Cum ne adaptam la noul loc de munca
Fara cereri exagerate…
In fiecare birou exista asa-numitul coleg problema. Este acea persoana care vara nu vrea aer conditionat, pentru ca are alergie sau se imbolnaveste. Sau nu are lumina naturala la birou si bombaneste.
„Cu ceva vreme in urma, in prima zi de serviciu, o noua colega a intrat in birou si, dupa ce s-a prezentat, ne-a intrebat care este biroul ei. Cand i l-am aratat, a inceput sa riposteze: «Nu am lumina, mi se pare prea aproape de cel de alaturi, computerul asta este prea vechi». I-am sugerat sa se duca la HR si sa rezolve acolo problemele. Bineinteles ca nu s-a schimbat nimic, iar ea este in continuare nemultumita”, povesteste Beatrice T., 31 ani, consultant financiar.
Cat de mult conteaza atitudinea in primele zile? „Este bine sa ceri toate instrumentele indispensabile activitatii tale inca de la inceput, fara insa a exagera si a cere lucruri care nu-ti sunt de folos, uzand de calitatea ta de nou angajat“, spune psihologul. „Trebuie de aseamenea sa tii cont si de posibilitatile firmei si de ceea ce ofera in mod normal si celorlalti angajati care au acelasi statut ca si tine“, adauga ea.
Fara probleme personale!
Nimic nu este mai agasant ca intr-un mediu profesional sa apara cineva care sa inceapa sa vorbeasca despre problemele personale. Fie ca este vorba despre parinti, copii, masina lovita in parcare, evita sa aduci astfel de subiecte.
„Am avut o colega care, incercand sa para sociabila, a inceput sa ne povesteasca detalii despre relatia cu iubitul ei si apoi sa ne ceara sfaturi. Aceasta, in conditiile in care ne cunostea de cateva ore si ne aflam in pauza de masa. Era total nepotrivit, mai ales ca ne dadea detalii pe care le spui cu greu si prietenelor apropiate“, povesteste Alina P., 35 ani, jurnalist.
„Ar fi mai bine daca ai putea sa pastrezi o nota de discretie asupra problemelor personale si sa incerci sa vorbesti doar despre acele aspecte ale vietii tale private care ii ajuta pe colegii tai sa te cunoasca si sa te accepte mai usor. Descoperirea unor aspecte prea intime ii poate face sa te perceapa ca pe o persoana prea dezinhibata sau interesata doar de viata personala si mai putin de cea profesionala“, spune Magda Georgescu. Asadar, cu rabdare si o atitudine pozitiva adaptarea (si acceptarea) se produce firesc.
Cuvantul de ordine: precautie
Adrian, 30 de ani
Mi s-a intamplat la primul meu job. Probabil pentru ca eram la inceput, nu aveam experienta in lucrul cu oamenii si nici diplomatie. Ma angajasem la o firma de PR, pe un post de Junior PR, si eram pregatit sa demonstrez tot ce invatasem in facultate. Eram in prima zi de lucru si, inainte de prima mea sedinta, ma uitam pe ziare.
La un moment dat, le-am aratat celor din jur o poza cu o vedeta autohtona si am facut un comentariu destul de vulgar (mie mi se paruse spiritual). Spre surpriza mea insa, nimeni nu a ras, ba chiar s-a lasat o tacere insuportabila vreme de cateva secunde.
Ulterior am aflat ca vedeta in cauza era foarte buna prietena cu sefa noastra. Acesta a fost startul meu ratat, deoarece am lucrat vreme de doi ani acolo si, oricat de multe proiecte am coordonat, acel debut cu stangul nu a putut fi trecut cu vederea. Bineinteles ca am simtit acest lucru, nu mi-a spus nimeni niciodata nimic in fata. Am inteles atunci ca, intr-un colectiv nou, e bine sa fii precaut o vreme si abia apoi sa-ti spui parerile.
Foto: dreamstime.com