Now Reading
Cum ne adaptam la noul loc de munca

Cum ne adaptam la noul loc de munca

Revista Psychologies

loc de munca, adaptare, job, ancheta
Fara cereri exagerate…

In fiecare birou exista asa-numitul co­leg problema. Este acea persoa­na care vara nu vrea aer con­ditionat, pentru ca are alergie sau se im­bol­na­ves­te. Sau nu are lumina naturala la bi­rou si bombaneste.

„Cu ceva vre­­­­­me in urma, in prima zi de serviciu, o no­ua co­lega a intrat in birou si, du­pa ce s-a prezentat, ne-a intrebat ca­re este biroul ei. Cand i l-am aratat, a inceput sa riposteze: «Nu am lu­mi­na, mi se pare prea aproape de cel de alaturi, computerul asta este prea vechi». I-am sugerat sa se duca la HR si sa rezolve a­co­lo problemele. Bineinteles ca nu s-a schimbat ni­mic, iar ea este in con­­­­tinuare ne­mul­tumita”, poves­tes­te Beatrice T., 31 ani, consultant financiar.

Cat de mult conteaza atitudinea in primele zile?
„Este bine sa ceri toate in­strumentele indispensabile activitatii ta­­le inca de la inceput, fara insa a e­xa­­­­gera si a cere lucruri care nu-ti sunt de folos, uzand de calitatea ta de nou angajat“, spune psihologul. „Tre­buie de aseamenea sa tii cont si de posibilitatile firmei si de ceea ce o­fera in mod normal si celorlalti anga­jati care au acelasi statut ca si ti­­ne“, adauga ea.

Fara probleme personale!

Nimic nu este mai agasant ca in­­­­­tr-un mediu profesional sa apara cine­va care sa inceapa sa vorbeasca despre problemele personale. Fie ca este vor­ba despre parinti, copii, masina lo­­vita in parcare, evita sa a­duci astfel de subiec­te.

„Am avut o co­lega care, in­­­­­­­­­­cer­cand sa para sociabila, a inceput sa ne povesteasca detalii des­­pre re­latia cu iubitul ei si apoi sa ne ceara sfaturi. Aceasta, in con­di­tiile in care ne cunostea de cateva ore si ne aflam in pauza de ma­sa. Era total nepotrivit, mai ales ca ne dadea detalii pe care le spui cu greu si prietenelor a­pro­piate“, povesteste Alina P., 35 ani, jurnalist.

„Ar fi mai bine da­ca ai putea sa pas­trezi o nota de discretie asupra problemelor persona­le si sa incerci sa vorbesti doar des­­­­pre acele aspecte ale vietii tale pri­­­­vate care ii ajuta pe co­legii tai sa te cunoasca si sa te accepte mai usor. Descoperirea unor aspecte prea inti­me ii poate fa­ce sa te perceapa ca pe o persoana prea dezinhibata sau inte­re­sa­ta doar de viata personala si mai pu­tin de cea profesionala“, spu­ne Mag­­da Geor­gescu. Asadar, cu rab­dare si o a­titudine pozitiva adaptarea (si acceptarea) se produce firesc.

Cuvantul de ordine: precautie
Adrian, 30 de ani

Mi s-a intamplat la primul meu job. Probabil pentru ca eram la inceput, nu aveam experienta in lucrul cu oamenii si nici diplomatie. Ma angajasem la o firma de PR, pe un post de Junior PR, si eram pregatit sa demonstrez tot ce invatasem in facultate. Eram in prima zi de lucru si, inainte de prima mea sedinta, ma uitam pe ziare.

La un moment dat, le-am aratat celor din jur o poza cu o vedeta autohtona si am facut un comentariu destul de vulgar (mie mi se paruse spiritual). Spre surpriza mea insa, nimeni nu a ras, ba chiar s-a lasat o tacere insuportabila vreme de cateva secunde.

Ulterior am aflat ca vedeta in cauza era foarte buna prietena cu sefa noastra. Acesta a fost startul meu ratat, deoarece am lucrat vreme de doi ani acolo si, oricat de multe proiecte am coordonat, acel debut cu stangul nu a putut fi trecut cu vederea. Bineinteles ca am simtit acest lucru, nu mi-a spus nimeni niciodata nimic in fata. Am inteles atunci ca, intr-un colectiv nou, e bine sa fii precaut o vreme si abia apoi sa-ti spui parerile.

Foto: dreamstime.com

Pages: 1 2 3
View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top