Nevenca Doca @CORPORATE WELLBEING: Când un angajat suferă, și performanța lui are de suferit
Într-o organizație, sănătatea mintală a angajaților este la fel de importantă ca și cea fizică pentru o performanță de succes. Prin leadership empatic și sprijin concret, liderii și managerii pot transforma mediul de lucru într-unul în care deschiderea și sinceritatea sunt încurajate, facilitând menținerea sănătății mintale a echipei.
Pe 14 Mai te așteptăm să ni te alaturi la Gala CORPORATE WELLBEING AWARD, pentru a sărbători excelența și inovația în crearea unui mediu de lucru care promovează fericirea și bunăstarea!
Nevenca Doca, speaker la Gala CORPORATE WELLBEING AWARD, este Director Executiv Senior Resurse Umane la Banca Transilvania, cu o vastă experiență în HR, în domeniul bancar. De peste 20 de ani la BT, a contribuit la construirea modelului Human Banking în cadrul băncii și la tot ce înseamnă starea de bine a angajaților, cu impact semnificativ în performanța băncii. Sub coordonarea sa, BT a crescut de la 1.200 de angajați la peste 10.000, fiind unul dintre cei mai mari angajatori din România. Nevenca Doca face parte din echipa de experți BT, specializată în integrarea companiilor achiziționate de bancă în ultimii zece ani.
Banca Transilvania este The Most Attactive Employer in the Finance Sector, conform rezultatelor Randstad Employer Brand Research (2024).
Ce rol credeți că joacă liderii și managerii în promovarea sănătății mintale la locul de muncă?
Nevenca Doca: Când un angajat suferă, și performanța lui are de suferit, tocmai pentru că sănătatea mintală este la fel de importantă ca și cea fizică. Rolul liderilor, al managerilor este să aibă în vedere menținerea sănătății angajaților în toate aspectele ei: fizică, psihică și socio-profesională. De asemenea, misiunea lor este să contribuie la construirea unei culturi de wellbeing într-o organizație, să asigure un mediu de siguranță psihologică, în care colegii au încredere în propria persoană, în ceilalți, în coordonatorii lor și în organizație. Este esențial ca liderii, managerii să știe cum să aibă grijă de oameni, să fie cât mai empatici, iar atunci când li se cere ajutorul, să știe care sunt instrumentele pe care le au la dispoziție pentru a putea ajuta concret și real.
Această abordare transformă liderii și managerii nu doar în figuri autoritare, ci în adevărați piloni de suport pentru echipa lor, consolidând un mediu de lucru sănătos și productiv. Acest stil de leadership favorizează deschiderea și sinceritatea, eliminând barierele care pot împiedica angajații să vorbească deschis despre problemele lor de sănătate mintală. Astfel, se creează o atmosferă în care angajații nu numai că se simt ascultați, dar sunt și încurajați să își ia măsurile necesare pentru a se menține sănătoși mintal.
Există comportamente sau politici pe care le considerați cruciale în aceast sens?
Nevenca Doca: Da. Construirea unui mediu bazat pe încredere este un demers crucial atât în ceea ce privește sănătatea mintală, cât și în ceea ce privește percepția de „fericire” pe care o dezvoltă angajații, așa cum se arată în ultimul raport World Happiness Report al Global Wellness Institute. De asemenea, trebuie investit în acțiuni și demersuri de educare și conștientizare cu privire la îngrijirea sănătății mintale, la prevenirea afecțiunilor din această sferă. Pas cu pas, toate acestea construiesc o cultură organizațională orientată spre grijă față de angajați, față de starea lor de bine, care face legătura între valorile personale și valorile organizaționale, influențând pozitiv viața personală, performanța, bunăstarea și relațiile, iar la final toată lumea are de câștigat – și angajații, și companiile, și societatea.
Încurajarea unui echilibru sănătos în toate sferele de viață, precum și promovarea unui management inclusiv și deschis la diversitate, contribuie substanțial la reducerea stresului și la creșterea satisfacției în muncă, elemente vitale pentru menținerea sănătății mintale a angajaților. Mai mult, aceste strategii ajută la crearea unei culturi corporative în care fiecare angajat se simte valorizat și important. Aceasta nu doar că îmbunătățește moralul, dar ajută și la atragerea și retenția talentelor, ceea ce este esențial pentru succesul pe termen lung al oricărei organizații.