Cum gândesc femeile în business și în viață

De ce femeile sunt mai empatice decât bărbații? Deoarece bărbații practică etica dreptului (ethics of right), iar femeile practică etica grijii (ethics of care).
Înainte de a clarifica aceste două principii de etică, să facem o incursiune în trecut, să aducem în atenție de la Aristotel, elementele structurii unei prezentări. Nu de alta, dar întrebarea a apărut urmărind prezentări, workshop-uri moderate de bărbați și femei, iar ceea ce spune Aristotel are legatură cu subiectul în discuție. Așadar, spune filosoful antic, orice prezentare bine concepută întrunește următoarele aspecte: Pathos, Ethos, Logos, Mythos.
Excluzând Ethos-ul (credibilitatea vorbitorului dată de stăpânirea subiectului) și Mythos-ul (ilustrare prin exemple, povești, povestiri), rămân Pathos-ul (convingerea audienței prin apel la emoții și sentimente) și Logos-ul (convingerea audienței prin apel la logică și argumentare). Referindu-ne la acestea două din urmă, adesea femeile folosesc mai mult Pathos, iar bărbații mai mult Logos. De ce?
Să revenim la etica grijii și etica dreptului. Este interesant a urmări succint distincția dintre cele două, mergând pe raționamentul lui Carol Gilligan*, cea care a creat acest concept (ethics of care) în gândirea modernă.
Masculin – etica dreptului
• Bărbaţii sunt mult mai orientaţi spre dreptate, corectitudine, legi și drepturi, fiind mai sensibili la norme și reguli decât la persoane și nevoile acestora.
• În cazul unor judecăţi de valoare bărbaţii înclină spre raportare la reguli abstracte.
• Aplică o logică a corectitudinii.
• Idee centrală: oamenii sunt autonomi
Citește continuarea articolului în ediția aprilie 2024 a revistei Psychologies sau abonează-te și profită de ofertele speciale!