Ghid de conduita cu un sef dificil
Satisfactia la locul de munca depinde si de relatia pe care o avem cu persoanele cu care lucram, iar un sef dificil inseamna stres si nemultumire. In acest caz iata cum sa procedam.
Analiza comportamentului
In prima faza, e bine de stiut ce motiv are sa se comporte astfel. Daca situatia nu a fost dintotdeauna asa, inseamna ca acest comportament este generat de stres sau din cauza presiunilor companiei. Poate fi doar un episod trecator.
Daca stilul de a conduce astfel s-a manifestat asa dintotdeauna, este o trasatura de personalitate si e greu sa se poata schimba cineva.
Pe oamenii de acest fel sfaturile ii irita, indiferent de la cine vin si oricat de argumentate sunt, au o nevoie avida de control si, indiferent daca o actiune e buna sau nu, gasesc mereu un motiv sa critice.
Totul incepe si se sfarseste cu ei, mereu lasa sa se inteleaga ca, fara ei, nu poate merge inainte departamentul, iar daca totul merge bine, lor li se datoreaza.
Gestionarea emotiilor
Este foarte importanta gestionarea propriilor tale emotii si reactii negative. Indiferent cum va fi abordata problema, comunicarea cu respectiva persoana, tinand cont de statutul profesional, trebuie sa se inscrie in parametrii decentei, ai politetii si bunului-simt. Sub nicio forma nu se va folosi aceeasi moneda!
Nu trebuie sa intram in conflicte si mai mari, ci sa incercam sa imbunatatim relatia prezenta. Prin urmare, abordeaza problemele pe care doresti sa le discuti, dupa ce in prealabil te simti capabil sa iti stapanesti emotiile.
Reactiile sefului
In cazul in care are obiceiul sa reproseze, sa critice sau sa tipe, nu este recomandat sa se raspunda pe loc, ci doar daca se pun intrebari directe. In astfel de cazuri, se stabileste un dialog numai dupa ce persoana respectiva s-a calmat.
Daca are obiceiul sa critice constant activitatea subalternilor, acestia ar trebui, cu tact si calm, sa ceara indicatii si pareri cum ar trebui procedat.
Prin comunicare si cooperare, se poate gasi o solutie. Un astfel de sef trebuie tratat cu prudenta. Nu ridica tonul, nu vorbi in contradictoriu, nu oferi vreun sfat.
Cum ne abordam sefii
O foarte buna strategie in cazul unui sef autoritar si nervos este comunicarea pe mail, mult mai eficienta decat cea fata in fata. Daca seful este sensibil la laude, un angajat ii poate recunoaste deschis meritele.
Este posibil sa-l transforme in aliat. Iar in cazul in care se cunoaste faptul ca nu accepta idei noi de la angajati, se poate prezenta o astfel de propunere ca si cum ar fi venit de la el.
Intr-un sondaj facut in urma cu cativa ani pe un site specializat in recrutare, la intrebarea „Ce te enerveaza la seful tau?“ primele defecte enumerate au fost: „incompetenta, indiferenta fata de nevoile subalternilor, nervozitatea si spiritul excesiv de critic“.
De Adriana Costisanu Savu, psiholog clinician, psihoterapeut, doctorand in Medicina la UMF „Carol Davila“, Bucuresti
www.adrianasavu.ro
Foto: shutterstock.com