Now Reading
Performanță prin tehnologie. Liderii competenți digital cresc productivitatea echipei

Performanță prin tehnologie. Liderii competenți digital cresc productivitatea echipei

madi-rădulescu

Leadershipul în organizația viitorului este, în viziunea mea, doar despre parteneriat și colaborare. În privința unei organizații în permanentă schimbare, responsabilitatea rolului de lider va fi preponderent legată de capacitatea acestuia de a menține mecanismele colaborative, relevante pentru etapa respectivă de dezvoltare a tehnologiei.

Competențele digitale ale liderilor

Un exemplu foarte simplu a fost trecerea bruscă la munca hibridă în pandemie, când felul în care liderii au început să utilizeze eficient tehnologiile colaborative de lucru sincron și asincron, cum ar fi Teams, a pus bazele renormării modului de lucru în echipe.

Există echipe care și-au însușit extrem de productiv metodologiile de lucru la distanță și reușesc să rămână în contact și să folosească înțelept mixul de lucru la distanță cu întâlnirile față în față Ele reușesc, astfel, să obțină o performanță consistentă, indiferent de turbulențele mediului, și asta pentru că reușesc să rămână flexibile și în contact. Sunt exemple de companii care în ultimii ani au schimbat cultura mediului de lucru și au devenit mai agile. Sunt însă și foarte multe echipe, din păcate marea lor majoritate, în care trecerea la modul de muncă hibrid cu ajutorul tehnologiei a creat mai degrabă presiune și a condus la burnout. Excesul de întâlniri, supraaglomerarea de informație, care nu este coerent stocată sau indexată în așa fel încât să capete sens pentru toți cei care sunt implicați în utilizarea ei, este o realitate pe care o întâlnim în foarte multe organizații.

Studiile făcute în ultimii 3 ani arată că echipele ale căror lideri stăpânesc utilizarea tehnologiei și comunicarea în mai multe medii virtuale sunt cu peste 50% mai productive decât cele care au lideri fără competențe digitale dezvoltate sau care nu țin ritmul dezvoltării tehnologiei și al noilor condiții create de aceasta. 50% diferență în productivitate este enorm, și de aici și responsabilitatea foarte mare pe care o au liderii în a-și adapta stilul de lucru la această realitate cu tehnologia prezentă peste tot.

Capacitatea de învățare și emoțiile

Capacitatea liderilor de a se adapta digital este doar un aspect. Ce primează și este pe primele poziții și în topurile făcute de World Economic Forum este capacitatea de învățare a liderilor, în general: actualizarea permanentă a cunoștințelor în domeniul de specialitate, ținând cont de deprecierea accelerată a acestora; întărirea capacității de gândire critică și gândire creativă pentru a fi capabili ca împreună cu echipele lor să găsească soluții optime pentru contextul pe care îl pot înțelege și îl pot controla; și învățarea mai profundă a aspectelor legate de psihologia muncii, inclusiv cele legate de sănătatea mentală a celor pe care îi conduc, așa numita empatie digitală.

Felul în care tehnologia și inteligența artificială ne vor schimba viețile profesionale dar și pe cele personale cere foarte multă empatie. Pentru că, pur și simplu, ne este dificil să ținem ritmul acesta. În combinație cu diferențele de preferințe în stilul de muncă al diferitelor generații și de competențele diferite în rândul acestor generații, presiunea pe care învățarea digitală o pune pe orice om care muncește este foarte mare și conduce la diferite boli profesionale. Boli care până acum nu ne erau cunoscute sau cărora nu le dădeam importanță.

De exemplu, anxietatea individuală în legătură cu felul în care putem face față. Interpretările tradiționale cu care eram destul de obișnuiți până acum circa 10 ani, cum că ar trebui să disociem emoțiile de capacitatea noastră de a produce rezultate și că este o chestiune de slăbiciune să te uiți cu prea mare atenție la emoții sau să arăți vulnerabilitatea ta emoțională, în mod evident nu își mai au rostul. Numai că, pentru majoritatea liderilor din organizații – care au fost promovați în poziții de conducere pornindu-se de la faptul că erau foarte buni specialiști în domeniul lor și că așteptarea era ca ei să producă rezultate în timp rapid deoarece cunosc bine domeniul – lucrul cu emoțiile și capacitatea de a utiliza empatia în obținerea rezultatelor zi de zi este ceva ambiguu, dificil și care îi cam sperie de moarte.

Citește articolul integral pe Revista Cariere

View Comments (0)

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Scroll To Top