Now Reading
Iarba din grădina vecinului e mai verde!

Iarba din grădina vecinului e mai verde!

Gerogeta Dendrino

Ai ajuns într-un moment în viața ta când parcă nimic nu îți mai convine la serviciu. Șeful este nesuferit, cere prea multe, este nerezonabil, nu te apreciază așa cum ai vrea tu, colegii nu te mai satisfac, compania nu îți mai place, parcă nimic nu mai e ca pe vremuri. Nu mai vezi decât partea goală a paharului când vine vorba de ceea ce faci în prezent, ți se pare că ceilalți sunt de vină, așa că îți încolțește în minte gândul de a pleca.

Acest gând crește pe zi ce trece, mai repede decât te-ai aștepta, așa, ca Făt-Frumos din basme. Peste o lună nu mai suporți pe nimeni de la birou, toți par sub nivelul tău, toți au ceva cu tine, nu mai vrei să mergi acolo; vrei să nu mai depinzi de nimeni, să fii propriul șef. Până la urmă, ai văzut tu că unii pot, dau senzația că au o viață de vis, pare că stau numai pe la cafele cu clienții, vorbesc toată ziua, ce mai? Gata, vrei și tu acea viață fără griji. Dacă te mai uiți și pe social media și judeci după postările unora, chiar te frustrează că ai stat atât de mult timp într-o companie mare și nu ai făcut ce ai vrut tu, nu te-ai plimbat tot timpul, ca alții. Pare că nu e mare lucru să scrii, să conduci o revistă, să ții cursuri, să faci coaching, să fii antreprenor sau soloprenor.

Îmi amintesc că mi-a spus cineva acum mulți ani: fă ca lucrurile complexe să pară simple, iar cele simple să pară complicate.  

Când cineva face ceva cu naturalețe, nu înseamnă că acea activitate este simplă. Nu înseamnă că nu se află în spate mult studiu, multă experiență, multe eșecuri, realizări.  

Pare ușor să fii soloprenor. Nu dai socoteală nimănui. Adică nu ai un șef. Dar iată câteva aspecte de luat în calcul:

  • Activitatea de vânzare nu e atât de simplă pe cât pare. Mulți desconsideră vânzarea, consideră că nu este de nasul lor. Fără această activitate însă, nu ai niciun venit. Nu ai clienți, nu ai proiecte, îți numeri degetele la final de lună, că bani nu ai.
  • Competiția este foarte mare; dacă nu găsești o nișă, un ocean albastru, în care să te diferențiezi, nu prea ai șanse să reușești.
  • Nu ai pe cine să dai vina. Nu ai clienți? Tu ești responsabil; nu îți vine să te trezești dimineața pentru că nu ai proiecte? Nu există vreun manager sau vreun coleg pe care să îi învinovățești. Trebuie să îți asumi și succesul, și eșecul.
  • Veniturile sunt fluctuante. Nu ai stabilitate. Dacă multinaționala îți asigură un venit la final de lună, când ești pe cont propriu, nu mai e la fel. Uneori ai mai mult, alteori mai puțin sau deloc.
  • Dacă ai angajați, atunci va trebui să dai salarii, să plătești chirie, poți avea niște costuri fixe care să te țină treaz noaptea. Cashflow-ul, care în multinațională nu era treaba ta, a devenit în proporție mare sarcina ta.
  • Nu știi marketing? Înveți, nu ai încotro. Mergi la cursuri ca să înveți, să știi ce să ceri unui consultant. Sau faci tu, pas cu pas, îți va lua mult până vei găsi calea bună, dar iată încă un tip de activitate pe care e bine să o iei în calcul.
  • Echilibrul între viața personală și cea profesională nu e chiar așa cum îl vedeai. Vei descoperi că majoritatea antreprenorilor au o preocupare mentală pentru business 7 zile din 7, 24 de ore zilnic. Chiar dacă ești în vacanță, chiar dacă este weekend, tot te gândești la cum să faci lucrurile. Scenariul în care tu ai închis laptopul și telefonul de serviciu în weekend, nu mai există, cel puțin nu în primii ani. Chiar dacă le închizi pe acestea, nu știu cum ai putea opri mintea.
  • Dacă ai peste 45 de ani, recomand să nu te arunci cu capul înainte. Sugerez să încerci diverse alte activități în timp ce ai un loc de muncă. Implică-te într-un ONG, fă acțiuni pro bono, scrie, promovează-te, testează ca să vezi ce îți place și ce nu, ce ți se potrivește și ce nu. Sunt șanse mari să descoperi că ceea ce credeai că vrei nu e chiar atât de ușor, interesant pentru tine, de fapt, și să te reorientezi. Sau să îți dai seama că iarba chiar nu e mai verde la vecin, doar bătea soarele altfel în acel loc. Sau poate că tocmai asta te atrage, ai văzut o oportunitate, vrei să schimbi lumea, ai multe idei, multă energie, ești entuziast, decizi că vrei să fii antreprenor sau soloprenor. Foarte bine, felicitări!

Oricum, înainte de a alege, explorează, testează. Până la urmă, nu cumpărăm ceva doar după ambalaj, nu?

 

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top