Cum ne adaptam la noul loc de munca
Colegii te „scaneaza“. Ti-e teama sa nu spui sau sa faci ceva nepotrivit. Ai impresia ca miscarile tale sunt urmarite pas cu pas. In primele zile la un job nou treci printr-o suita de situatii incomode. Dar sunt momente firesti de integrare intr-un grup nou.
Cu siguranta iti amintesti primele zile la noul job. Cat de mult conteaza prima impresie? Ce ar trebui sa spui sau sa eviti? Ai nevoie de o atmosfera prietenoasa la serviciu sau serviciul este pentru tine doar locul de unde iti castigi banii? Te afecteaza foarte mult schimbarile?
Inainte de a merge la noul job, este bine sa stii cateva lucruri. „Exista o perioda de adaptare la noul job, care, pentru un nou venit presupune, pe de o parte, efortul de a-si dovedi competenta profesionala, iar pe de alta parte, efortul de a-si insusi cultura organizationala si de a stabili relatiile interpersonale. Aceasta perioada poate fi mai greu sau mai usor depasita. Adaptarea variaza ca durata, de la cateva zile pana la cateva luni, in functie atat de capacitatea individului, de putinta lui de a-si adecva propria personalitate la cea a grupului, cat si de sprijinul oferit de catre organizatie in ceea ce priveste familiarizarea cu noile conditii de activitate, acomodarea in noul grup de colegi, crearea sentimentului de utilitate si apartenenta“, spune psihologul Magda Georgescu.
Totul este diferit
Noul sediu, noii colegi, noul birou, noul computer, noile numere de telefon. Te asteapta informatii pe care nu poti si nu trebuie sa te straduiesti sa le asimilezi de la inceput.
„Mi se pare dificil in primele zile sa retin numele tuturor colegilor, pozitionarea birourilor si noul sistem de lucru“, spune Elena, 34 ani, specialist PR. „In plus, e nevoie sa afli atatea lucruri, iar cei din jur, oricat de amabili ar fi, tot sunt deranjati de intrebarile nou venitului“, adauga ea.
Cum evitam astfel de probleme? „Este bine sa facem apel la inteligenta noastra emotionala, sa incercam sa cerem toate informatiile de care avem nevoie pentru a putea incepe si sustine ceea ce facem, intr-un mod in care nu ii perturba pe ceilalti de la propria lor activitate. In nici un caz nu ne vom adresa unui coleg in timp ce acesta este ocupat cu rezolvarea unei probleme foarte importante si vom astepta un moment prielnic pentru a putea sa-l abordam. Vom incerca, pe cat posibil, sa surprindem si sa avem in vedere disponibilitatea celorlalti de a ne ajuta si vom incerca sa avem legaturi cu colegi cu care putem empatiza si care ne pot oferi sprijinul lor. De asemenea, este bine sa dozam interventiile noastre si sa nu ne supunem colegii unui tir de intrebari, sa avem rabdare si sa cunoastem lucrurile treptat“, spune psihologul Magda Georgescu.
Cat dureaza adaptarea?
Este posibil ca atunci cand intri prima data intr-un birou, viitorii tai colegi sa te intampine cu indiferenta sau usoara ostilitate.
„Sunt o persoana deschisa, nu am probleme de comunicare, dar uneori aceste calitati nu sunt de ajuns. La noul job mi-a trebuit mult timp sa ma integrez, deoarece am venit in locul unei persoane care fusese concediata, dar care era apreciata de colegi“, povesteste Andreea M., Web manager de 26 ani.
Cum putem depasi aceste momente? Simplu: ne comportam firesc si nu facem niciun comentariu legat de fostul coleg. „Relatiile acestuia cu colegii tai actuali au fost construite in timp si este normal ca acestia sa regrete plecarea lui“, ne recomanda Magda Georgescu. „Imediat ce vei dovedi ca esti o persoana de incredere, colegii tai te vor asimila, te vor accepta ca pe un nou membru al grupului te vor aprecia pentru abilitatile si deprinderile tale si nu te vor privi ca pe un inlocuitor al fostului lor coleg.“