Inconstientul vietii profesionale
Biroul se transforma uneori, intr-un teritoriu de lupta unde situatiile cele mai banale degenereaza in adevarate conflicte. Iar frustrarile acumulate scad performanta. Mihai Stanescu, coach, analizeaza doua situatii si felul in care se pot evita neintelegerile.
Cand vine vorba despre job, auzim frecvent sintagma „a doua familie“. O buna parte din viata noastra se consuma la serviciu. Nu rareori, aducem acasa, in „prima“ familie, problemele, nemultumirile, framantarile, stresul acumulat in timpul celor opt ore, daca nu mai multe, petrecute la birou.
Ce se intampla, de fapt? Cand adunam laolalta persoane supuse presiunii performantei, apar tensiuni. In timp ce partenerii de viata ni-i putem alege, colegii de serviciu ni se dau la pachet cu fisa postului. Intervin incompatibilitatile de caracter, de gusturi, lipsa de afinitati. Toate aceste nepotriviri pot duce la o atitudine de respingere. Se instaleaza un tip de reactie care, in mod ciudat, ne aminteste de ceva cunoscut.
Si asta, fiindca, asa cum spun psihologii, relatiile noastre profesionale sunt cel mai adesea imaginea legaturilor pe care le-am avut in copilarie cu anturajul nostru. Seful, eterna figura a autoritatii, ne face sa retraim raporturile cu parintii. Colegii sunt imaginile aduse in prezent ale fratilor si surorilor noastre. Rejucam cu ei scenariile din trecut.
Partea buna a acestei potentiale drame este ca putem sa remediem in prezent un model de relatie la care am contribuit in familia de origine. In aceasta falsa familie, reprodusa inconstient, coach-ul joaca un rol de mediator impartial. El ne poate ajuta sa triem situatia prezenta, reala, de cea care vine din trecutul nostru. Daca exista neintelegeri intre colegi, inseamna ca ceva nu functioneaza. Fara intrebarile bune, nu exista solutii-miracol. Rolul coach-ului consta in a asculta ceea ce e trecut sub tacere si de a face sa se vorbeasca despre ceea ce nu se spune.
De ce nu mi-a dat buna ziua?
Cristina M., 28 de ani, responsabil administrativ
„Nu inteleg: in dimineata asta, seful nici macar nu m-a salutat! De vreo saptamana, abia daca imi adreseaza trei cuvinte, si acelea pe un ton… Niciun zambet. Se poarta de parca as fi un robot. Pare ca are ceva cu mine. Dar oare ce sa fie? E adevarat, am intarziat luni, insa am anuntat. Am avut o noapte groaznica. Iulian a facut din nou o criza puternica de astm si am fost nevoita sa merg cu el la Urgenta. Pentru acea intarziere, am stat peste program seara si nu mi-am luat pauza de pranz.
Dar el nu remarca niciodata astfel de comportamente. Intotdeauna se concentreaza pe ce nu merge, insa niciodata nu imi spune un cuvant de incurajare pentru ca mi-am facut bine treaba. Sunt convinsa ca ma detesta.”
Ioan C., director financiar si patronul Cristinei
„Probleme cu Cristina? Nici vorba, totul merge foarte bine! Este o femeie constiincioasa, riguroasa, foarte interesata de munca. Rezultatele pe care le obtine sunt cu totul satifacatoare. Ca noi toti, din cand in cand, face si ea greseli, dar nu fgrave. Imi spuneti ca a intarziat luni. Se poate. Nu sunt atent la astfel de detalii, sunt preocupat de cu totul alte lucruri. Din moment ce lucrul e bine facut, am incredere.
Are probleme personale? Pentru mine este o chestiune de respect sa nu ma implic in problemele personale ale celor din jurul meu. Eu cred ca ea este un excelent responsabil administrativ, ca isi face bine munca. Si nu inteleg care ar putea sa fie motivele sale de nemultumire.“
Analiza coach-ului
In coaching, facem o diferenta intre doua tipuri de probleme: problemele sigure si problemele reale.
O problema sigura este aceea pe care o impartasim celorlalti si pe care, de regula, o putem rezolva usor.
Problema reala apare de obicei mai greu la suprafata, si este subiectul principal al coaching-ului. Care este problema, de fapt ? – o intrebare care poate valora cat o mie de solutii. O ipoteza de lucru ar fi o schimbare de contract psihologic intre Cristina si Ioan. Cu alte cuvinte, sa se angajeze amandoi intr-un proces de comunicare profunda, cu obiectivul clar definit de a modifica acordul dintre ei conform cu noile pozitii de viata si obiective ale fiecaruia.
O varianta de incepere a acestei tranzitii catre o noua stare de echilibru ar putea incepe raspunzandu-si fiecare la cate o intrebare: „Cristina, cum poti afla ce parere are cu adevarat Ioan despre tine si despre activitatea ta profesionala?“. Apoi: „Ioan, cum ai putea sa ii arati Cristinei sentimentul de incredere aproape absoluta pe care il ai fata de ea?“. Odata cu raspunsurile, este posibil ca cei doi sa inceapa un dialog autentic, in care sa isi ofere reciproc spatiul de intelegere si acceptare de care au nevoie. Acesti profesionisti ar avea nevoie sa constientizeze un lucru fundamental: in noua cazuri din zece, persoanele isi pot satisface nevoile autonom si responsabil in urma unei discutii deschise si eficiente.