Inconstientul vietii profesionale
„Ea mi-a suflat job-ul“
Carmen I., 43 de ani, responsabil departament marketing
„De cand a venit Valeria, aici e un infern! O adevarata mironosita! Dar eu m-am prins care este jocul ei. Nu isi incheie camasile la toti nasturii… Toti barbatii din birou o mananca din priviri. Este o ambitioasa, gata sa calce pe toata lumea in picioare pentru a reusi! Incepand cu mine. E aproape tot timpul in biroul sefului, unde face pe interesata: «Valentin poti, te rog, sa imi explici asta? Ce crezi despre asta?», insa mie abia imi adreseaza cateva cuvinte.
De altfel, daca mi s-ar fi cerut parerea, as fi spus ca nu era nevoie sa fie angajata. Ma descurcam foarte bine cu presa inainte de a veni ea. Insa nimeni nu mi-a spus ca vor angaja pe cineva. Si acum i se da si revista interna. Daca situatia va continua, in curand o sa servesc cafele. Pentru ca ea nu s-ar «injosi» niciodata sa faca asta.“
Valeria S., 28 de ani, specialist relatii cu presa
„Nu inteleg ce are Carmen cu mine. Inca de la inceput, a parut ca nu ma place, am simtit asta. Cu siguranta ma crede incapabila! Si totusi, ce am eu de facut cu presa e de zece ori mai greu decat ce face ea. Insa nu indraznesc sa-i cer ajutorul. Cine stie ce ar putea sa creada despre mine in acest caz. Ca sunt o idioata care nu poate sa faca fata nici macar perioadei de proba. In plus, acum mi s-a dat si revista interna. Cum o sa ma descurc?
Valentin nu are niciodata timp sa imi explice ce trebuie sa fac, ce vrea el de la revista asta. Ca sa nu mai vorbesc despre cei de la comercial… Sunt intotdeauna in biroul meu, pusi pe taclale. Nu stiu cum sa-i dau afara, fiindca nu as vrea sa jignesc pe nimeni. Oare, in cele din urma, isi va da cineva seama ca am nevoie de ajutor?”
Analiza coach-ului
Este destul de evident ca cele doua colege nu si-au stabilit „teritoriile“ de lucru si responsabilitatile. Rivalitatea este, de obicei, reflectarea unui spirit de competitie care nu a fost „pus la munca“ si reprezinta o adevarata pierdere de energie si timp. O discutie cinstita nu este niciodata de prisos. Un mod de a lucra cu ele ar fi acela de a le propune sa gaseasca cea mai buna solutie posibila la problemele cu care se confrunta compania, indiferent de cine o genereaza.
O alta optiune este sa realizeze cum se pot completa, fiecare fiind unica in felul ei si beneficiind de calitati care nu se regasesc in portofoliul celeilalte. In acest caz, exista si o problematica mai generala: in majoritatea companiilor din Romania exista o fascinatie a relationalului, in dauna rezultatelor. O intreaga cultura nationala ne indeamna sa avem relatii foarte bune, indiferent de rezultatele reale si practice ale relatiei. In detrimentul performantei, uneori se privilegiaza o falsa buna relatie.
Companiile isi dau seama dupa un timp ca rezultatele si bucuria victoriilor imbunatatesc considerabil relatiile dintre colegi, mult mai mult decat discutiile interminabile privind imbunatatirea relatiilor. O victorie comuna face cat o suta de cuvinte !
Adaptare: Adriana Mocca
Foto: GULIVER/TAXI/ICONICA.