Cum facem fata la serviciu cand ne-am pierdut motivatia
A uita de sine…
… inseamna a trai viata pe pilot automat, inseamna ca nu suntem in acord cu propria fiinta si actiunile noastre sunt prea putin constiente, traind mai degraba in trecut, decat in prezent.
In momentul in care satisfactia la locul de munca s-a diminuat considerabil ori anhedonia a devenit un stil de viata, este momentul sa ne repozitionam in propria existenta.
Sa regasim placerea si frumosul in viata personala sunt lucruri vitale, atat din punct de vedere psihic si emotional, cat si fizic.
Propria valoare
Neincrederea in sine poate deveni un factor perturbator in procesul nostru de evolutie profesionala. Cand simtim ca suntem „prea putin“, „prea mici“, „fara putere“ pentru a creste pe plan profesional, este important sa stabilim unde vrem sa ajungem. Avem abilitatile necesare pentru asta? Daca nu, le putem dezvolta?
A cui este, de fapt, vocea care spune „nu poti“? Pentru a-ti cladi sentimentul propriei valori, creeaza-ti asteptari mari, dar realiste, dezvolta-ti aptitudinile si talentele, fii tolerant/a cu ritmul tau, recunoaste-ti realizarile, compara-te cu tine in situatii anterioare, nu cu colegii tai.
Cand schimbam serviciul foarte des
Instabilitatea la locul de munca se poate explica prin slaba cunoastere a propriei persoane, prin dorinta de libertate interpretata ca lipsa angajamentului, imaturitate emotionala exprimata prin rezistenta scazuta la frustrari, lipsa unor abilitati dezvoltate in comunicare, toleranta scazuta la activitatile de rutina, aspiratii catre posturi pentru care nu am dezvoltat suficiente abilitati, oferta salariala ca singurul aspect motivator pentru selectarea unui post.
Ce e de facut
Cauta activ un nou loc de munca, fara a exclude reconversia profesionala sau participarea la anumite cursuri de calificare/specializare.
Mareste gradul de satisfactie din viata personala prin dezvoltarea unor noi pasiuni sau practicarea celor vechi, a sportului, ca modalitate de echilibrare psihica si fizica, prin petrecerea timpului liber in compania unor persoane cu care rezonezi.
La serviciu, nu uita de micile pauze de respiro, personalizeaza-ti spatiul de lucru, fa-l cat mai placut.
Planifica-ti timpul, pentru a evita supraincarcarea.
Comunica eficient cu colegii si superiorii.
Cauta sprijinul altor persoane.
Intrebari necesare
Atunci cand ne simtim in impas si ne gandim sa ne schimbam locul actual de munca, este necesar sa reflectam la aceasta schimbare care atrage dupa sine lucruri placute, dar si lucruri mai putin confortabile.
Care sunt beneficiile (materiale, psihice, fizice, etc.) actuale ale job-ului?
Care sunt dezavantajele actualului post?
Se pot remedia aceste aspecte?
Sunt lucruri care tin doar de mine?
Daca da, cum anume as putea actiona?
Daca nu, ce altceva mi-ar placea sa fac? Ce anume stiu sa fac?
Cum anume va fi influentata viata mea de aceste lucruri? Cine altcineva va mai fi afectat?
Acestea sunt doar cateva intrebari care ne pot clarifica viziunea despre ceea ce se intampla in prezent, precum si despre ceea ce ne dorim pe viitor.
De Andreea Serpegean, psihopedagog si psihoterapeut cu formare in hipnoza clinica si terapie ericksoniana in cadrul ARHTE, absolvent de master in psihodiagnoza complexa a personalitatii, cu competente in hipnoza clinica, tehnici de relaxare, consilierea si psihoterapia familiei si copilului, psihoterapia adultului si cuplului; www.psihoterapiesihipnozaclinica. wordpress.com