2024: Anul Ascensiunii Inteligenței Artificiale
Microsoft și LinkedIn au lansat raportul Work Trend Index 2024, intitulat „AI at work is here. Now comes the hard part” [Inteligența artificială la locul de muncă este deja aici. Partea grea vine acum]. Acest raport, publicat în mai 2024, dezvăluie impactul semnificativ al AI asupra locurilor de muncă la nivel global, schimbând modul în care oamenii lucrează, coordonează echipe și angajează colegi noi. Utilizarea inteligenței artificiale generative la locul de muncă s-a dublat în ultimele șase luni, confirmând că 2024 este anul în care AI devine o realitate în birouri.
Tipuri de Utilizatori AI
Studiul a identificat patru tipuri de utilizatori AI, variind de la sceptici la utilizatori experimentați. Utilizatorii experimentați de AI și-au reorganizat complet zilele de muncă, economisind peste 30 de minute pe zi și reimaginând procesele de business. Peste 90% dintre aceștia consideră că AI le face munca mai ușoară și mai plăcută.
Adopția AI la Locul de Muncă
Angajații doresc funcționalități AI la locul de muncă și nu așteaptă inițiativa companiilor: 75% dintre profesioniștii valoroși folosesc deja AI. Aceștia afirmă că AI le reduce timpul de muncă, le stimulează creativitatea și le permite să se concentreze pe sarcinile esențiale. Totuși, deși 79% dintre liderii de business recunosc importanța AI pentru competitivitate, 59% întâmpină dificultăți în cuantificarea câștigurilor de productivitate, iar 60% consideră că firmele lor nu au încă o viziune clară și un plan pentru adopția AI. Presiunea ROI-ului imediat împiedică liderii să facă pași concreți, ceea ce determină angajații să acționeze pe cont propriu: 78% dintre utilizatorii de AI folosesc propriile instrumente, expunând datele companiei la riscuri.
„Work Trend Index 2024 arată clar că folosirea AI la locul de muncă se face într-un ritm accelerat în întreaga lume. În timp ce numeroși angajați din România adoptă cu entuziasm instrumentele AI pentru a-și stimula productivitatea și creativitatea, multe companii mai au încă de lucru la o viziune strategică pentru implementarea eficientă a acestei tehnologii. Este esențial ca liderii de business să ofere îndrumări clare, instruire și guvernanță în ceea ce privește utilizarea AI, pentru a debloca pe deplin potențialul acesteia și pentru a prevedea riscurile de utilizare. La Microsoft, ne angajăm să sprijinim clienții și partenerii din România în acest parcurs de transformare”, a declarat Bogdan Putinică, Country Manager Microsoft România și Moldova.
Eficiența AI Demonstrată de UiPath
UiPath este una dintre companiile care a dovedit eficacitatea AI la locul de muncă, dezvoltând propriul instrument Gen-AI, bazat pe Microsoft Copilot. Alexandru Mihalciuc, Head of Sales Solutions la UiPath, a menționat: „La UiPath, am dezvoltat Autopilot, un asistent AI bazat pe Generative AI, similar și complementat de soluția Copilot. Colaborarea cu Microsoft ne-a oferit acces timpuriu la tehnologia Copilot, astfel încât soluțiile dezvoltate de UiPath permit o colaborare eficientă cu Copilot, acoperind diverse nevoi de la echipele de dezvoltare la analiștii de date.”
Creșterea Productivității cu AI
Cercetătorii Microsoft au efectuat un studiu de control pe șase luni, cu 60 de clienți Copilot din diverse industrii, implicând peste 3.000 de persoane care utilizează AI la locul de muncă. Rezultatele preliminare arată că utilizatorii Copilot au citit cu 11% mai puține e-mailuri și au petrecut cu 4% mai puțin timp interacționând cu acestea. De asemenea, aceștia au editat cu 10% mai multe documente în Word, Excel și PowerPoint. Cercetarea sugerează că AI ar putea remodela fundamental zilele de lucru, reducând timpul petrecut în activități administrative și permițând mai mult timp pentru sarcini de valoare.
Date despre Studiu
Studiul se bazează pe un sondaj realizat pe 31.000 de persoane din 31 de țări, tendințele pieței muncii și angajărilor prin LinkedIn, trilioane de semnale de productivitate Microsoft 365 și cercetări la clienții Fortune 500.
Despre Microsoft
Microsoft (Nasdaq „MSFT” @microsoft) creează platforme și instrumente AI pentru a oferi soluții inovatoare care răspund nevoilor în continuă evoluție ale clienților. Compania se angajează să facă AI disponibilă pe scară largă și să facă acest lucru responsabil, cu misiunea de a da posibilitatea fiecărei persoane și organizații de pe planetă să obțină mai mult.