somn, este esențială pt. dezvoltarea armonioasă a celor mici, atât fizică cât și cognitivă.
Organizarea dată de reguli îi ajută pe copii și să învețe cum să-și gestioneze timpul și le dezvăluie importanța respectării unui program. Această predictibilitate pune bazele obiceiurilor viitoare, precum punctualitatea și organizarea, atât de valoroase în mediul universitar, dar și în cel profesional.
2. Responsabilizare
Impunerea regulilor este o metodă practică de a le arăta copiilor cum să fie responsabili. Atunci când au de respectat reguli, copiii învață că acțiunile lor au consecințe. De exemplu, dacă îi veți cere copilului dvs. să-și pună jucăriile în ordine după ce se joacă, va începe să înțeleagă valoarea ordinii și a responsabilității. Cu timpul, va învăța că anumite sarcini, chiar dacă mărunte, îi revin lui.
Regulile îi ajută pe copii să se autodisciplineze, aptitudine fundamentală în nenumărate aspecte ale vieții, de la efectuarea temelor până la gestionarea emoțiilor. Atunci când duc la bun sfârșit sarcinile care le-au fost încredințate, copiii învață că dacă se dovedesc a fi de nădejde, rezultatul este întotdeauna unul bun, fie că se concretizează în laude din partea părinților sau succes la școală.
3. Înțelegerea limitelor și a respectului
Regulile le arată copiilor ce înseamnă limitele – atât fizice cât și emoționale. Îi învață că acțiunile lor îi afectează pe ceilalți, și că sunt lucruri pe care nu le pot face în anumite situații. De exemplu, reguli precum „să nu lovești” sau „să vorbești cu blândețe” îi ajută să înțeleagă cum trebuie să interacționeze cu ceilalți în mod respectuos. Astfel încep să devină empatici și să-i trateze pe cei din jur cu considerație.
Limitele le oferă copiilor instrumentele necesare pt. a recunoaște când lor înșiși nu le sunt respectate sentimentele și spațiul personal. Pe măsură ce cresc, aceste lecții devin indispensabile în relațiile sociale, dar și pt. a putea impune limite sănătoase în viața personală, în relațiile familiale și de prietenie.
4. Pregătire pt. viața reală
Lumea abundă în reguli – legi, așteptări și norme sociale. Dacă învață să urmeze reguli acasă și la școală, copiii își însușesc aptitudini ce îi vor pregăti pt. viața de adult. Învață că regulile sunt menite să-i protejeze și să creeze echitate. Fie că este vorba despre regulile de circulație, cum să își aștepte rândul, sau să respecte termenul de predare a unei lucrări, regulile pe care le urmează în copilărie oglindesc realitatea vieții de adult.
Mai mult, regulile le dezvoltă copiilor gândirea analitică și strategică. Uneori se pot lovi de reguli cu care nu sunt de acord sau pe care li se pare greu să le urmeze. În aceste situații, învață importanța comunicării, a negocierii și uneori a compromisului – aptitudini de care orice adult are nevoie.
5. Crearea unor principii morale
Nu în ultimul rând, regulile îi ajută pe copii să înțeleagă diferența dintre bine și rău. Deși dezvoltarea principiilor morale este influențată de o multitudine de factori precum cultura, religia și experiențele personale, regulile au și ele o contribuție majoră. Copiii încep să înțeleagă că regulile își au originile în principii precum dreptatea, bunătatea și respectul. Cu timpul, își însușesc aceste valori și își formează propriul cod de etică, pe care îl vor respecta chiar și în absența adulților.
În concluzie, deși poate părea că îngrădesc, regulile au o contribuție semnificativă la dezvoltarea copiilor. Prin organizare, responsabilizare, impunerea limitelor, pregătire pt. viața reală și orientare morală, regulile îi ajută pe copii să treacă prin viață cu încredere și integritate.
***
Mayflower Centre este o școală de limbi străine și centru acreditat ptentru pregătirea examenelor Cambridge, afiliat British Council. La Mayflower Centre oferim cursuri ce dezvoltă mai mult decât abilități lingvistice, pentru că avem certitudinea că fundamentul oricărei limbi este reprezentat de o cultură și un mod de gândire. Profesorii noștri provin din Marea Britanie sau au beneficiat de educație britanică, prin urmare programa noastră reflectă valorile specifice societății britanice: respect, toleranță, fairplay, empatie, asumarea răspunderii, străduință și perseverență.