Emotiile si business-ul
Se spune ca afacerile se fac la rece, cu capul, nu cu inima. Dar adevarul este ca putini sunt cei care pot gandi fara a fi influentati vreo clipa de un eventual conflict anterior, de vreo tristete de fond sau de vreun entuziasm recent. Cum se manifesta emotiile in afaceri? Ce rol au? Iata cateva raspunsuri de coach, adica cei care ii ajuta pe oamenii de afaceri sa ia decizii bune.
Cum se manifesta emotiile si emotivitatea in afaceri?
Paul Adrian Costin, MBA, coach, trainer la Avalon Management
„Antreprenoriatul e dur. Sa pornesti o afacere pe cont propriu, este o decizie importanta. Ce ar face ca aceasta decizie sa fie una care sa implice preponderent emisfera stanga (careia ii punem in carca, dominant, ratiunea), de exemplu? Un plan de afaceri, o analiza a pietei, o strategie pe termen mediu si lung. Mai presupune management.
Sa conduci o echipa, un proiect, rational ar inseamna: sa definesti obiective si etapele atingerii lor, sa stabilesti cate sunt (calitativ si cantitativ) si cum aloci resursele necesare, sa stabilesti si sa comunici mijloacele si procesele de control, sa coordonezi oameni, activitati. Lumea afacerilor este pragmatica prin definitie, dar actiunea oamenilor este emotionala. Altfel, totul ar fi simplu si plin de formule.“
Alexandru Frumosu, coach, trainer si consultant cu peste 25 de ani de experienta, Avalon Management
„Este bine de stiut ce modificari pot produce emotiile in organismul nostru si care pot fi consecintele. Pe scurt, emotiile pe care le traim afecteaza fiecare celula a organismului. Va puteti bloca, fiind incapabil de a raspunde prompt mediului de afaceri, repetand vechile tipare de comportament.
Acest lucru va va face sa nu identificati solutii noi, creative, care sa va conduca la dezvoltarea afacerii dumneavoastra si, cel mai probabil, va va conduce catre repetarea unor greseli pe care le-ati mai facut anterior. Mania va poate provoca si dureri de cap, ameteli, confuzie, nervozitate.
Mintea, in subconstient, proceseaza aproximativ 20.000.000 de stimuli din mediu in fiecare secunda, fata de cei 40 de stimuli din mediu interpretati de mintea constienta in acelasi interval de timp.
Ca urmare, subconstientul gestioneaza toate aspectele vietii noastre exact asa cum a fost programat, insa comportamentul pe care mintea subconstienta il manifesta, nu este adesea creatia noastra.
Daca subconstientul nostru ar fi fost programat sa manifeste numai comportamente sanatoase, am fi plini de succes in viata. Dr. Candace Pert a concluzionat ca your body is your subconscious mind.
Cum credeti ca va conduce viata si va reactiona la stimulii din mediu un subconstient plin de blocaje create de emotii negative precum furia, frica, dispretul, rusinea, umilinta etc.?
Invatand sa constientizati experientele trecute si conditionarile (amintiri stocate chiar in receptorii celulelor dumneavoastra), va puteti elibera de aceste blocaje.
Concluzia mea este ca o persoana are sanse mult mai mari sa obtina succes in afaceri si in viata personala cu cat traieste mai multe emotii pozitive si cu cat reuseste mai bine sa elimine efectele emotiilor negative pe care, inevitabil, le mai traieste din cand in cand.“
Costel Coravu, coach, certificat ICF, ARL team coach, ICA Learning leader, trainer la Avalon Management
„Exista multe fatete ale impactului avut de emotii in afaceri (ca de altfel si in viata de zi cu zi). Pozitive, care sprijina afacerea, negative, care impiedica dezvoltarea ei sau o directioneaza pe un drum nepotrivit la acel moment.
In sens pozitiv, emotia joaca un rol important in demararea unei afaceri si dezvoltarea ei, este motorul care sustine antreprenorul in fata potentialelor adversitati si/sau obstacole aduse de circumstantele existente.
Fara acea vibratie emotionala, generatoare de energie si angajament, este foarte probabil ca, la primele dificultati intalnite, persoana in cauza sa renunte la visul ei.
De asemenea, emotia joaca un rol important in relatiile dintre oameni, in conectarea lor unii cu altii, si, astfel, in posibilitatea conlucrarii dintre ei catre un tel comun.
In sens negativ, emotiile nu sunt cel mai bun indrumar, zic eu si alti specialisti din domeniu, in special in cazul tranzactiilor financiare. In sensul ca, de multe ori, oamenii se ataseaza de obiecte/lucruri/situatii si, desi circumstantele din jur ar recomanda despartirea de un anumit lucru.
Un bun exemplu in acest sens mi se pare criza imobiliara. Eu, personal, as fi avut ocazia sa vand un teren cu o suma foarte mare in 2007-2008, dar din considerente emotionale, de familie, nu am facut-o. Asa ca, acum, acel teren valoreaza mai putin de un sfert din valoarea de atunci.
Mitul care se regaseste cel mai frecvent in afaceri este ca «emotiile nu au ce cauta in afaceri» sau, altfel spus, procesul de administrare a unei afaceri este recomandat sa fie pur rational.
Din pacate, pretul platit pentru o astfel de abordare (si pe care l-am regasit la multe persoane cu care am interactionat de-a lungul vremii) consta in deconectarea si separarea lor de cei din jur.
Desconsiderarea/inhibarea emotiilor nu este altceva decat negarea naturii noastre umane si lipsirea de singurul instrument avut la indemana pentru a discerne daca ceea ce facem si modul in care ne ducem viata este in armonie cu cine suntem cu adevarat.“
Anabela Maria Hani, psihoterapeut, trainer-facilitator si coach, trainer la Avalon Management
„Specialistii spun ca emotiile sunt reactii normale ale organismului si ca ele se manifesta spontan, au durata mica si produc efecte pe plan psihic si fiziologic.
In functie de gradul de inteligenta emotionala, recunoastem si acceptam emotiile la noi insine si la ceilalti si reusim sa le gestionam intr-un mod adaptat la mediul care ne inconjoara si la contextul specific in care ne aflam intr-o anumita situatie. Cu alte cuvinte, cheia pentru o viata traita in echilibru personal si social este dezvoltarea continua a inteligentei emotionale.
Vestea buna este ca, spre deosebire de inteligenta generala, masurata prin IQ, care nu are valori cu mult diferite pe parcursul vietii, inteligenta emotionala (EQ) se poate antrena si dezvolta incontinuu.
Eu m-am considerat – si ma consider si azi – o persoana «emotiva», dar nu atat de mult cat eram in urma cu mai multi ani, inainte de a intra intr-un proces lung si sustinut de transformare interioara, prin diverse forme de dezvoltare personala: de la psihoterapie individuala, la formare in psihoterapie, pana la training si coaching.
Spre surprinderea mea, intotdeauna am fost perceputa de cei mai multi ca fiind o persoana echilibrata, organizata, empatica si chiar «mamoasa».
Mi-a trebuit ceva timp sa vad si eu aceste lucruri la mine, in vreme ce emotiile puternice – pe care le simteam in interactiunea cu cei din jur – mai degraba ma blocau in comunicarea cu ei, decat sa mi-o inlesneasca.
Am inteles ca gestionarea in mod adecvat a acelor emotii puternice a facut sa fiu perceputa in acest fel si m-a pozitionat in relatia cu ceilalti intr-un mod mai… «ecologic». In acelasi timp, emotiile pozitive au fost esentiale pentru dezvoltarea mea personala si profesionala.
O buna prietena (trainer si coach de multa vreme) foloseste in prezentarea ei profesionala un motto care a devenit un important obiectiv de atins pentru mine si cariera mea: «In fiecare zi, fac ceea ce-mi place si-mi place ceea ce fac in fiecare zi!»“
Sunt emotiile un atu in afaceri? (negociere, etc.) Sau o piedica?
Paul Adrian Costin
„Sa vorbim despre vanzari. O expresie clasica (people buy people first) spune, in traducere proprie, ca «prima impresie este cea care conteaza si abia apoi beneficiile pe care le poate avea cumparatorul».
Aici vorbesc preponderent de siguranta, confort (comoditate), de putere, apartenenta si astfel de elemente care pot fi foarte concrete la nivel individual, dar dificil de ilustrat, in general.
Atunci, abilitatea intr-o vanzare, negociere este puternic dependenta de capacitatea de a identifica elementele intime ale perceptiei beneficiilor interlocutorului, apoi traducerea acestora in sperante legate de viitor.“
Alexandru Frumosu
„Emotiile pot fi si un atu, dar si o piedica in afaceri. Am sa va relatez o situatie care s-a intamplat cu mai bine de zece ani in urma, insa o tin minte de parca ar fi fost ieri. Eram in drum spre un client, cu care ma intalneam ca sa inchei un contract.
Pana sa ajung acolo, primesc un telefon si ma angrenez intr-o convorbire care a capatat pe parcurs o incarcatura emotionala negativa foarte mare pentru mine. Ajunsesem deja la client si eu inca mai vorbeam la telefon.
Am reusit intr-un final sa inchei convorbirea si am intrat in biroul clientului, insa eram atat de confuz, incat parca mi se asternuse o ceata pe creier, eram anesteziat.
Am negociat, am incheiat contractul si am plecat. A doua zi, mi-am dat seama ca am acceptat niste conditii contractuale nu tocmai favorabile pentru mine, desi ma pregatisem bine pentru negociere.
A fost un detaliu pe care in mod normal l-as fi sesizat, insa atunci nu am fost capabil, din cauza blocajului declansat de acele emotii negative pe care le-am trait inainte de intalnirea cu clientul.“
Costel Coravu
„In cazul meu, am avut experienta ambelor situatii. Si indraznesc sa afirm ca toti antreprenorii au experimentat atat situatii in care emotiile le-au fost sprijin in alegerile lor, cat si altele in care, nu.
Cu circa noua ani in urma, nerabdarea de a porni o afacere m-a facut sa nu aleg angajatii cei mai potriviti si, ulterior, asta s-a manifestat in relatii nefunctionale si intr-o fluctuatie crescuta de personal.
In celalalt sens, parteneriatele pe care le-am construit impreuna cu alti profesionisti din domeniu au la baza sentimente profunde, care constituie liantul ce ne sustine, inclusiv in momente cand rezultatele nu sunt cele pe care ni le dorim.
Cred ca o intrebare care poate ajuta in formularea unui raspuns mai amplu este «cum ar arata o afacere fara nicio emotie?».
Daca in afacerea ta nu este implicata nicio emotie, de ce o faci? Pentru ca o afacere este parte componenta a calatoriei vietii si nu poate fi separata de ea.
O prima perspectiva este ca detinerea unor obiecte/lucruri/situatii/titluri aduce cu sine emotiile dorite. Si atunci, prin intermediul unei afaceri, ar creste posibilitatea accesarii lor, de unde si motivatia din spatele ei.
Deci, afacerea ar «genera» emotia. O a doua perspectiva este ca emotia este cea care genereaza afacerea, ca o manifestare a implinirii de sine, a misiunii proprii in viata.
Pana la urma este vorba de echilibrul, de armonia dintre folosirea ratiunii si a emotiilor in activitatile desfasurate, indiferent de natura lor. De abilitatea de a «asculta» inclusiv ceea ce emotiile vor sa ne transmita, pentru a putea face alegerile potrivite cu calatoria noastra.“
Anabela Maria Hani
„Ca trainer-facilitator in domeniul invatarii pentru adulti, am antrenat si experimentat tehnici si instrumente care presupun folosirea emotiilor apeland la autenticitate si sensibilitate:
aplicatii care pun la incercare spiritul de echipa intr-un grup nou, cu membri care nu se cunosc, care dezvolta rapid sentimentele de incredere, de siguranta, de apartenenta la un grup suport; interventii de grup, in care participantii isi descopera compatibilitati, viziuni si puncte de vedere comune.
Am convins persoane doritoare de multe detalii tehnice si rationale, sa ia decizia de a participa la un program, pe criterii emotionale, convinse fiind ca de restul informatiilor vor avea parte implicit, fara a fi, insa, cele mai importante.
Concluzia este ca emotiile sunt bune. Manifestarea lor ne face umani, gestionarea lor inteligenta ne ajuta sa fim impliniti si in armonie cu noi insine si cu ceilalti. Atat in viata personala, cat si in afaceri…“
Iuliana Alexa a fost redactorul-sef al revistei Psychologies de la aparitia primei editii a revistei până în anul 2019. Iuliana a absolvit Facultatea de Litere si este coach.