De la confuzie la claritate: importanța așteptărilor bine definite
„Ce ai vrea să obții la sfârșitul ședinței noastre de astăzi ca să știi că a meritat această oră?” e întrebarea, pe care, sub diverse forme, o adresez la începutul sesiunilor de coaching. Răspunsurile, pe care le primesc, se încadrează, în general, într-una dintre următoarele categorii: 1. Nu m-am gândit la asta 2. … (a se citi liniște) 3. Nu știu. 4. Nu am așteptări – așa îmi e mai ușor să nu am dezamăgiri 5. Un răspuns vag 6. Un răspuns explicit. Această ordonare este în general caracteristică celor aflați la începutul unui demers de coaching iar răspunsurile din categoria 5 și 6 sunt mai puțin întâlnite decât celelalte. Mai există un răspuns pe care uneori îl primesc atunci când întreb despre care e așteptarea într-un program de training: „să fie Wow”. Acesta este de cele mai multe ori un secret bine păzit care necesită efort pentru a fi descătușat, observat și acceptat.
Genul acesta de răspunsuri au generat subiectul acestui articol: clarificarea așteptărilor, un subiect de care ne lovim zi de zi și pe care simt că îl abordăm prea puțin.
Dicționarul Explicativ al Limbii Române (DEX online) atribuie două definiții cuvântului Așteptare = 1. acțiunea de a aștepta și, 2. presupunere, speranță, dorință. Acest al doilea înțeles al așteptărilor mă trimite cu gândul la emoție și la importanța clarificării așteptărilor pentru a ne ține departe de dezamăgiri, neînțelegeri și insatisfacții atât la nivel individual, cât și la nivel colectiv.
Povestea cu așteptările e că nu întotdeauna le rostim în vorbe. La intersecția dintre “mi se pare normal să» și graba cu care ne aruncăm în viața de zi, se află universuri personale care rămân paralele pentru că fie nu sunt rostite, fie nu sunt dialogate eficient și suficient. Nuanțele așteptărilor noastre vin și din nevoi, credințe și experiențe diferite și le comunicăm în stiluri diferite.
Sunt trei provocări pe care le observ constant în munca mea:
- Aducerea din sfera inconștientă în sfera conștientă a propriilor așteptări
- Acceptarea nuanțelor individuale unice, ca fiind uneori diferite de ale grupului.
- Transformarea așteptărilor în obiective, ținte sau țeluri.
Toate trei necesită spațiu pentru reflecție și efort conștient pentru rezolvarea lor prin observare, acceptare și acțiune. Efortul este de cele mai multe ori răsplătit prin evitarea dezamăgirilor, neînțelegerilor și insatisfacțiilor, prin creșterea nivelului de încredere în sine și în ceilalți.
Citește continuarea articolului în ediția octombrie 2023 a revistei Psychologies sau abonează-te și profită de ofertele speciale!
Am crescut din punct de vedere profesional, in industria bancara, petrecand 14 ani in BRD Societe Generale si mai apoi in ING Bank. Am facut parte din echipele care au lansat cardurile in piata bancara romaneasca, am creat si condus echipe care au implementat produse si servicii bancare inovatoare. Am participat la proiecte de reorganizare si armonizare de culturi, in corporate, dar si retail, in operatiuni, dar si in vanzari, am facut parte din Comitete de Directie. Cei 10 ani de experienta de managementul bancar au fost completati cu 3 ani de antreprenoriat in industria ospitalitatii, HORECA, la Complexul Piatra Soimului si Restaurantul Kuib din Sinaia, un proiect dezvoltat in plina criza economica. Mi-a placut intotdeauna sa interactionez cu clientii si cred ca oferirea unor servicii extraordinare ar trebui sa fie dezideratul oricarei persoane aflate in fata clientului. Ca o continuare naturala, ultimii 5 ani i-am petrecut in industria serviciilor de formare continua. Sunt un om de business care a condus din functie de HR… si, da, cred ca inteleg businessul din perspectiva resurselor umane si viceversa. Imi place sa vad cum ideile prind viata, animate de energia, potentialul si disciplina oamenilor.