Munca la distanță poate duce la izolare și la o scădere a încrederii în sine
Despre instrumente și soluții testate, care să ajute companiile să se transforme în mod sănătos și să poată susține inovația și dezvoltarea, ne vorbeste la LEARNING FESTIVAL 2024 Luiza Banyai.
Care sunt principalele 3 priorități pe care vă axați în 2024 și de ce?
Luiza Banyai: extinderea echipei de consultanți cu experiență anterioară de lucru în companii în roluri și industrii diverse, cu care să continuăm acoperirea 360° a nevoilor de transformare existente în business, pentru optimizare, extindere sau expunere la investiții locale sau internaționale.
În dinamica existentă acum în piața muncii și schimbarea accelerată de perspectivă adusă de AI, transformarea la nivel de business, procese organizaționale, și adaptarea rapidă a cunoștințelor și abilităților umane necesare digitalizării sunt prioritare.
Este nevoie, pe lângă capabilități de leadership interne și echipe bine antrenate care să atingă rezultatele așteptate, de parteneri de business externi companiei cu expunere și experiență diversă în operațiuni, procese de lucru și dezvoltare umană, nu doar în consultanță, care să poată sprijini antreprenorii și managerii să acționeze rapid bazându-se pe date, lucruri concrete, realiste, simplu de aplicat și măsurat. De aceea toți membri echipei noastre au expunere directă la industrii diverse, din roluri de experți sau manageri, cel putin 15 ani fiecare
Oferirea de pachete integrate de management al schimbării și inovație
Dorim să oferim instrumente și soluții pe care le-am testat și le cunoaștem atât metodologic și calitativ care să ajute companiile să se transforme în mod sănătos și să poată susține prin procesele organizaționale și cultura creată, inovația și dezvoltarea. Și să înțeleagă cum pot face o diferență în această piață dinamică și volatilă pe zona de motivare și implicare a celor 5 generații existente acum în același loc de muncă, și a infrastructurii organizaționale în continuă mișcare.
Leadership Business Supervising – Urmărim o creștere organică bazată pe complementarea produselor și serviciilor oferite pe zona de transformare de business, creștere capabilități de infrastructură umană și tech cu cele de supervising pentru cei care conduc afaceri din rolul de antreprenor sau senior management.
Întărirea cunoștințelor de business, a optimizărilor de procese operaționale și de muncă, utilizării AI și a creșterii capacităților de leadership sunt foarte importante, iar noi considerăm că managementul schimbării și mentoratul devin competențe necesare pentru toți angajații în orice rol ar fi. Știm și care sunt provocările antreprenorilor și a celor din C-level, pentru că avem expunere în ambele zone prin rolurile deținute în joburile prin care am trecut și le suntem alături ajutându-i cu soluții punctuale, mentorat sau consiliere adaptată la problemă.
Cum ați acoperit contextul hibrid de muncă al clienților si care a fost impactul asupra activității voastre? Ce v-a ajutat să vă adaptați
L.B.: În experiența noastră, hibrid work a stimulat utilizarea intensivă a instrumentelor de colaborare online, a platformelor de comunicare și a adus o serie de provocări prin adaptare la nivelul de confort și siguranță al fiecărei persoane cu care am interacționat. Personal, am obținut mult mai multă flexibilitate în relația cu clienții și cu activitățile mele în proiecte complexe și mi-a dat șansa să pot să continui să mă dezvolt într-un ritm accelerat așa cum am fost obișnuită în mediile de business unde am lucrat anterior consultanței, având acces la resurse locale și internaționale pe diverse canale online.
Am observat schimbări comportamentale post pandemie din perspectiva interacțiunilor face to face online unde prezența a fost înlocuită cu background, imagini prelucrate sau camere video oprite, iar opțiunea „mute” a oferit un mod de retragere, schimbări care m-au făcut să caut și să găsesc soluții potrivite unei comunicări eficace nu doar eficiente în astfel de condiții.
Munca la distanță poate duce la izolare și la o scădere a încrederii în sine. Interacțiunile informale față în față sunt adesea esențiale pentru construirea relațiilor și colaborarea eficientă. Suntem ființe sociale și de aceea încurajez când am ocazia, întâlnirile față în față alături de cele online.
Se vehiculează că abilitățile de leadership se vor schimba, cum vezi trendul acesta? Și care este contribuția/susținerea la creșterea capabilităților din organizații?
L.B.:Sunt deja multe studii și statistici internaționale care susțin acest trend al schimbării abilităților de leadership. Eu cred ca abilitățile de leadership au evoluat și vor evolua în funcție de schimbările din mediul de afaceri, societate și comportamentele generațiilor care muncesc. Avem acum pentru prima oară în istorie, 5 generații în același loc de muncă, 5 generații care au fost crescute și care s-au dezvoltat în contexte istorice și sociale diferite. Cu siguranță, având în vedere rapiditatea cu care acum circula informația, cantitate de date disponibilă, adaptabilitatea culturală și nomaderia forței de muncă se vor crea noi competențe cheie pentru a avea eficacitate în rolurile de management cum ar fi: gestionarea diversității și a incluziunii, adaptarea culturală (CQ – cultural quotient) luare de decizii bazate pe analiza de date nu doar de cifre, empatie și compasiune, construire de echipe hibride, adaptarea limbajului la fiecare generație în același loc de muncă, ascultarea cu interes (nu doar activă), abilități digitale și de învățare a noilor tehnologii, delegare eficientă în mediu hibrid, promovarea învățării continue și dezvoltarea echipelor care se autoconduc în proiecte (self manage learning teams) și care au/vor avea nevoie de ghizi/mentori nu doar de autoritate decizională.
Care crezi că este rolul managerului în dezvoltarea individuală și de echipă? Cum pot companiile să susțină diferit acest rol?
L.B.: Rolul managerului este foarte complex și important în cadrul unei companii. Am avut onoarea sa fiu parte direct din dezvoltarea a peste 1000 de manageri din peste 45 de țări și cred cu tărie și am argumente că managerii sunt aceia care construiesc echipe echilibrate, păstrează sănătatea și siguranța psihologică a echipelor și le ajută să livreze rezultate în business. De asemenea managerul ajută membrii echipei să se dezvolte, îi acompaniază în găsirea drumului potrivit pentru cariera propusă, le prioritizează activitățile, se asigură că au instrumentele necesare să poată livra rezultate și îi motivează pe parcursul călătoriei lor în echipă pe care o conduce. Se asigură de asemenea că întreaga echipă generează rezultate calitative nu doar cantitative și că are tot ce este nevoie pentru a fi în siguranță. Pentru aceasta este nevoie să existe suport continuu din partea organizației în dezvoltarea tuturor acestor competențe manageriale și folosirea de metode diverse de învățare adaptate creșterii de competențe. Programele de învățare managerială au nevoie sa fie variate având componenta teoretică, dar și aplicată practic și să creeze contexte de împărtășire de informații și bune practici între manageri de la toate nivelele. Încurajarea și recunoașterea meritelor sunt foarte importante și în procesele de învățare manageriale și este foarte important ca ele sa fie folosite ca instrumente permanente pentru creșterea capabilităților de „leading self și leading others”. Suntem oameni cu toții și este nevoie să ne amintim că toți avem nevoie să simțim că suntem utili și că ceea ce facem are impact în rezultatele cerute și așteptate, dar și că primim recunoașterea potrivită contribuției aduse.