O afacere creativă
Una dintre marile bucurii ale lucrului la revistă este să cunosc oameni care inspiră, care creează, care dau mai departe din experiența și entuziasmul lor. O astfel de persoană este Alice Botnarenco, fondatoarea organizației FEMEI ÎN AFACERI și a brandului ALISIA ENCO. Vă invit să descoperiți femeia din spatele acestor nume.
Psychologies: Alice Botnarenco e un nume sonor printre femeile de afaceri. Am vrea să știm mai multe despre tine. Care a fost parcursul tău personal și profesional până azi?
Alice Botnarenco: De mică am fost o visătoare care nu a stat locului! Am vrut mereu să descopăr lucruri noi, să învăț și să mă dezvolt ca om. Am avut de mică o forță interioară nebună care nu a ascultat de nimeni! Nici acum nu ascultă! Simt că pot face multe și viața nu este despre rutină, ci despre descoperire, învățare, frumusețe și creativitate.
Optimismul și energia sau naivitatea mea m-au condus pe un drum foarte interesant și provocator și cu multe lecții învățate! Am început prima mea afacere acum 18 ani, atunci când mi-am dat seama că vreau să lucrez pentru mine. Mi-am luat avânt la 23 de ani în domeniul auto – am avut o firma de rent-a-car – mie plăcându-mi la nebunie să conduc și având o pasiune pentru mașini. Un domeniu curajos și nou pentru mine, care m-a învățat foarte multe despre ce înseamnă gestionarea unei afaceri. Când mă uit înapoi, îmi dau seama că toate lucrurile în viață se leagă. Învățăm din experiențe și creăm experiențe în funcție de trecut. În 2009, am pornit un nou drum creând o asociație non-profit, dar mai presus de asta, o comunitate de femei din mediul de afaceri românesc, iar în prezent mă ocup de dezvoltarea brandului meu ALISIA ENCO pe care l-am lansat la finalul anului 2014 și care are de-a face cu moda feminină și cu viziunea mea despre cum pot să ajut femeile de afaceri să-și reinventeze ținutele.
Ești fondatoarea organizației FEMEI IN AFACERI. Care a fost scânteia care te-a determinat să faci acest pas, să creezi această organizație?
A. B.: Pornind de pe băncile facultății direct în antreprenoriat, nu am avut experiența unei corporații. Îmi doream să mă dezvolt, să cunosc alți oameni de afaceri, să mă conectez la o comunitate.
Țin minte și acum că îmi cumpăram toate revistele de business de pe piață ca să mai descopăr alte povești de afaceri. Venind din domeniul auto, eram curioasă ce fac alte femei, cum își administrează afacerea, cum se descurcă. Erau doar câteva femei pe vremea aceea care își făcuseră curaj să se expună în presă și să-și spună povestea. Le admiram și îmi doream să le cunosc. Așa a pornit ideea creării unui grup pe Linkedin care rapid s-a transformat în comunitatea FEMEI IN AFACERI.
Care este rolul principal al acestei organizații și cum o vezi dezvoltându-se în viitor?
A. B.: Sunt mai multe direcții, dar dezvoltarea mediului de afaceri românesc prin educație este primordială în acest moment. Am lansat de curând un magazin online care își propune să ofere atât cursuri de dezvoltare profesională și personală, cât și workshop-uri/ seminarii, evenimente de networking, dar și produse dedicate femeilor de afaceri.
În 2014 ai creat brandul ALISIA ENCO. Cum a apărut această idee?
A. B.: Așa este, povestea ALISIA ENCO a început în 2014 și vine dintr-o nevoie, nevoia mea de a avea cămăși deosebite, cu atenție la detalii, de calitate și având un element creativ pentru ținuta mea de business. Veneam din mediul de business în care purtam mereu o cămașă albă și pe care doream să o accesorizez ca să o pot pune în valoare. Cred cu tărie că o cămașă albă nu este o „simplă cămașă albă”, ci este o piesă valoroasă în garderoba unei femei, care trebuie pusă ea însăși în valoare, mai ales dacă este de calitate, cu finisaje și detalii atent lucrate. Renunțasem la afacerea cu mașini și simțeam nevoia unei noi provocări. După mai multe idei dezbătute, acel aha a venit în momentul în care am primit cadou o cămașă cu inițialele mele. Am ales această nișă, care mi s-a părut că mi se potrivește, am simțit că nu este destul de dezvoltată și că ar continua perfect drumul meu antreprenorial.
Ce te inspiră când vine vorba de creațiile vestimentare?
A. B.: Mi-am dat seama în ultimul timp că plecările mele prin lume îmi creează o stare și mă inspiră să fac lucruri. Îmi dau o stare de bine. Inspirația poate veni de oriunde, dar important este cum te simți tu. Dacă te simți bine, poți să creezi, imaginația zburdă, dar dacă nu, atunci doar te chinui și pierzi timpul.
Cum îmbini antreprenoriatul cu latura ta estetică?
A. B.: Cum fiecare afacere își pune amprenta asupra ta ca om, și ALISIA ENCO a scos la iveală o parte creativă a mea, pe care o țineam ascunsă din copilărie. Mi-a dat voie să mă exprim! Mi-am dat seama ce mult îmi place această liniște pe care ți-o oferă creativitatea! Cum și experiența mea în afaceri își spune cuvântul, mă bucur în sfârșit că totul se îmbină într-o armonie: partea mea artistică cu cea pragmatică.
În manifestul tău vorbești de creativitate în business. Cât de mult contează imaginea personală când vine vorba de antreprenori și mai ales antreprenoare?
A. B.: Așa este! De aici a și pornit ideea din spatele afacerii, aducând motivele tradiționale românești în ținutele de business. Am considerat mereu ținuta ca fiind o carte de vizită care spune multe despre noi. Cămășile ALISIA ENCO demonstrează că nu avem nevoie de haine extravagante pentru a ieși din anonimat, ci doar de câteva detalii elegante, alese cu grijă și care spun o poveste. Acestea se identifică prin splendoarea detaliilor surprinse pe guler și manșete, prin broderia motivelor tradiționale românești sau grecești, dar și prin finețea materialelor alese.
Cred că este important să ne alegem cu grijă hainele, pentru că ele ne îmbracă în povestea pe care noi vrem să o spunem lumii despre noi. Produsele ALISIA ENCO vorbesc despre încredere, succes, atitudine, creativitate, dorința de a aduce valoare – caracteristice unei femei de business.
Haina îl face pe om sau omul dă sens hainelor?
A. B.: Și una, și alta! Trăim într-o societate în care haina încă îl face pe om, dar eu personal prefer omul care dă sens hainelor lui, căruia îi pasă de ceea ce poartă, care apreciază calitatea și care își construiește propria lui poveste.
Cu ALISIA ENCO mă adresez oricărei femei care este mândră să poarte o cămașă din România, oricărei femei care vrea să emane excelență și atitudine în business, oricărei femei care apreciază calitatea detaliilor în ceea ce poartă.
Cu ce obstacole te-ai confruntat până acum, în cariera ta de antreprenor?
A. B.: Sunt foarte multe, dar cred că sunt aceleași în orice afacere! Important este să înveți din ele, așa cum am făcut eu, sau să ai noroc de oameni care să te învețe și să fii deschis, indiferent de vârsta pe care o ai!
Și care sunt cele mai importante realizări?
A. B.: Nu știu dacă să le spun realizări, cât mai degrabă provocări. Și cred că toate realizările mici, cele de zi cu zi, duc către o realizare mai mare. Dacă acum câțiva ani vedeam realizare în a avea o afacere care să funcționeze, azi mă bucur că pot să fac ceva ce îmi aduce bucurie, că pot să-mi văd copilul zi de zi, că pot să mă bucur de viață alături de prieteni.
Ce trăsături de personalitate are o femeie cu succes în afaceri?
A. B.: Încep cu hotărârea, caracterul asumat a ceea ce vrea să facă. Apoi clar trebuie să ai o minte organizată și să fii capabilă să-ți organizezi ziua, să bifezi cu succes ceea ce îți propui. Cred că trebuie să fie deschisă și empatică, să înțeleagă perspectivele celorlalți, fie că sunt clienți, fie că sunt colaboratori. Cred că și creativitatea contează mult – cel puțin pentru mine – adică bucuria pură de a experimenta. Cu toate că pot fi câteva trăsături sau niciuna, succesul poate fi uneori doar o chestiune de noroc, de a fi la locul și momentul potrivit și de a specula corect această aliniere.
Cum arată o zi obișnuită de-a ta? Care sunt micile ritualuri care te încarcă cu energie?
A. B.: Diminețile liniștite în care mă bucur de o cafea tare, ieșirile cu prietenii sau vacanțele sunt doar câteva. Îmi place să mă scufund într-o poveste la ceas de seară sau să mănânc ceva delicios. O zi obișnuită pentru mine presupune îmbinarea rolului de mamă cu cel de femeie de afaceri. E un ritm alert, ca felul meu de a fi!
Ce sfat ai pentru femeile tinere sau mai puțin tinere care doresc să devină antreprenoare?
A. B.: În vremurile actuale aș spune să se gândească de două ori înainte! Nu orice zboară se mănâncă! Înainte de a porni pe acest drum, aș spune să intre în comunitățile de afaceri, să citească mult despre ceea ce înseamnă o afacere, să-și găsească prieteni mentori care au deja experiența unei afaceri, să înțeleagă cu ce se mănâncă treaba asta, apoi să decidă.
Cum îți petreci timpul liber?
A. B.: Cu siguranță nu pot sta degeaba! În momentele în care nu lucrez, îmi place să stau în natură, să călătoresc, să ies cu prietenii, să citesc sau să ascult muzică.
Dacă ți s-ar putea îndeplini cea mai mare dorință, care ar fi aceea?
A. B.: Când mi-am lansat brandul ALISIA ENCO, visam să devină un „must” pentru femei. Visam ca și Oprah Winfrey să îmi poarte cămășile! Cine știe, never say never, poate nu e încă Oprah, dar prezentatoarele locale de știri le poartă deja. Mai e doar un pas, în fond.
Ce înseamnă pentru tine fericirea?
A. B.: Dacă mă întrebai asta când aveam 20 de ani, sigur răspundeam altfel decât acum. Se pare că cu cât înaintezi în vârstă, devii mai înțelept și vezi altfel lucrurile, ajungi să înțelegi mai bine viața. Pentru mine, fericirea înseamnă timp petrecut în familie, să fac ceea ce îmi place, să fac mișcare, să am în jurul oameni care să mă inspire. Succesul e o consecință a acestor lucruri.
Dana Mina Verescu a absolvit Facultatea de Psihologie în 1997 și are titlul de MA în Psihologie Organizațională și Psihologie aplicată în domeniul securității naționale. Lucrează în presă de peste 20 de ani și a scris la revistele Grădina mea de vis, Femeia, Femeia de azi, Ioana, Cărticica practică, Național Geographic. Este redactor la Psychologies România. Este pasionată de taichi, lectură, filme și plimbări în aer liber și crede că una dintre cele mai bune psihoterapii este mișcarea.