Femei manager, un stil special
O femeie este un coleg, un sef sau un subaltern cu un comportament diferit fata de al unui barbat. Unii spun ca femeile sunt mai diplomate, si barbatii mai rezistenti la stres. Discutabil. Cert e ca fiecare isi poate folosi punctele tari pentru… pontaj maxim.
„Nu as vrea sa para ca fac discriminare intre cele doua sexe. Dar eu prefer sa angajez femei“, spune Ana I., 34 de ani, patron al unei firme de textile. „Nu stiu sa va spun de ce. Pur si simplu am observat ca ele, in dorinta de a ajunge mai repede acasa, la copii, isi vor face si treaba mai repede la serviciu. In acelasi timp, daca stiu ca deschid un post cu activitate stresanta, caut un barbat. Am observat ca, cel putin in activitatea pe care o desfasuram noi, femeile au mai multa finete vizuala, dar in probleme de management stresant barbatii se descurca mai bine. Nu cred ca e o lege, e doar un fapt de observatie personala. Cred ca pe ei, pe colegii mei, ii motiveaza mai bine stresul, adrenalina.“
Putem generaliza aceasta observatie? Sunt oare barbatii si femeile diferiti in stilul lor de a munci? Mara Manea, coach obisnuit sa consilieze oamenii in problemele lor de la serviciu, explica: „Femeile au alt stil de a stabili relatii decat barbatii, cu toate ca exista si exceptii; ele au un stil al lor, special, de relationare.
Marea majoritate a barbatilor isi intaresc relatiile cu colegii daca fac lucruri impreuna, lucreaza in echipe la proiecte, au activitati comune in timpul liber. Nu au nevoie foarte mare de a comunica prin convorbiri lungi, de a asculta minute in sir, de a se face intelesi prin explicarea propriilor trairi“. Asadar, femeile privilegiaza relatia. Sigur, fara a neglija eficienta…
„Am nevoie sa ma inteleg bine cu colegii. Este primul criteriu atunci cand aleg sa schimb departamentul sau chiar sa imi caut altceva de lucru“, spune Simona U., 27 de ani. „Simt ca nu pot munci la adevarata mea capacitate daca am conflicte cu ceilalti sau simt ca atunci cand cer ajutorul mi se va raspunde morocanos.“
Forta comunicarii
Sunt barbatii mai detasati si mai concentrati asupra rezultatelor? Se impun femeile mai greu pentru ca ele privilegiaza relatia? „In general, femeile stabilesc relatiile interumane bazate pe comunicarea subiectivitatii. Apoi le dezvolta prin discutii mai multe despre viata personala, despre sine si despre altii, prin explicarea atat a celor intamplate, cat si a sentimentelor traite. Pot avea relatii foarte stranse cu persoane cu care nu lucreaza zi de zi, cu conditia sa poata conversa cu acestea. Femeile, in general, sunt mai interesate de stabilirea relatiilor interpersonale“, explica Mara Manea.
„Se preocupa de calitatea acestora, acorda atentie climatului in care lucreaza ele si ceilalti, sunt foarte buni comunicatori si mediatori“, continua coach-ul. „Femeile, in general, au o capacitate mai mare de empatie, sunt mai aplecate catre partea soft a relatiilor interumane“, spune si Dana Patrichi, managing partner al unei companii de resurse umane, pe daily business.ro. „Ceea ce poate sa fie un avantaj pentru un manager care se pozitioneaza ca lider al unei echipe“, adauga aceasta.
Doamnele de fier
Dar ce inseamna toate acestea pentru femeile lider? Ce se intampla atunci cand nevoia de performanta trece inaintea relatiei? Se masculinizeaza femeile? „Am o colega care a fost promovata. Noi lucram la o firma de audit financiar si, prin natura job-ului, venim la serviciu imbracati in costum. Dar Irina mea a cazut in extrema: nu mai iese din pantaloni si a devenit mai… rigida.
OK, daca nu ar fi asa, nu cred ca ar avea autoritate, mai ales peste baietii din departament, care au, oricum, personalitati foarte puternice. Cred ca e dificil pentru o femeie sa conduca un astfel de departament“, spune Andy M., 30 de ani.
„Cand vorbim de manageri, se constata ca sunt alese persoane la care predomina gandirea logica. Cei care isi ascund foarte bine emotiile si au sange rece sunt apreciati in situatiile de criza. Sunt considerati puternici si tind sa fie luati in calcul cu prioritate pentru promovare in pozitii de conducere“, spune coach-ul. „Exista, e adevarat, o traditie mai mult sau mai putin afirmata cu voce tare a barbatului care se ocupa de afaceri“, continua ea.
„Mentalitatile se schimba foarte greu. In istorie, numai relativ recent femeia si-a capatat dreptul de a profesa! Tot prin traditie, unele meserii sunt mai degraba practicate de femei (de exemplu, ele sunt, cu preponderenta, cele care se ocupa cu recrutarea personalului, secretariatul, ingrijirea copiilor etc.), iar imaginea (patriarhala) a conducatorului este, cel mai adesea, cea a unui barbat.