Misiunea, valorile, criza și leadershipul
Într-o situație de criză, toate activitățile și preocupările pe care le aveam înainte își pierd din importantă și rămân doar lucrurile care contează cu adevărat pentru noi. Acele lucruri care ne reflectă valorile.
Putem spune așadar că o criză aduce valorile în prim plan și avem posibilitatea să luăm o pauză de la viață foarte agitată pe care o avem, să ne reîntoarcem către noi, să ne explorăm valorile și mai ales să ne descoperim sensul, DE CE-ul, motivul pentru care facem tot ceea ce facem.
În ceea ce privește organizațiile, peste tot unde citesc, mă uit sau discut – văd și aud doar CUM să comunicăm pe timp de criză, scenarii post criză, cum ne revenim, etc. Dar toate acestea par să ignore esențialul: CE comunicăm, CARE sunt valorile, pilonii de rezistență ai organizației? Care sunt misiunea și viziunea acesteia?
Momentul acesta oferă oportunitatea și totodată poate reprezenta un stimul pentru toate organizațiile de a reveni la misiunea și valorile lor. De a se concentra pe întrebări de genul: De ce există organizația noastră? Ce ne-a adus pe noi împreună? Pe cine servim noi?
Evident că marea majoritate a companiilor au făcut deja lucrul acesta la nivel declarativ, incluzând la misiune aspirațîi vagi sau lucruri devenite deja clișee și pe care nimeni nu le ia în serios.
De ce ar face acest lucru în mod responsabil? De ce ar relua procesul de recalibrare la misiunea și valorile organizației?
Pentru că dacă înainte de pandemie oamenii vroiau să lucreze pentru o companie care are o viziune și o misiune cu care rezonează și în a cărei cultură organizațională se regăsesc, acum își vor pune mai puternic întrebarea de ce se duc la muncă în fiecare zi, dincolo de asigurarea nevoilor primare. De ce se expun, de ce să-și riște sănătatea lor și a familiei lor? Perioada această de încetinire a economiei sau chiar stagnare în anumite domenii nu va trece fără urmări, iar acestea sunt deja vizibile.
Pentru că oamenii au nevoie de apartenența, de asociere cu un ideal măreț mai presus de ei înșiși.
Pentru că mai ales în criză, autenticitatea unei organizațîi este reflectată de compararea valorilor sale cu acțiunile pe care le întreprinde. Iar autenticitatea inspiră și atrage.
Misiunea, scopul unei organizațîi ar trebui să aibă două obiective: să sublinieze obiectivele strategice și să anime angajațîi, să îi facă să adere la această.
Așadar, întrebările la care orice organizație ar trebui să răspundă când se referă la misiune și valori ar trebui să aibă legătură cu cliențîi săi: Care sunt nevoile clienților noștri? Și cum răspundem noi pentru îndeplinirea acestor nevoi? Dacă răspunsurile la aceste întrebări nu sunt clare sau capabile să inspire angajațîi săi, atunci compania are o problema.
Leadershipul joacă un rol extrem de important în a răspunde acestor întrebări și mai ales în a reuși să pună în aplicare toate acțiunile necesare realizării lor.
Fără intervenția leaderilor și fără focusul pe a trăi acele valori, ele vor rămâne doar la nivel declarativ, de cele mai multe ori atârnând pe perețîi companiei, fără că cineva să le bage în seama.
Așadar, cum arată leaderii de care avem nevoie?
Sunt oameni orientați către viitor, cu viziune pe termen lung, agili și care se adaptează cu ușurință. Care sunt deschiși să învețe din ceea ce se întâmplă și li se întâmplă și caută răspunsuri la întrebări de genul:
- Care e impactul crizei asupra organizației noastre până acum?
- Ce a funcționat bine în perioada asta și vreau să păstrez?
- Care sunt acele aspecte pozitive pe care le pot valorifica în perioada asta?
- Care sunt lucrurile care s-au dovedit a fi diferite față de ce mă așteptăm și ce lecțîi pot învață de aici?
- Care sunt provocările personale pe care le-am avut?
- Ce fac concret astfel încât organizația pe care o conduc să se redreseze rapid?
- Cum mă ajută valorile în care cred să fac acest lucru?
Sunt leaderi care construiesc o cultură organizațională solidă, bazată de valori în care cred și pe care le respectă. Pentru că o cultură organizațională e pentru companie cum e sănătatea pentru corpul fizic, că tot traversăm acum o criză globală de sănătate.
Iar dacă ea e pusă pe pilonii de rezistență corecți și e condusă de un leader care stabilește un standard de comportament și conduce prin exemplu, lucrurile nu au cum să nu funcționeze.
Un leader care se înconjoară de oameni animați de aceleași valori și pentru care aceștia sunt parteneri alături de care poate da viață misiunii companiei.
Dacă avem un leader de genul acesta, în ciuda contextului și a crizei, vom avea succes.
Vorbeam la început și încurajăm să ne întoarcem la DE CE-ul fiecărei organizațîi, la misiunea și valorile ei și abia apoi să vorbim despre CUM facem lucrurile, despre cum transpunem obiectivele în acțiuni și despre cum reflectăm valorile în comportamente, despre cultură organizației și mai ales CU CINE.
Închei lăsându-va cu o tema de reflecție: care e situația în organizația voastră? Care e starea de spirit? Există o strategie și un plan bine definit, cu roluri clare pentru fiecare? Pentru că dacă nu, s-ar putea ca principala problemă să fie criza de leadership, nu criza economică.
Carmen Negiba are 14 ani experienţă în managementul resurselor umane şi 3 ani de experienţă în coaching, facilitare şi consultanţă HR. Carmen este ACC coach acreditat şi membră în cadrul Federaţiei Internaţionale de Coaching, este trainer certificat ANC, consultant dezvoltare organizaţională certificată Human Synergistics şi Master NLP Practitioner. Experienţa lui Carmen în coaching şi consultanţă include subiecte legate de creşterea performanţei, dezvoltarea abilităţilor de leadership, abilităţi de comunicare, schimbarea culturii organizaţionale, diversitate şi incluziune, schimbarea comportamentelor şi a mentalităţii.