Now Reading
Cum să facem față criticilor la locul de muncă

Cum să facem față criticilor la locul de muncă

Avatar photo

Critica la locul de muncă este o componentă inevitabilă a vieții profesionale și poate contribui semnificativ la procrastinare. Gestionarea eficientă a feedback-ului negativ necesită o abordare deschisă, ascultare activă, analiză obiectivă și un răspuns matur.

De ce ne este greu să acceptăm criticile?

Oamenii întâmpină dificultăți în a face față criticilor deoarece adesea nu reușesc să separe critica de valoarea lor ca indivizi. Avem tendința de a percepe critica nu doar ca o evaluare a comportamentului nostru, ci și ca un atac asupra persoanei noastre. În plus, ne identificăm cu profesia noastră, considerând-o o parte esențială a identității noastre și uităm că nu ceea ce facem ne definește, ci calitățile si abilitatile care ne-au permis să realizăm acele acțiuni. Astfel, critica ne poate face să ne simțim neapreciați, insuficienti si rusinati. În schimb, sentimentul de valoare personala si utilitate constituie un motor al vieții, ceea ce ne va da energie și motivație pentru a continua.

Este natural să reacționăm negativ la critică

Ceea ce ne deranjează cu adevărat este felul în care ne este transmisă informația și astfel vom percepe situația ca pe un atac la persoană. Fiinta umană este la bază agresivă, astfel am avut dintotdeauna dificultăți de comunicare. Comunicarea asertivă, care respectă atât nevoile și limitele vorbitorului, dar și pe cele ale receptorului se învață și presupune un antrenament. Dacă mesajul este transmis agresiv, vom răspunde la fel sau ne vom pedepsi pentru greșelile făcute, acceptând implicit critica.

Studiile sugerează două modele prin care oamenii răspund la critică repetată: sensibilizarea și habituarea. Sensibilizarea implică o reacție emoțională amplificată în timp, în timp ce habituarea se referă la o scădere a sensibilității emoționale, persoana devenind mai puțin afectată de critică repetată (PLOS).

Persoanele care reacționează negativ la critică sunt adesea cele care sunt critice cu ele însele

Ce este în interior se reflectă și în exterior. Dacă am avea o imagine de sine clară și conștientă de valoarea personală, critica ar fi mai ușor de suportat. Criticul nostru intern va fi de acord cu critica externă atunci când un sine puternic lipsește.

Persoanele care suferă de anxietate sau depresie pot avea reacții amplificate la critică, ceea ce poate duce chiar la abandonarea studiilor sau a locului de muncă (Progress-focused ).

Cei care nu tolerează critica sunt adesea critici și cu alții. Când sunt criticați, răspund cu aceeași monedă pentru a-și apăra imaginea de sine. Sentimentele de vinovăție, rușine și insuficiență sunt greu de acceptat.

De ce criticăm?

  • Criticile sunt adesea motivate de intenții bune. Părinții își critică copiii pentru a-i îndruma să devină mai buni și să ia decizii mai bune.
  • Un partener sau un prieten va critica pentru a semnala nevoi nesatisfăcute și limite încălcate și astfel o relație care nu-i mulțumește.
  • Criticăm din nevoia de control, care ascunde nesiguranță și frică. Astfel, putem critica un partener atunci când nu ne dă atenție sau este plecat, reproșându-i că nu-i pasă de noi sau că ar putea avea pe altcineva.
  • Unii oameni critică pentru a se simți importanți sau respectați. De asemenea, critica poate fi un mod de a acoperi propriile sentimente de nesiguranță sau de a deturna atenția de la propriile probleme.
  • Unele persoane critică pentru că nu au abilități sociale adecvate și încearcă să ofere feedback constructiv, dar o fac într-un mod inabil.
  • Critica poate fi și un mecanism de apărare pentru a ne păstra integritatea psihică și emoțională.  Persoanele critice pot simți că sunt devalorizate de comportamentul sau atitudinea celorlalți și, prin urmare, critică pentru a-și proteja propriul sentiment de valoare.

Cum putem să răspundem bine la critică?

1. Ascultare deschisă: Pentru a face față criticilor, este necesar să ne propunem să ascultăm deschis persoana care ne critică. Există și critici nefondate, dar alteori poate exista un sâmbure de adevăr în mesajul pe care îl primim. Când ascultăm și nu doar auzim, avem șansa să înțelegem și astfel să ne fie mai ușor să acceptăm. Desigur, nu înseamnă că trebuie să acceptăm orice, ci mai degrabă să vedem ce anume putem accepta și ce nu. Ceea ce ne deranjează este felul în care se transmite informația și mai puțin informația în sine.

2. Analiză obiectivă: După ce ai ascultat feedback-ul, analizează-l obiectiv. Întreabă-te dacă există un adevăr în ceea ce se spune și dacă este ceva ce ai putea îmbunătăți. Critica este adesea menită să te ajute să crești și să te dezvolț

3. Amanare reacției: Așteaptă puțin până să reacționezi. Este firesc să fii furios când cineva vorbește urât despre tine și încearcă să-ți spună ce să faci, însă strânge puțin din dinți astfel încât mintea ta rațională să poată prelua frâiele și să analizeze situația. Cel mai ușor este dacă te retragi având grijă să anunți că veți discuta în curând. Persoana critică nefiind în proximitate, conflictul poate fi evitat. Așa vei avea șansa să asculți cu adevărat ce este în spatele țipetelor sau cuvintelor nepotrivite.

4. Clarificări: Dacă critica este vagă sau neclară, nu ezita să ceri clarificări. Pune întrebări specifice pentru a înțelege mai bine punctele de vedere ale celorlalți. Acest lucru nu doar că te ajută să înțelegi mai bine critica, dar arată și că ești dispus să te îmbunătățeș

5. Toleranță față de greșeli: Fii tolerant față de propriile tale greșeli. Unul dintre motivele care ne determină să ne agățăm de critica din jur este faptul că noi suntem critici cu noi înșine.

6. Separarea criticii de identitate: Este important să separi critica de propria ta identitate. O critică asupra muncii tale sau a unui comportament specific nu este un atac la persoana ta. Încearcă să vezi feedback-ul ca pe o oportunitate de a îmbunătăți anumite aspecte, nu ca pe o judecată asupra valorii tale ca individ.

7. Răspuns matur: După ce ai analizat critica, răspunde într-un mod matur și respectuos. Mulțumește-i persoanei pentru feedback și exprimă-ți dorința de a îmbunătăți. Dacă nu ești de acord cu feedback-ul, poți să exprimi acest lucru într-un mod diplomatic, explicându-ți punctul de vedere fără a deveni defensiv.

8. Pune limite: Când lucrurile scapă de sub control și ești jignit, astfel de comportamente trebuie să fie oprite imediat. Pune limite precum: „Nu-ți dau voie să mă tratezi în acest fel”.

9. Caută suport: Dacă te confrunți cu critici constante sau te simți copleșit, nu ezita să cauți suport. Discută cu prieteni, familie sau colegi  în care ai încredere.

Să avem un răspuns bun în fața criticilor poate fi cu adevărat provocator și dacă îți este greu, cel mai probabil ai o rană de nedreptate adâncă și astfel nu accepți să-ți spună ceilalți ce să faci sau o toleranță scăzută față de greșeală și standarde nerealiste sau chiar consideri că oamenii sunt de neîncredere. În toate cazurile, îți recomand cu căldură să te îndrepți către un psihoterapeut care să te ajute să vindeci aceste răni.

 

 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top